Schlager-Micke

2009-02-26
17:40:40

Den idrottsliga nej-sjukan

I mitt radioprogram Smakstart i P4 Halland hade jag i morse en avdelning som jag kallar Utredningscentralen där det tas upp något ämne, ofta lika oväsentligt som intressant. I morse gällde det varför idrottsmän har en tendens att alltid inleda sina svar med nej - även om svaret i praktiken är ja.

Oftast uttalas detta nej glidande med en lätt sydsvensk dialekt. Ungefär naaaeeeej. Frågan är dels varför man svarar så här ologiskt och dels vem som började. Spåren pekade snabbt mot två huvudmisstänkta: Fredrik Ljungberg och Henke Larsson. Jag lät lyssnarna ringa in och säga vad de trodde. Dessutom pratade jag med den legendariske sportkommentatorn Tommy Engstrand och språkrådet i Stockholm också för att få lite formell touch på det hela.

Riktig fart tog den här utredningscentralen när vår sportansvarige på radion Patric Ljunggren kom in i studion och menade att det var den gamle tiokamparen Henrik Dagård som började med den här nej-sjukan. Henrik är lämpligt nog från halmstad och jag ringde upp honom i sändning och han krävde ljudmässiga bevis för att gå med på den teorin...:-) Men sen sa han att "ja, jag tar gärna på mig det så är jag ihågkommen för nånting i alla fall..."

Om ni vill höra klippen från i morse så finns de på smakstarts hemsida
http://www.sr.se/cgi-bin/halland/program/index.asp?ProgramID=2118


Kommentarer:
#1: Brita

Du har så bra idéer Micke!

2009-02-26 @ 22:08:23
#2: Erika B

Kul kommentar av Henrik Dagård: "...för att bli ihågkommen för nånting i alla fall..." :-)

2009-02-27 @ 11:47:49
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: