Schlager-Micke

2009-05-14
23:19:58

Grekland tornar upp som klar segerkandidat
Det får bli en kort analys av semifinal 2 eftersom jag måste lägga mig direkt. De bästa, men samtidigt sämsta, låtarna framfördes ikväll och alla favoriter höll. Jag satte 9 av 10 i min gissning och det var just den sista finalplatsen som var den svåra. Nu blev det Kroatien som tog den och det känns inte helt oförtjänt.

Norge gick vidare förstås men jag tycker inte att det var ett klockrent framträdande av Alexander Rybak. Han var lite övertänd och även om han fortfarande är favorit till segern så var det flera konkurrenter som kröp närmare ikväll. Framförallt Grekland. 

Grekiska Sakis Rouvas gjorde ett riktigt snyggt nummer och har ju den här gången en låt med en ritkigt stark refräng. Det är inte omöjligt att det blir Aten igen och det är inte mig emot. 

Azerbaijans eldida nummer gjorde mig inte heller besviken även om Arash inte sjöng klockrent. 

Och så har vi min mardröm Ukraina som tyvärr inte gjorde bort sig ikväll. Tvärtom. Men så pumpar de ju in ett antal miljoner i sitt framträdande varje år. Synd bara att alla miljonerna går till scenshowen och inte öre till låten. Ja så känns det i alla fall.

Programledarna var ett lika stort skämt idag som i tisdags men däremot måste jag säga att Shirley och Edvard funkat bra som kommentatorer. Mina farhågor för Shirley har inte besannats utan hon har inte alls varit så skrikig och gapig som hon brukar. Och Edvard är ju en klippa i båset.

Kommentarer:

Bra tippat Micke! Även jag hade 9 av 10. Kroatien var min elva...så nära full pott även ikväll! Grekland var bra live. Helt klart. Blir spännande på lördag. Många bra låtar i finalen.

2009-05-15 @ 00:16:07
#2: kenta

finns det nån bra statistik på hur många röster som rings/smsas in från respektive land? man kan ju misstänka att det är väldigt få från vissa länder...

2009-05-15 @ 12:44:45
#3: Jerry

Grekland är min vinnare. Har gått om Norge. Sakis får min röst i morgon.

2009-05-15 @ 17:45:02
#4: Fisken

Blev vinst på tipset igår Micke. Nu ligger Johns gåstol i potten och insatsen läggs på Grekland 6,5ggr, Sverige 51ggr, island 19ggr



2009-05-15 @ 21:37:20
#5: Micke

Kenta, jag tror säkerligen att det finns statistik för hur många röster som kommer in per land men har inte hittat den desvärre. Det närmaste jag kommer är det totala antalet SMS- och telefonröster sen 2004 och de finns här:

http://www.eurovision.tv/page/history/facts-and-figures



Däremot vet jag att det finns en mini-gräns på antalet röster i ett land som måste passeras för att rösterna ska räknas som telefonröster. Om rösterna är för få räknas enbart poängen från landets back-upjury. Jag frågade en som sitter i EBU:s referensgrupp om rösterna varit för få någon gång och det kunde han bekräfta att de varit men han ville inte säga vilket/vilka länder det gällde..

2009-05-16 @ 10:47:06
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: