Schlager-Micke

2008-05-09
10:15:26

Fixade Franco Spaniens seger i ESC 1968?
Ja, det är inte jag som hittar på den teorin. Inte ens Expressen, utan en spansk dokumentär som nyligen visats på spansk TV. Det vore oerhört intressant att se vilka belägg som finns för påståendet att Spaniens diktorator Fransisco Franco mutade juryn i ESC 1968. Innan jag vet det så kan jag egentligen inte uttala mig om det kan stämma eller inte men det är alltid intressant med sådana här teorier.

Det handlar alltså om Spaniens seger i ESC 1968, sångerskan Massiel som då vann med låten med den intellektuella titeln La la la. Den här segern är en av de mest anmärkningsvärda i historien. Framförallt eftersom alla var övertygade om att Storbritannien skulle vinna med monsterhiten Congratulations. Men i princip var det ett enda land, Västtyskland, som fällde avgörandet då de som näst sista land gav 6 av sina 9 poäng (poängsystemet var lite skruvat på den här tiden) till Spanien medan Storbritanien fick 0. Det gjorde att Spanien vann med en enda poäng före Storbritannien.

På ett sätt känns det lite väl konspiratoriskt med sådana här teorier. Samtidigt så är mutsnacket inte helt nytt i ESC-samahang. 1971 (då jurygrupperna var nerbantade till 2 personer per land) förekom så mycket mutförsök på jurymedlemmarna att de året efter förbjöds att träffa några artister eller delegationer från tävlande länder innan finalen var avklarad. Och om man betänker att det inte var särskilt många i jurygrupperna ens 1968 och hur mycket som finns att vinna på att arrangera ett evenemang som på den tiden sågs av flera hundra miljoner människor, så förvånar det mig snarare att sådana här mutmisstankar inte förekommit oftare i historien. 

Om jag ska se rent musikaliskt på det hela så tycker jag definitivt att juryns val av Spanien som vinnare 1968 är ett av de sämsta val en jury tagit i ESC-historien. Congratulations, Det börjar verka kärlek banne mig och inte minst Jugoslaviens Jedan dan var betydligt bättre än la la la det här året.

Kommentarer:
#1: Elin

Håller med om att det är konstigt att inte finns fler teorier om fusk...!

Jag tycker för övrigt att La la la är riktigt bra :)

2008-05-09 @ 23:55:54
#2: Fisken

Nog för att Franco var galen, men skulle han verkligen lägga sig i den här tävlingen - 68?!

När drar du österut Mo?! Kan du fixa Dustins autograf till mig? Jag betalar dig 100 spänn för den!

2008-05-10 @ 12:43:22
#3: Micke A.

Ett annat fan av Jedan Dan! Härligt! En av mina favoriter från 60-talseran!

Mvh,
Micke A.

2008-05-10 @ 18:09:30
#4: Micke A.

Glömde i fascinationen att kommentera själva kärnan i inlägget! :) Det skulle vara väldigt intressant att se den här filmen, hoppas SVT tar sitt förnuft till fånga och köper in den! Annars var väl senaste juryskandalen 2002 då flera juryanvändande länder befanns skyldiga att enligt hemliga avtal ha "bytt" röster mellan varandra. Detta ska ju också enligt vissa källor ha förekommit, visserligen sporadiskt och inte varje år men ändå, under hela juryröstningseran. Schweiz mycket märkliga 12-poängare till Turkiet 1985 t.ex. slår mig direkt...

//Micke A.

2008-05-10 @ 18:17:38
#5: Micke

Typiskt att vi alltid tycker olika Elin;-)

Fisken, om jag ska förnedra mig så till den milda grad att jag frågar efter Dustins autograf så räcker 100 spänn på sin höjd till förrätten i det projektet..

Micke, kul att du också gillar Jedan Dan. Bara att se deras "spelmanna-glädje" på scen är ju underbart.

2008-05-10 @ 20:59:45
#6: Micke A

Håller med till 100% om den oslagbara spelmansglädjen! Jag är själv folkmusiker så jag är ofta svag för de folk- och etnoinspirerade bidragen och detta måste väl sägas vara ett av de första i den genren i ESC.

Det har förresten gått upp för mig att ditt efternamn också börjar på A så jag funderar vidare över vad jag ska kalla mig i framtiden för att minimera förväxlingsrisken...

2008-05-10 @ 23:16:50
#7: Micke (alltså schlager-Micke) igen

Du kan lugnt fortsätta att kalla dig Micke A, Micke A. Mitt andranamn börjar visserligen på A men mitt efternamn är Olofsson så där skiljer vi oss i alla fall.

2008-05-11 @ 11:30:12
#8: Brita

Jedan Dan är så jäääääääääääävla bra!
/gammelgäddan

2008-05-12 @ 19:30:39

It is healthy, I shall come on your site more often, thank.

2009-02-06 @ 11:44:24
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: