Schlager-Micke

2009-03-08
17:06:07

Snälla snälla nu räcker det

Caroline af Ugglas flög in i finalen med sin Snälla Snälla och det är väl inget som gör att jag jublar och slår dubbelvolter direkt. Samtidigt var det inte helt överraskande. Hade Star pilots besegrat henne i den sista duellen hade Caroline mycket väl kunnat bli vald av internationella juryn och därmed hamna i final ändå. Nu fick den internationella juryn två låtar att välja på vilket gör att deras existens i tävlingen känns ganska menlös. Jag personligen är glad att Sofias Alla får vara med i finalen och det ska bli mycket intressant att se hur hög poäng den får av internationella juryn då. Det är långt ifrån säkert att den låten var förstavalet i sin delfinal som i-juryn och inte heller särskilt troligt att den var förstavalet bland de fyra låtar som var kandidater i andra chansen. Om Alla inte får en hög poäng alls av internationella juryn i finalen så kommer det att finnas än mer anledning att ifrågasätta deras medverkan under MF 2009. Då har de uppenbarligen inte tyckt särskilt olikt som svenska folket har röstat.


Att Sarah Dawn Finer är i final känns ju helt rätt. Moving on tycker jag är en betydligt bättre låt än den överskattade I remember love och Sarahs förkylning märktes inte mycket av under lördagen. Starkt jobbat! Hon är dessutom bekväm in i kamerorna vilket är nog så viktigt för att locka röster.


Jag hade ju, som ni vet, gärna sett Lili & Sussie i final och röstade på de i båda matcherna. Inte för att det är Lili & Sussie - de ställer jag mig väldigt neutral till - utan för att Show me heaven är en av årets bästa låtar. Jag tycker också att de kändes mer bekväma på scenen igår än i Skellefteå men fortfarande kvarstår ju problemet att de inte är några vidare sångerskor någon av de. En sjuk Sarah Dawn Finer sjunger uppenbarligen betydligt bättre än två friska Lili & Sussie.


Petra Mede har jag inte kommenterat så mycket i bloggen så det är väl dags att göra nu. Jag tycker att hon som helhet gjort en bra insats som programledare. Det är lite störande att hon ska överbetona allt och ibland låter tonen lite väl onaturlig. Men det är framförallt när hon kommer in i improvisations-stadiet som hon visar sina talanger. I dialogen med artisterna är hon roligt fräck och rapp i repliken. Igår var hon om möjligt bäst hittills. Inledningen med duellen i baren och internationella juryn som valde glass var riktigt bra. För att inte tala om Melodifestival-kopplingen i riksdagen. Årets bästa humorinslag.


Faktum är att till och med det annars så menlösa tingeling-tingeling-inslaget var ganska kul igår. Även ett svart hål har sina ljusfläckar. ¨Men jag ska inte klaga på pausunderhållningen i år. Jag har fått precis det jag efterlyste förra året: dålig pausunderhållning. Det är det bästa som finns i en Melodifestival för det gör att allt krims krams omkring festivalen inte tar fokus från tävlingen. Att hype runt Björn Gustafsson förra året - i synnerhet all publicitet om att han inte skulle vara med i andra chansen (över hälften svarade på aftonbladet.se att de inte skulle titta om Björn inte var med i sändningen, är det samma ljushuvuden som svarat att Caroline af Ugglas är deras favorit i finalen) tog en massa fokus från själva tävlingen.


Kommentar:

På en svag undre halva var Snälla, snälla den klart bästa låten. Kul att jag även tippade rätt på Sarah, Caroline och Sofia. En bra kväll i Norrköping.

2009-03-09 @ 10:22:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: