Schlager-Micke

2008-05-01
11:16:28

Lovande start på inför-ESC

Eftersom jag inte hade möjlighet att se det första Inför-ESC som sändes i söndags utan såg det istället på webben nyligen så kommer här en lite försenad recension av det programmet. Programmet har ju nu förvandlats till en svensk-finsk produktion istället för en samnordisk. Och även om jag kan sakna det faktum att personer från andra länder med lite andra referensramar bedömer låtarna så blev jag positivt överraskad av den här panelen.

Två av fem i panelen är komiker (Babben Larsson och Thomas Järvheden) och det kan ju tyckas lite överrepresenterat. Eller är det det? Snart är ju två av fem låtar i ESC skämtlåtar och då är det ju faktiskt väldigt bra att det finns personer som kan bedöma hur bra skämtbidragens artister är som komiker. Därför kändes sågningen av Estlands bidrag otroligt befriande. För deras låt är ju låg kvalitet på alla tänkbara punkter. Kan man sjunka längre? Estland är det kanske mest tragiska exemplet på en stolt ESC-nation som är på dekis. Under 90-talet tillhörde Estland ett av de allra starkaste länderna från forna östblocket. Fram till 2000 hade det välgjorda melodier varje år men efter det har de bara skickat skräp, förutom de två år då de importerat artist från Sverige...

Hur var de andra då? Thomas Lundin är ju alltid vass och han står för garantin av schlagerkunnande i panelen. De två komikerna jag nämnde, Thomas och Babben var mycket bra. De tog sin uppgift seriöst och kunde väl formulera varför de satte sina poäng. Samtidigt bjöd de på väldigt roliga kommentarer som de yppade genom fulländad tajming. 

Shirley Clamp visade sig som tur vad inte vara en ny Nanne i panelen utan skötte sin uppgift helt okej. Sen tycker jag bedömningen av sångrösterna (som Shirley ständigt återkom till) blir lite vansklig att göra när man bara hör studioversionen. Alla kan ju sjunga om man får 50 tagningar på sig! Lena PH, slutligen, var nog den som satte de betyg som låg närmast de jag själv skulle satt i det där programmet. Max en tvåa i snitt, troligen lägre. Semifinal 1 är det sämsta startfältet i ESC sen 1962. Tack Norge för att ni höjer kvalitén i den samlingen!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: