Schlager-Micke

2009-05-17
16:26:40

Fairytale - Det kompletta bidraget
Norges poängrekord igår med 387 poäng lär aldrig slås. Det var min spontana känsla igår och det är det idag. För med Alexander Rybak och Fairytale hade Norge hittat en kombination som uppfyllde varenda faktor som ger poäng i de här sammanhangen. 

# Låten är direkt och tydlig. Man minns den omedelbart. Dessutom är det musik som låter östeuropeisk samtidigt som den är genuint norsk och det är en viktig faktor. Den här genren är både nyskapande och traditionell på samma gång då det är en gånglåt som gjort till nån slags folkmusikpop och det gör även att melodin låter unik. När andra länder försökt att låta svenska (det har funnits åtskilliga sådana exempel i historien) så har det sällan funkat. Däremot när Sverige har tävlat med i princip samma låtar så kommer vi 5:a.

# Alexander Rybak har en osedvanlig charm och förmåga att gå hem i alla läger. Mormor gillar honom, tonårstjejerna gillar honom, bögarna gillar honom, barnen gillar honom. Ja alla.

# Med fiolspelandet fick TV-tittarna något extra att minnas låten för. Detta är inte en vanlig idolstjärna som är uttagen för att han är snygg. Han visar på scen att han både är en scenpersonlighet och är genommusikalisk.

# Låten hade förutom detta en spektakulär scenshow med akrobater och en hel del effektfull pyro.

# Låten hade ett bra startnummer då den gick ut bland de sista.

# Alexander är född i Vitryssland och upplevs därmed som "cross-over" även som person - inte bara låten. När han under veckan har pratat på ryska har han säkerligen fått en hel del plus även där.

Summan av kardemumman blir givetvis att detta är en väldigt värdig segrare. Men jag kan inte släppa tanken på hur resultatet hade blivit med enbart telefonröster. Det är på något sätt det som är de riktiga rösterna för mig. Jag betvivlar inte en sekund att Norge vunnit stort även där. Men i semifinalen så vann de med endast 21 poäng över Azerbaijan. 201 mot 180. Då var det bara telefonröster förutom att juryn valde den tionde finalisten.

Systemet att slå ihop folk och jury ogillar jag i MF och jag ogillar det även här i ESC. Det är som att man resonerar att "det är folkets tävling, men vi måste bara kolla upp att ni inte röstar galet..." Att fem personer sitter på hälften av poängen känns väldigt märkligt men det är ett system som lär behållas så länge det ger "rätt resultat".

Sverige fick hjälp av juryn förra året då Perrelli bara var 12:a i semin. I år misstänker jag att det var juryn som stjälpte Sverige. Malena kom 4:a i sin semifinal. Före länder som Armenien, Portugal och Israel som alla kom klart före Sverige i finalen. Malena var inte juryns favorit i MF och hon verkar inte ha varit det i ESC heller. Men omkastningarna mellan semifinalresultaten i år är betydligt större jämfört med förra året och det visar väl att jurypoängen och folkets röster skilde sig ganska rejält i finalen.

Det blev en 11:e plats för mig i Melodifestivalklubbens tippning i år där sammanlagt 90 personer deltog. Jag lyckades inte försvara min seger från förra året med andra ord men är relativt nöjd ändå. Och resultatet från semifinalerna visar bl.a. att Makedonien som jag tippade vidare från semi 1 kom på 10:e plats men föll p.g.a. att juryn valde Finland som 10:e finalist. Makedonien blev bortplockade av juryn i år igen alltså. Stolpe ut, minst sagt...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: