Schlager-Micke

2009-02-10
18:55:26

Tittarstormen följer kvällspressens dramaturgi
Dagarna efter den första delfinalen i lördags har rubrikerna i kvällspressen enbart handlat om tittarstormen mot det nya röstningssystemet. Man har plockat fram citat från "vanliga människor" om att de inte fattar någonting och dessutom dammat av några schlagerveteraner som fått såga förändringarna. Men allt detta följer ett väldigt välbekant mönster som skett många gånger tidigare. När det sker en ny förändring så är reaktionen nästan alltid negativ eftersom man ryggmärgsmässigt föredrar det man är van vid. Och då plockar pressen fram citat från några arga personer (arga personer finns det alltid, de är inte svåra att hitta) som får bli "folkets röst" i sammanhanget.

Men är folket förvirrat och förbannat över de nya reglerna? Är det en verklig tittarstorm som sker just nu? Inte om man utgår från det antal röster som trillade in i lördags 721 334 röster är rekord för den första delfinalen. Det är fler röster än som trillade in i den första delfinalen 2006 exempelvis trots att de startfältet innehöll låtar som Jag ljuger så bra, Sing for me och In the name of love.

För att förstå detta måste man också se till villkoren för nöjesjournalisterna på de stora blaskorna. Det är egentligen oproportioneligt många ackrediterade journalister på MF om man ser till hur mycket som egentligen händer rent nyhetsmässigt under tävlingen. Men eftersom de är anställda för att leverera nyheter så måste de greppa den minsta lilla tendens till nyhet som kan uppstå och att folk är förbannade över en förändring anses ha större nyhetsvärde än vilka som går vidare. Det är egentligen inget konstigt med det, förutsatt att folkstormen verkligen existerar. Men i det här fallet tror jag snarare att den börjar på grund av att kvällspressen säger att den existerar....

Få förändringar har tagits emot med glädje till en början och lika få har tagits bort på grund av den första veckans proteststorm. SVT lär inte och bör inte göra det nu heller.

Kommentarer:
#1: Micke A

Kul att du nämner skillnaden mot den första delfinalen 2006! Jag tänkte själv på det häromdagen. För mig är det dock en obegriplig skillnad. Hur kan intresset ha varit så mycket större för den svagaste delfinalen i mannaminne jämfört med den musikaliskt kanske starkaste någonsin? Men tydligen är det ju precis så det var. SVT tycks ha uppnått sitt mål med högre röstningsdeltagande = mer pengar att täcka för licensskolkarna...

2009-02-10 @ 20:57:14
#2: Pierre

Väl talat! Jag tror att tittarstormen i hög utsträckning är skapad av kvällspressen.

2009-02-10 @ 22:26:32
#3: Stege

Du är så vis Mikael. Min egen spontana reaktion var... suck vad håller de på med men jag lyssnade inte så hårt på genomgången av förutsättningarna. Så jag håller inne mitt baissande (ja, det franska ordet alltså) ett tag till.



Lite störd blev jag när jag insåg att Arena inte finns kvar i Jkpg, där vi trots allt såg en del trevliga matcher. När försvann det stället?

2009-02-11 @ 07:16:01
#4: Micke

Arena var försvunnet när jag flyttade ner till jönköping första vändan sommaren 2007. Jag blev också lite besviken för det var ju ett kanonställe att kolla på sport på. Men de har öppnat en väldigt bra O´Learys istället i jönkan som jag kan rekommendera om du ska dit igen. Här i Halmstad finns ingen sportbar alls...

2009-02-11 @ 11:36:45
#5: Oswald

Micke A: Vad jag har hört tjänar SVT knappt en krona på de här telefonsamtalen så du får nog fortsätta betala licensen.



I MF går allt från det billiga numret till Telia, och överskottet på det dyra till Radiohjälpen. Folk gav 1,5 miljoner till fattiga barn i helgen - och en rejäl dos till Telia - men gnäller ändå över att SVT skrivit regler som ger dem mera pengar.



I don't get that.



Kanske förväxlar folk programmet med TV4? Där finns alltid bara ett dyrare nummer och allt överskott när du ringer till Idol eller Let's Dance går till kanalen.



Förklara gärna...

2009-02-11 @ 13:23:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: