Schlager-Micke

2009-12-07
21:59:32

Norge!!

Melodifestivalklubben brukar vid den här tiden på året anordna lokala klubbträffar med speciella teman. Det har handlat om att rösta fram Finlands bästa bidrag i Eurovision genom tiderna, Israels bästa, den bästa låten som kommit 3:a i ESC med mera. Den här gången var temat Norge med tanke på det väntande spektaklet i Oslo i Maj.

Så igår var jag på Göteborgs Norge-träff där ett gäng medlemmar från klubben möttes upp och tittade på samtliga norska bidrag i ESC genom tiderna för att sen rösta på de bästa. Det är en hel del skräp i Norges ESC-historia det ska villigt erkännas. För under många år var Norge ett skämt i den här tävlingen och synonymt med begreppet "nul points" - och det var inte helt oförtjänt. Under 60- och 70-talet var Norge hopplöst efter i populärmusiken men desto roligare är att de gjorde en fantastisk uppryckning efter segern med La de swinge 1985. Från 1985 och framåt så låter Norges bidrag ofta riktigt bra och det var också där nästan alla mina poäng hamnade. Nu ska jag inte avslöja hur Göteborgs omröstning gick eftersom alla lokala delar av klubben inte har röstat än och sådant kan bädda för taktikröstning (det kanske låter konstigt för en utomstående varför man skulle taktikrösta på låtar i historien - och det är det också!)

Men mina poäng redovisar jag gärna. Det var som vanligt 1-8, 10 och 12 poäng som skulle delas ut och eftersom det fanns närmare 50 bidrag att välja på så förstår ni att det blev väldigt mycket "kill your darlings" när endast 10 låtar ska få poäng.

1 p: 1990 Brandenburger Tor - Ketil Stokkan
2 p: 1985 La de swinge - Bobbysocks
3 p: 1977 Casanova - Anita Skorgan
4 p: 1992 Visjoner - Merethe Trøan
5 p: 2009 Fairytale - Alexander Rybak
6 p: 1996 I evighet - Elisabeth Andreassen
7 p: 2008 Hold on be strong - Maria Haukaas Storeng
8 p: 1987 Mitt liv - Kate Guldbrandsen
10 p: 2005 In my dreams - Wig Wam
12 p: 2003 I´m not afraid to move on - Jostein Hasselgård

För att uppdatera även icke-nördarna på min topp-3 så lät min 8-poängare så här: (fantastisk frisyr hon har:)





Så här låter min 10-poängare för er som glömt den



...och så här låter Norges bästa bidrag genom tiderna, från 2003


Kommentarer:
#1: Brita

Bra röstat Micke! Kul att du sätter "i evighet" så högt, haha, den gillar jag också! Och "visjoner" är ju så bra!

2009-12-09 @ 13:22:46
#2: Micke

Det värmde extra mycket att få beröm för min röstning av dig Brita! Visste inte att du gillade I evighet också? Visjoner var jag däremot ganska ensam om att gilla bland de som kollade. Kan bero på att den är något överhurtig i framförandet men låten är riktigt bra.

2009-12-09 @ 20:20:53
#3: ~Sillen~

du missade en riktig pärla, ja, det är nästan tjänste fel av dig att inte rösta på Silje Vige, "Alle mine tanker".

2009-12-14 @ 01:36:05
#4: Micke

Sillen, jag var inställd på att ge en hel del poäng till "alle mine tanker" innan hela mastodontvisningen av låtarna. Det är ju en väldigt finstämd och känslosam låt. Men dessvärre hade jag glömt hur tafatt framträdandet var på scen vilket gjorde att jag flyttade ner den och till slut hamnade den utanför 10-i-topp. Sorry

2009-12-14 @ 23:36:16
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: