Schlager-Micke

2009-03-14
10:55:01

Betyg på finallåtarna
Dags att sätta betyg och tippa startfältet i finalen av MF i år. Även om årets Melodifestival inte har varit lika händelserik och stjärnspäckad som de senaste tre årens så är det ett finalfält som håller helt okej klass. Jämför man med festivalerna på 90-talet så är det här finalfältet rena drömuppställningen medan det kanske bleknar något i jämförlse med 2006-2008.

Det som är uppfriskande i år är att det är en öppen historia om segern. Förutsättningarna känns lite grann som inför finalen 2005. Då var Nanne och Shirley de två huvudfavoriterna men det slutade med att Stenmarck smög förbi i resultatlistan. I år känns Malena och Måns som huvudfavoriter men det är absolut inte omöjligt att någon annan seglar förbi...

Färdigsnackat om det. Betygen på låtarna är i skala 0-5 så nu är det dags att syna finalfältet i sömmarna.


1. Hope and glory - Måns Zelmerlöv
Låten har egentligen allt som en vinnare behöver. Det är bara det att vinnare har låtit så här några gånger tidigare och frågan är om vi vill skicka det igen. Som låt är Hope and glory nästan i paritet med Cara mia. Och som vanligt i Kempes kompositioner är det refrängen som är sylvass medans verserna är en slags transportsträcka. Jag gissar att juryn inte kommer att vara allt för generösa mot herr Zelmerlöv men att folket ger desto mer.

Mickes betyg: 5
Tippad placering: 2

2. Snälla Snälla - Caroline af Ugglas
Om man blundar och lyssnar på låten så är den helt okej. Om jag skulle ha den i bakgrunden när jag sitter på ett café och dricker alldeles för mycket kaffe skulle den också vara okej. Men nu är det på en scen i ett fullsatt Globen och man är tvungen att se Caroline af Ugglas stå och stampa i illgröna stövlar i tre hela minuter och då blir det olidligt. Mätningarna i Aftonbladet visar att af Ugglas är glödhet och många poäng från folket lär trilla in. Men jag börjar bli mer och mer osäker på om juryn verkigen är så glada i att skicka iväg den här låten till Moskva.

Mickes betyg: 2
Tippad placering: 3

3. Love love love - Agnes
Agnes har förpackat den här discodängan i den lyxigaste av förpackningar men låten tycker jag inte håller måttet. Den lite "souliga" inledningen är fullständigt obegriplig om man ser till resten av låten. Och refrängen är inte mycket att hänga i julgranen. Nej, Agnes förtjänar bättre låtar än den här.

Mickes betyg: 2
Tippad placering: 8-9

4. 1000 miles - HEAT
Som enda rocklåt i startfältet har HEAT definitivt chansen att komma riktigt bra. Sångaren Kenny Leckremos röst går inte av för hackor och det är ett drag i låten som är svårt att stå emot. Svårbedömt hur jurygrupperna ställer sig till den här låten men rockpubliken känns som en ganska trogen publik och det här klingar dessutom tillräckligt folkligt för att både ungar och till och med någon som 60-åring som vill känna sig som 30 kan lyfta på luren.

Mickes betyg: 4
Tippad placering: 5-7

5. Yoú´re my world - Emilia
En trevlig låt med bra struktur och snygg uppbyggnad men som dessvärre försvinner lite i mängden i det här startfältet. Emilia har en varm utstrålning och går genom rutan. Det var nog mycket det som gjorde att hon tog sig till final. Men Emilias sångröst är mil ifrån konkurrenter som Sarah Dawn Finers, Molly Sandéns och Agnes. Om Agnes hade tilldelats den här låten tror jag faktiskt riktigt ljuv musik hade kunnat uppstå.

Mickes betyg: 4
Tippad placering: sist eller näst sist

6. Stay the night - Alcazar
En av finalens bästa låtar och snyggaste nummer och jag skulle verkligen unna en hög placering för Alcazar i år. Barn- och gayrösterna brukar de få, men många barnröster lär falla på EMD ikväll och gaypubliken har ju alltid ett antal bidrag att välja på när det drar ihop sig till MF-final. Samtidigt känns det som att juryn kan vara ganska vänligt inställda mot Alcazar den här gången. En riktig klubb-discolåt har Sverige inte tävlat med sen 2002 och även om detta inte är någon nytt koncept varken i Sverige eller i MF så skulle kanske Europa tycka att Sverige för en gångs skull har varierat sig i sitt låtval om denna vinner. Men den lär inte vinna.

Mickes betyg: 5
Tippad placering: 5-7

7. Moving on - Sarah Dawn FIner
Finalens kanske allra bästa låt och elegantaste nummer när Sarah likt en gudinna hissas upp framför en sol i den här mäktiga balladen. Jag kommer att rösta på antingen Sarah eller Alcazar - eller båda ikväll. Nummret andas ESC, liksom låten, men det är redan flera powerballader med i startfältet i år. Därför är det långt ifrån säkert att detta är ett framgångsrecept att skicka. Men jurypoängen lär trilla in flitigt ändå och jag skulle faktiskt inte bli förvånad om Sarah till och med leder när juryn har avlagt sina röster.

Mickes betyg: 5
Tippad placering: 4

8. Baby, goodbye - EMD
Jag är inte jätteglad i den här låten men jag gillar att de gör en kul grej av nummret. Nu ska dessutom pingvin-utstyrseln bytas ut mot vitt och det kan ju bara bli bättre. Barnen verkar ha sagt sitt - de vill ha EMD. Men jag trodde barnens makt var större i den här tävlingen än den verkar vara. Annars hade aldrig Star pilots förlorat mot Caroline af Ugglas. Ingen unge under 12 kan väl ha röstat på Caroline? EMD är kvällens mest svårtippade bidrag men jag kan tänka mig att de blir 3:a 4:a hos folket men får betydligt mindre jurypoäng.

Mickes betyg: 3
Tippad placering: 5-7

9. Alla - Sofia
Även om jag tycker att låten är en skön radiohit så har Sofia ett problem - hon gillar kameran ungefär lika lite som Thorleif Thorstenson och förhållandet från kamerans sida verkar vara ömsesidigt. Det intressantaste blir att se hur mycket internationella juryn ger "deras" bidrag. Var hon bara reservernas reserv hos de? Sofia slåss garanterat i bottenträsket ikväll.

Mickes betyg: 3
Tippad placering: 8-9

10. Så vill stjärnorna - Molly Sandén
Jag försöker tänka mig att texten till Så vill stjärnorna hade varit på italienska. Då hade jag tyckt att den här låten var jättebra. Melodin är det inget fel på, jag gillar 6-takten och Molly framför den fantastiskt bra. Eller om låten hade varit  på något annat språk som man inte förstod. Nu är den på svenska eller än värre - på "plingska". Ingela pling var på sitt allra klychigaste humör när hon skrev den här. Skuggor, gudar, änglar, vindar. Pling, det är dags att tvångspesionera dig!!

Mickes betyg: 4
Tippad placering: sist eller näst sist

11. La voix - Malena Ernman
Opera-kitchigt så det skriker om det men Kempe vet ju hur man gör slagkrafitga refränger. Även om La voix är uppbyggd precis som en vanlig Kempe-låt så skulle det upplevas som något nytt om vi skickade detta till Moskva. Någon ren operalåt finns inte heller i startfältet i ESC. Det luktar seger.

Mickes betyg: 3
Tippad placering: seger

Kommentar:
#1: Victoria

Alltid lika trevligt att läsa din genomgång av låtarna :)



Jag har enbart hört låtarna, under deltävlingarna samt andra chansen. Endast två av dessa har det fastnat fragment ifrån. Det är EMD och af Ugglas. Tycker din beskrivning av Snälla snälla var klockren. Men jag måste erkänna att det är en låt som jag tycker växer ju fler ggr jag hör den. Och det är något desperat i hennes "ton" som tilltalar mig. Men jag skulle aldrig rösta på den.



EMD:s låt har också fastnat lite. Och med ny outfit tror jag att de kan plocka ytterligare röster. Om jag hade röstat hade jag nog sällat mig till kidsen och lagt min röst på dom. Så det kanske är tur att jag inte röstar ha ha ;)



Ha nu en supertrevlig kväll och hoppas att du är nöjd när det hela är över.

Kram

2009-03-14 @ 18:01:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: