Schlager-Micke

2009-02-23
14:49:49

Norge valde folkmusik-disco

Det talas mycket om att Melodifestivalen ska vara modern och ligga i framkant musikaliskt. Och visst ryms många genrer bland de 32 bidrag som väljs ut att tävla. Men faktum är att övriga Europa ofta har den uppfattningen att oavsett om vi skickar Fame, Carola, Lena PH eller Charlotte Perrelli så tävlar vi alltid med samma  låt. En ABBA-låt som de ofta uttrycker det. Måns Zelemerlöv ligger kanske bäst till för segern av de låtar som framförts hittills i MF i år. Men skulle den representera Sverige i vår så skulle garanterat folk säga att vi skickar samma låt i år igen. Om man nynnar på refrängen till Hope and glory och jämför den med Hero så är skillnaden i melodin faktiskt väldigt liten.

Norge hade sin final i lördags och vann gjorde låten Fairytale med Alexander Rybak. Här kan vi tala om att skicka något som sticker ut, som är något nytt och som säkerligen kan locka många röster i Moskva. När man hör och ser den här låten inser man hur homogent det trots allt låter i Melodifestivalen och att när svensken talar om bidrag som sticker ut så har vi en bit kvar.

Jag säger inte nödväntigtvis att Norges bidrag är bättre än det vi hört i MF. Jag har själv inte riktigt bestämt mig vad jag ska tycka om det här nummret. Men det är onekligen ett intressant val de har gjort.
 


Kommentarer:
#1: Daniel

Nu ger jag en röst som icke-svenne dvs finne från öst som är uppfödd med andra schlagertoner.



Håller med. Gillar svens Måns la hero sound, men internationellt ett fiasko. För traditionellt. Liksom många andra låtar.



Internationella juryn har jag hållit med som oftast. Den som berörde mej mest å andra finnar jag talat om är tex Af Ugglas Snälla, snälla... personlig utstrålning, röst å låt. En klar topplacering i Moskva. Men svenskar vill ha mer det trygga soundet tyvärr vilket tyvärr innebär bottenplacering även i år om Måns vinner

2009-02-23 @ 16:23:50
#2: Brita

Det var rätt intressant det här. Tyvärr spelar killen fiol betydligt bättre än han "sjunger" (mer ropar) så det drar ju ner tycker jag. Det är lite flirt med rysk kosack-dans också! På ett sätt är det ju kul att MGP inte är så super upp-chosat i våra grannländer för det leder ju verkligen till ovanliga bidrag! Som detta. . .

2009-02-24 @ 22:08:46

Ok låt. Inte mer. Är inte särskilt imponerad av Norges bidrag. Dessutom rätt trött på de här "folkmusiktongångarna" i ESC-sammanhang. Att bygga upp ett nummer kring fiolspel, när musiken är förinspelad, känns sådär. Sen att killen inte kan spela fiol själv heller gör bara saken ännu sämre.

2009-02-25 @ 09:55:52
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: