Schlager-Micke

2008-09-14
01:28:34

Schlager-Micke is back!
Efter ett långt sommaruppehåll så är jag tillbaka med bloggandet igen och jag tänker uppdatera den kontinuerligt precis som tidigare. En hel del har hänt med mig sen jag sist skrev. Sverige har floppat i både fotbolls-EM och OS, min hårddisk på datorn kraschade och jag som dumt nog inte hade särskilt många back-upkopior på olika material förlorade en hel del där och blev tvungen att köpa en ny dator.

Desto roligare är att jag varit programledare under sommaren på Sveriges radio Jönköping. Jönköping som är min hemstad sedan i våras. Jag höll i programmet "Mitt i sommaren" som sändes mellan 10-13. "lättsam underhållning för hela familjen" skulle man kanske kunna sammanfatta det. Den så kallade önskehalvtimmen var bland det roligaste. Framförallt eftersom det oftast var samma personer som återkom varje dag och ville önska låtar. Det var "Roland Utbult"-kvinnan, en man som ständigt kallade sig Buffalo Bill från Värnamo och en liten unge utanför Gnosjö som läste inantill vad hans farmor ville höra i radion. Men jag försökte ha lite variation i önskningarna, varvat med en tävling där man kan vinna " radions snygga läckra strandväska!".

I höst kommer jag att sända morgonprogrammet på SR Jönköping två dagar i veckan, sen är det lite serier för radion som jag håller på med. Det var lite kortfattat om arbetsläget. Jo, jag har fyllt år också. Jämt till och med. Jag blev 30 år 29:e augusti. Något som firades rejält förra helgen med en fest i Stockholm.


Jag som nybliven 30-åring

För att göra festen lite "radiomässig" så körde jag jinglar inför varje ny punkt. Jag tog helt enkelt SF-signaturen och läste in "nu blir det efterrrrrätt" och klippte ihop det hela. Dessutom hade jag knåpat ihop en dansmix till det heta dansgolvet. Höjdpunkten, måste jag nog påstå, blev fågeldansen. Att få ett dansgolv att bli något så okreddigt som en dans runt midsommarstången är så underbart hög Svenne-banan-faktor man kan ha och det var just den jag ville ha. Den var bara Ooa hela natten som fattades för att det skulle bli 100% Svenne banan men den ville jag inte ha. Där går gränsen!


Fågeldansen på dansgolvet. Det gäller att få de rätta näbb-rörelserna med händerna....

Schlagemässigt händer ju inte så mycket under sommaren. Det är just därför även min blogg vilar, men de första viskningarna inför MF 2009 kom för några dagar sen då städerna offentliggjordes. Leksand, Malmö, Norrköping, Skellefteå, Göteborg och Stockholm blev det. Lite tråkigt att de bara kör städer som haft en delfinal tidigare. Samtidigt finns det ju en anledning att vissa orter får förnyat förtroende. Jag får se hur många delfinaler jag åker på. Det beror lite på ackreditering men man börjar redan se framåt i alla fall:-)

Men hur som helst. Känn er välkomna tillbaka till bloggen. Nu kör vi!

Kommentarer:
#1: Elin

Hej Micke!



Kul att du kommit igång med bloggen igen :)



Och kul att se bilder från din fest! Jag är dock fortfarande väldigt besviken - på Stockholm för att det ligger så långt bort och på min chef som ger mig så dålig lön att jag inte hade råd att komma ner!!



Förresten, radions snygga läckra strandväska låter jättespännande, kan du inte lägga ut en bild på den? :)

2008-09-14 @ 14:08:08
#2: Jon

Kul att nätets bästa blogg är igång igen.

Hoppas du hunnit med lite bad och sol bland allt jobb och datakraschande.



Nu är det en spännande höst med bidragssläpp och artistrykten. Tyvärr ingen medlemsträff för mig, mellanår med studier och barnafödsel. Nya tag 2009, dags att planera deltävlingar =)

2008-09-14 @ 14:29:54
#3: Micke A

Tjena Micke och gratis i efterskott! :)

Håller med dig om det något trista valet av festivalstäder. Tycker det är märkligt att t.ex. Örebro än så länge aldrig fått någon delfinal, och jag undrar varför man envisas med att lägga finalen i Globen varje år? Särskilt nu när den både rymligare och betydligt modernare Malmö Arena är färdigbyggd! Men det är väl en del av den fanatiska Stockholmscentreringen av SVT i stort som pågått sedan millenieskiftet...

2008-09-14 @ 16:03:36
#4: Peter

Hörrudu! (Som Gustav Sjögren i Rederiet hade sagt)

Om man har en blogg så kan man inte ta sommarledigt... Vaddå - det är väl schlager på sommaren också. I alla fall i radion (som plågar mig)



:-)

2008-09-14 @ 16:19:03
#5: Jon

Någon med koll på läget i Malmö? Stämmer Tobbe Eks påstående i Aftonbladet att Malmö inte har Hotelkapaciteten för en final?

2008-09-14 @ 17:36:28
#6: Micke A

Hotellkapacitet för en final? Kunde de arrangera Eurovisionfinalen 1992 så borde de väl kunna hålla i Mf-finalen 2008?

2008-09-14 @ 18:46:53
#7: Micke A

Hmm, de klarade ju av att arrangera Eurovisionfinalen 1992 och det finns säkert fler hotellsängar tillgängliga i Malmö idag än vad det gjorde då. Låter som svepskäl!

2008-09-14 @ 18:51:29
#8: Micke A

Oops! Dubbelpostning. Sorry.

2008-09-14 @ 19:08:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: