Schlager-Micke

2009-04-08
20:16:21

Jag åker inte till Moskva
De senaste tre åren har jag varit på plats på Eurovision och antingen massmailat eller bloggat om vad som händer på plats. De rapporterna kommer jag tyvärr inte att kunna ge er i år för någon Moskvaresa blir det inte för mig.

Det vore lite skönt att kunna hävda att allting handlar om en protest mot Dima Bilans vedervärdiga vinnarlåt förra året och att jag inte vill delta i någon rysk nationalistisk uppvisning förklädd till musiktävling, kallat Eurovision song contest. Men nu är ju inte riktigt det hela sanningen. Ekonomiskt sett har jag egentligen bättre förutsättningar än tidigare att resa men en resa till ESC blir samtidigt ingen semester utan snarare en jobb-vecka. Om än en väldigt rolig jobbvecka.

Men framförallt handlar det om att det trots allt kostar en hel del att resa till Moskva och desto mer att bo där. Jag kan inte påstå att Moskva är något av mina drömresemål så därför känns resan inte riktigt prisvärd. Dessutom ser min arbetssituation annorlunda ut i år jämfört med de senaste åren. Nu har jag ett heltidsjobb vilket jag inte haft tidigare och jag tar faktiskt hellre ut ledighet i sommar än i maj den här gången.

Samtidigt har ESC-resorna jag varit på varit mycket minnesvärda.

Aten 2006 håller jag fortfarande som den mest minnesvärda resan. Dels för att det var första gången jag verkligen mötte Eurovisionvärlden med alla galna fans, underbara Euroclub, ett Eurocafé där man kunde sjunga allsång till vilken ESC-låt som helst - pianokillen kunde spela allt! Och inte minst var jag i ett Aten med sol hela dagarna och högsommarvärme.


Ibland är man så turistigt klädd att det blir löjligt. Men det fattade jag uppenbarligen inte 2006.....

I Helsingfors 2007 hade jag det tveklöst bästa hotellboendet och Euroclub var helt fantastiskt. Även om Helsingfors som stad är ungefär lika intressant att besöka som en weekend i Märsta, så var organisationen bra och hemresan på färjan en riktig höjdare med allsång i foajen.

I Belgrad hade jag den bästa jobbsituationen på plats eftersom jag kunde frilansa till 100% och därmed yrkesarbeta helt och hållet. Detta finansierade nästan hela resan. Samtidigt var arenan i Belgrad på tok för stor. Intresset från befolkningen låg och Euroclub var som en gigantisk konferenslokal som aldrig tog slut.

Troligen är jag tillbaka på plats nästa år i ESC igen men i år blir det som sagt att blogga från soffan.

Kommentarer:
#1: Anonym

Haha, vadå turistklädd? Du hejade väl bara på carola och Sverige? ;)

2009-04-13 @ 19:44:10
#2: Tommy Engström

Jag resonerar lite på samma sätt som dig nu när jag bestämt mig för att inte åka, bloir lite väl dyrt och inget drömresemål direkt. Känns konstigt att inte vara på plats i år, ESC-resorna har varit vädligt minnesvärda så jag lär nog ångra mitt mitt beslut med att inte åka en eller två gånger.

Och ingen kommentar till hotellboendet i Belgrad ser jag... ;-)

2009-04-14 @ 23:23:16
#3: Micke

Tommy, hotellboendet i Belgrad är ett traumatiskt minne som kanske medvetet påverkat mitt val den här gången. Det kallades 3-stjärnigt hotell men hade en sådann kvalitet att hotellet i "torsk på Tallin" framstår som 5-stjärnigt i jämförelse...

2009-04-18 @ 10:16:41
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: