Schlager-Micke

2009-01-08
15:30:39

2008 års bästa Icke-schlagers
Förra året listade jag de 10 bästa låtarna under året av alla de låtar som INTE deltog i schlagersammanhang. MF och ESC-låtarna listar jag och bedömer jag så mycket ändå så jag tyckte att det kunde vara på sin plats att rikta fokus på det övriga musikåret.

2007 var ett ovanligt bra musikår. 2008 kom desvärre inte upp i samma klass. I alla fall inte när de största hitsen ska listas. Detta märks också av att flera av låtarna på listan gjordes under 2007 men har varit stora hits under båda de här åren och därför även måste räknas som hits 2008.  Jag börjar som vanligt med plats 10 och klättrar uppåt.

10. Warwick avenue - Duffy
Denna avskalde softa låt dök ofta upp i spellistan när jag sände morgonprogrammet i Jönköping. Och även om jag ibland hade tajt med tid i sändningen ska det mycket till att jag skulle plocka bort den. Den passade perfekt som soft morgonmusik för den som degar i sängen och inte riktigt orkar kliva upp. Duffy slog igenom med Mercy men den här är snäppet bättre.

9. Columbus - Kent
Kent har blandat och gett genom åren. Som bäst var de med skivan Vapen & ammunition från 2002 men deras låt Columbus från senaste plattan Tillbaka till samtiden når upp till samma hitstatus som de levererade 2002. Dessutom ska de ha cred för att de gör en poplåt i 6-takt. En taktform som inte ska underskattas.

8. Bleeding love - Leona Lewis
Tydligen är denna låt (som kom hösten 2007) den mest sålda singeln i världen under 2000-talet. En uppgift som lät osannolik först men på wikipedia och andra sidor står det samma sak. Men låten är väldigt bra och Leona Lewis som vann brittiska TV-prgrammet X-faktor 2006 har uppenbarligen DET. 

7. Curley Sue - Takida
Det är lite svårt att bedöma låtar som man hört så sjukt många gånger. Den här låten kom in på tracks i oktober 2007 och ligger otroligt nog fortfarande kvar. En klassisk rock-ballad med en ovanligt vass sångare och en mäktig oktavhöjing i slutet som ger rysningar.

6. The bells of freedom - BWO
Så länge BWO fortsätter att släppa album varje år så kan de räkna med att ha en låt med på min lista. Få band är lika stabila i att leverera klassiska hits. Let it rain var en snygg poplåt de släppte i somras men snäppet bättre var den här som dessutom blev den officiella låten för Europride.

5. Viva la vida - Coldplay
En mycket snygg ballad som håller trots att den spelats sönder i svensk radio under hösten.

4. Amarula tree - Amanda Jenssen
Den klart mest lysnade stjärnan från Idol 2007 har haft ett bra år och hennes album låter mycket bra. Bäst är definitivt den här dängan som hon fick igång hela skansen med i somras.

3. I´m yours - Jason Mraz
En låt som är svår att placera in i ett år eftersom den första versionen blev en hit i USA för flera år sen. Jag intervjuade Jason på Peace & Love-festivalen 2007 och läste då på nätet att han hade haft en hit i Sverige som hette I´m yours. En låt som jag själv då aldrig hade hört. Really! sa Jason när jag berättade att låten var populär i Sverige. På spelningen dagen efter fick Jason ett mottagande som han fortfarande pratar om som något alldeles extra. Publiken sjöng med i varenda mening och då hade låten ännu inte breakat "på riktigt" i Sverige. Det gjorde den i år och den här låten visar att även amerikaner kan skriva Per Gessle-låtar. Detta är så enkelt och genialiskt bra att Gessle måste vara grön av avund.

2. On and on - Agnes
Agnes är nog den artist i nästa års Melodifestival som jag har störst förhoppingar på. Om hennes låt Love love love är lika bra som On and on då har hon en säker finalplats. Hon är inte Sveriges mest verbala artist. Det märkte jag när jag intervjuade henne i Morgonskiftet men On and on är en klockren pop-disco-dänga som har det där rätta drivet.


Agnes i Morgonskiftes-studion

1. Human - The Killers
De kom trea på min lista förra året med låten Read my Mind och i år har de gjort den allra bästa låten. De här melodiösa indie-rockarna från Las Vegas har blivit mina nya favoriter när de här gör en synt-pophit som jag trodde var för melodiös för amerikanare men som bara växer och växer. Dessutom har den en väldigt hög Pet shop boys-faktor och det är alltid ett bra betyg.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: