Schlager-Micke

2009-03-08
17:20:34

Startordningen till finalen är klar

Startordningen till finalen är nu satt. En startordning som är extra intressant i år eftersom det varit mer otydligt än tidigare vilka låtar som egentligen fått flest röster i sina delfinaler. För startordningen brukar alltid avslöja en hel del som kan påverka tippningen i finalen. Så här ser startordnignen ut:


1. Hope & Glory - Måns Zelmerlöw  

2. Snälla, snälla - Caroline af Ugglas 

3. Love Love Love - Agnes

4. 1000 Miles - H.E.A.T

5. You're My World - Emilia

6. Stay The Night - Alcazar  

7. Moving On -  Sarah Dawn Finer  

8.  Baby Goodbye -  E.M.D.

9. Alla -  Sofia

10. Så vill stjärnorna - Molly Sandén    

11. La voix - Malena Ernman


Mönstret har varit tydligt ända sedan delfinalsystemet infördes 2002. SVT vet vilka låtar som fått flest röster i delfinalerna innan de sätter startordningen i finalen och de sätter alltid två av favoriterna på startnummer 1 och 10. Eller som det blir i år 1 och 11, först och sist. De 14 låtar som gått ut först och sist sen 2002 har alltid placerat sig högt. En gång - har någon första eller sistalåt hamnat utanför topp-3. Det var 2004 då Petra Nielsen med startnummer 10 kom fyra men då hade hon faktiskt fått flest telefonröster av alla i delfinalerna. Betydligt fler än Lena PH. Placeringarna för startnummer 1 sen 2002 är: 1-1-2-1-3-2-1 och för startnummer 10 är det 2-3-4-2-2-1-3

Måns och Malena Ernman var med allra största säkerhet två av de låtar som fick flest röster i delfinalerna. Men det kan vara fråga om små marginaler i år. Det kanske bara skiljer 10 000 röster mellan den som fick mest och den som fick fjärde mest t.ex. Då är min klart innanför "felmarginalen" och det kan svänga snabbt. Måns och Malenas låtar har förresten samma låtskrivare, Fredrik Kempe. Han har mycket goda utsikter för att vinna i år igen och då kan man i så fall fråga sig hur mycket resultat allt slit och snack om att "tänka om" egentligen gett?

Kommentarer:
#1: Anonym

Jag vet inte om "La Voix" är så mycket omtänk, med tanke på hans "Vincero", men genom att skicka upp nån som är så otroligt bra som Malena har han fått nån som mej att rösta och även intressera mej för melodifestivalen.

Iochförsig var nog den egentliga målgruppen "körsverige" ( där jag inte ingår ) De lär väl knappast vara lika fanatiska som idolfanatikerna,men han har kanske iallfall skaffat sej en lojal bas.

Hade tex nån för ett halvår sen sagt att jag skulle rösta i melodifesteivalen hade jag skrattat högt.

För mej har alltid det här spektaklet varit en underhållande freakshow, men nu kommer jag likt förbannat att sitta där på lördag med luren i handen suck

När jag röstar på "la Voix" så kommer det alltså inte vara på Kempes sunkiga låt som förresten är en kopia på nåt helt annat än "nessun dorma" som många okunniga stollar tycks tro.

Jag misstänker starkt att det här bidraget är rätt mångfaceterat och att det är både en chansning och samtdigt hans bud för vinst i ESC, jag tvivlar starkt på att han kommer att lyckas, men jag tror inte man ska underskatta honom.........

2009-03-08 @ 19:39:33
#2: Fisken

Tror Måns tar hem det, med EMD som runner up.

2009-03-09 @ 21:07:31

Trots startnummer 2 har Caroline seglat upp som favorit före Måns och Malena.

2009-03-10 @ 11:56:22
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: