Schlager-Micke

2009-01-12
22:24:53

Styrelseträff med finsk karaoke
Två gånger om året träffas styrelsen i Melodifestivalklubben IRL så att säga för att gå igenom en massa punkter i styrelsearbetet. Nu senast i helgen i Stockholm. "Konferensandet" avrundades med lite karaoke på kvällen och jag tyckte att det var ett utmärkt tillfälle att äntligen få användning för mina finska karaoke-DVD:er som jag fick när jag fyllde 30 för några månader sen. Man kan alltså lugnt snacka om en något "nischad karaokekväll" där vi sjöng finska ESC-bidrag samt finska versioner av andra länders bidrag. Vi inledde med Tsingis Kahn (som den heter på finska) och fortsatte med bland annat Främling i en intressant finsk översättning. Det som är mest fantastiskt med finska språket är att meningar som jag uppfattat som en mängd ord i finska ESC-bidrag mycket väl kan vara ett enda ord som är rakkastanävväntilainen eller nåt liknande.


Det krävdes en del roddande innan vi fick igång tekniken och kunde börja sjunga allsång på finska

Något som också är intressant är de videor som används som bakgrund på många karaoke-DVD:er. Det verkar som "regissören" är tvingad att ha någon slags rörlig bild och då väljer den absolut billigaste lösningen. En karaokevideo med en inzoomad blomma eller någon som städar ett akvarium eller varför inte en tjej som dansar amatördans på en strand kan mycket väl dyka upp. Billigt extraknäck gissar jag.

Kommentarer:
#1: Jon-Citron

Tipi-tii, tipi, tipi, tipi-tii

Pesänkin rakensin

Tipi-tii, tipi, tipi, tipi-tii...

2009-01-17 @ 18:09:19
#2: Anonym

Shit, man skulle varit med förstår jag... Låter ju helt genialiskt.

2009-01-18 @ 14:10:47
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: