Schlager-Micke

2008-10-03
10:50:13

Folket har bättre smak än juryn

Ni får oja er hur mycket ni vill kära jury. Jag tycker inte synd om er

Just nu verkar det vara väldigt inne bland svenska folket att såga.......svenska folket. Under årets Idol så har allt fler krönikörer klagat på folkets smak och på omröstningar på nätet tycker en stor majoritet att de själva borde bli av med beslutanderätten. Att juryn ska bestämma vem som blir Idol 2008. Men här talar vi om en konstart (populärmusik) som alla lyssnar på och konsumerar. Om folket nu har så dålig smak som folket själva säger så borde vi väl inte ens vara myndiga att tillåtas köpa skivor!

Kritiken mot folket verkar grunda sig i ett ovanligt stort förtroende för juryn. Att om de som juryn hyllar åker ut så tycker folk - kort och gott - fel. Jag har sett flera av veckans kvalprogram i Idol och tycker att juryns kritik nästan helt verkar grunda sig på låtval. Gillar de inte låten så är det dåligt, punkt slut. I gårdagens program blev Jesper (killen med pojkbandslooken) totalsågad enbart för att de inte gillade hans flåshurtiga låtval (Hallelujah, I just love her so). Faktum var att Jesper satte varenda ton, varenda kameraklipp och fick igång publiken. Om Sony BMG sen inte ser den musiken som något de vill släppa på deras bolag är deras problem. Jesper förtjänade på alla sätt att vara kvar, vilket han också blev till juryns stora förtret. Och om juryn ska fortsätta att bara gå efter låtval så tänker jag bli en sån där jobbig jävel som ska rösta på Jesper varje gång. Alla ska väl för sjutton bedömas likvärdigt!

Nu kanske det här låter motsägelsefullt eftersom jag nyss hyllade juryn i den här bloggen. Jag står fast vid att jag gillar att de inte försöker vara lustiga på deltagarnas bekostnad och vill ta över showen själva (iof om de tar TV-tid från den självgoda smilfinken Jihde så gör det mig ingenting). Men det står väl ingenstans i Idols regelbok att man inte får sjunga flåshurtiga låtar. Gamle Idol-deltagaren Måns Zelmerlöv hade mycket väl kunnat sjunga den låt Jesper sjöng igår och han har väl en hyfsad karriär får man väl säga. Dessutom finns det väl inget som säger att man måste behärska många stilar för att lyckas som artist. Måste E-type kunna sjunga soul för att man ska köpa hans platta? Eller måste Magnus Uggla sjunga jazz? Nja, de har väl klarat sig ganska bra i skivbranchen ändå med sina en-tons-verser och umpa-bumpa refränger....

Kommentar:
#1: Jerry

En intressant detalj är ju att de som åkt ut har alla sjungit först, förutom Rasmus. Har det någon betydelse, tro?

Jag tror ju det eftersom varken Elias eller Linda i förrgår var sämst...

2008-10-03 @ 11:52:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: