Schlager-Micke

2008-11-03
18:39:25

2000-talets bästa MF-låtar
Det känns som att det är dags att avfyra en ny lista på Schlagermicke, det var ju ett tag sen. Jag har tidigare gjort listor på 2000-talets bästa svenska vinnare och 2000-talets bästa ESC-låtar men inte de bästa MF-låtarna. Så här kommer helt enkelt en lista över 2000-talets 10 bästa bidrag i Melodifestivalen. Konkurrensen är ju stenhård då det deltagit 244 låtar i MF hittills det här decenniet. Men jag börjar som vanligt med plats 10 och klättrar uppåt. 

10. När jag tänker på imorgon - Friends, 2:a 2000
Den sista låt som Lasse Holm tävlade med i MF (ja, jag skriver sista för jag är ganska säker på att han aldrig kommer skicka in en låt igen). Det här är från den tid då det fortfarande bara var 10 låtar som tävlade under en kväll, kompad av en orkester med Anders Berglund vid dirigentpulten. Det är lätt att glömma idag hur stor favorit Friends var att vinna på sitt första försök med denna trallvänliga mys-pys-schlager. Men Roger Pontare slog alla experter med häpnad och När jag tänker på imorgon har med åren helt försvunnit i glömska. Oförtjänt tycker jag, för det är en låt med mycket behaglig melodi, dock kryddat med en text där Ingela "Pling" var på sitt värsta klysch-humör..

9. Det gör ont - Lena Philipsson, vinnare 2004
Det enda som inte gör att den placerar sig högre på min lista är att den här låten blivit synnerligen uttjatad då den spelats sönder i de flesta sammanhang. Men den har ju spelats sönder av en anledning. Det är för att det är ett närmast perfekt hantverk i schlagerpop, signerat Orup, med en närmast perfekt artist, Lena PH. Betydligt mer nyskapande än såväl Evighet som Hero.

8. Paradise - E-Type, 5:a 2004
E-Type var en efterlängtad artist att delta 2004 och han gjorde mig inte ett dugg besviken. Allt som jag ville ha med fanns med: Den träffsäkra refrängen, Nana Hedins mäktiga stämma, bomber och smällare, de löjligt triviala syntslingorna. Ja, helt enkelt en av 2000-talets bästa danslåtar.

7. Världen utanför - Barbados, 4:a 2002
Tävlade i den allra första delfinalen i Melodifestivalens historia och stod för MF-turnéns allra första fiasko då den inte gick direkt till final utan blev slagen av brandmännen. Troligen var detta den perfekta starten för turnékonceptet ur massmedial synvinkel. I synnerhet då Magnus gjorde påhopp på Brandsta city släckers direkt efter sändningen. Men av Magnus alla MF-låtar tycker jag att den här är den starkaste. Kanske är det den lite ovanliga molluppbyggnaden av låten som gör att den tål många lyssningar och att den har levt vidare med full värdighet.

6. Temple of love - BWO, 2:a 2006
Det geniala finns ofta i det enkla. Alexander Bard visste vad han gjorde då han skrev denna dänga som säkert kan upplevas som tjatig men den är ack så effektiv och har en mycket hög dansfaktor. Jag har svårt att någonsin se BWO som vinnare eftersom de redan har gjorde sin ultimata låt 2006, men slipper de möta tidigare ESC-vinnare som Carola och Charlotte i framtiden så kanske det kan gå.
 
5. The worrying kind - The Ark, vinnare 2007
2000-talets bästa vinnare i MF, trots debaclet i Helsingfors. Den här låten är ganska okonventionell för att vara the Ark men ännu mer okonventionell för att vara en schlagervinnare då den saknar en egentlig refräng. Men jag älskar det här gubbrock-gunget som kryddas med Ola Salos mäktiga stämma och artisteri.

4. Finally - Fredrik Kempe, 7:a i Andra chansen 2004
Vissa personer är mer lämpade att skriva låtar än att framföra de. Fredrik Kempe har tagit över den stolta svenska traditionen från Björn och Benny i glimrande melodisnickrande och radat upp fantastiska låtar. Någon stor artist däremot kommer han desvärre aldrig att bli. Den här låten hade säkerligen lyckats bättre om inte han själv framfört den för det var stelt värre.

3. Just a minute - Rongedal, 4:a 2008
Jag var helt oförberedd på hur bra den här låten faktiskt var då de dök upp där i Västerås 2008. Jag hade precis lärt mig att älska det nya Mika-soundet och det soundet lyfte tvillingarna Rongedal in i den svenska musikindustrin med dunder och brak. Årets bästa låt, utan tvekan.

2. Cara Mia - Måns Zelmerlöv, 3:a 2007
Fredrik Kempe är framme igen och gör här den kanske ultimata medelshavsdiscon som Måns lyfter till höjder som jag inte trodde han var kapabel till. I Idol var han på sin höjd bra men här visade han hur mycket han hade utvecklats på två år. Kommer hans bidrag 2009 verkligen att kunna överträffa detta?

1. Jag ljuger så bra - Linda Bengtzing, 7:a 2006
Lars "Dille" Diedrickson som skrev Tusen och en natt var nu tillbaka och visade sig kunna överträffa den närmast perfekta låten från 1999 med en musikaliskt sett fulländad låt i Jag ljuger så bra. En låt så fullpumpad med en energi som aldrig tar slut. Speciellt inte när Linda Bengtzing framför den för hon har energi för fem. Det här är 2000-talets mest lyssnade låt i min MP3-spelare och den har aldrig minskat i kvalité. Den kommer alltid att vara en klassiker.

Kommentarer:
#1: Emma

Jag håller med om låten på första platsen!

2008-11-04 @ 22:27:08
#2: Micke A

Trevlig lista på ett väldigt omfattande ämne må jag säga! Funderar så smått på hur min version skulle se ut. "La Dolce Vita", "När vindarna viskar mitt namn" och "Tillsammans" är tre toppkandidater!

2008-11-06 @ 21:26:48

cool list, love linda and mans! cant wait to hear their 2009 songs!

2008-11-09 @ 22:43:48
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: