Schlager-Micke

2009-02-02
20:44:09

Danmark skickar Ronan Keating-kopia
Danmark var länge mitt absoluta favoritland i ESC då de alltid envisats med att skicka hurtfriska bidrag som låter 100% Skara upphöjt till två. Men på senare år har kvalitén på deras bidrag sjunkit som en sten och deras uttagningar har varit, minst sagt, "mindre bra". I lördags avgjordes årets danska final och vinnare blev Niels Brinck med låten Believe again. Det har gjorts kopplingar till Ronan Keating angående den här låten och de kopplingarna är inte särskilt långsökta. Ronan är nämligen själv en av låtskrivarna. Men Niels sjunger betydligt gnälligare och sämre än Ronan Keating, ja riktigt otekniskt faktiskt. Skicka grabben till en sångpedagog! Trots detta tycker jag att Belive again som låt är ett steg i rätt riktning för danskarna. Skön gitarrpop med sommarfeeling. 

Eller vad tycker ni?


Kommentarer:
#1: Micke A

Lyssnar av principskäl inte på några andra länders låtar förrän alla är uttagna, men kan säga att jag inte håller med dig om den sjunkande kvaliteten på Danmarks bidrag. "All night long" var ju deras bästa sedan 2001!

2009-02-02 @ 23:27:20

Jag vet!! Det låter ju som att låtskrivaren själv sjunger bidraget. Det är en bra låt, men ett stort minus för kopian av rösten där.

Tack föresten för en trevlig bloggträff!

2009-02-03 @ 14:17:17
#3: Micke A

Sent tillägg: Danmarks bästa bidrag någonsin måste ändå vara "Fra Mols til Skagen". Helt underbar och väl värd tolvan från Sverige!

2009-02-03 @ 17:49:46
#4: Micke

Jag håller inte med dig den här gången Micke. All night long hade en helt okej melodi men jag är verkligen allergisk mot textrader som "celebrate good times come on". En bra text gör inte en bra låt men en dålig text kan sänka en bra låt, vilket den gjorde i det fallet tycker jag.



När det gäller Danmarks bästa bidrag är det för mig en hård fight mellan "Vi maler byen röd" från 1989 och "Allt det som inger ser" från 1992.



Tack själv för en trevlig bloggträff Madeleine:-)

2009-02-03 @ 20:19:51
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: