Schlager-Micke

2008-05-25
14:15:05

Det värsta som kunde hända
Att Sverige totalfloppar med en låt som vi tror stenhårt på kan jag leva med. Visst jag tycker att Hero som låt förtjänade en topplacering men den fick uppenbarligen inte tillräckligt med röster varken i semifinalen (Sverige gick vidare på juryplatsen, var 12:a bland telefonrösterna) eller i finalen. Det här innebär inte att det för alltid är kört för Sverige. Alla nordiska länderna lyckadees ju kvala in till final och Norge lyckades dessutom komma 5:a med en enkel låt och enkel men stilren koreografi.

Vad jag däremot inte kan acceptera är vinnaren. Jag skrev det innan finalen att Ryssland var den enda låt som inte fick vinna. När den seglade ifrån igår i omröstningen satt jag på min plats bara några meter från där catwalken slutade men i tanken var jag någon annanstans. Jag aldrig upplevt det så förut men jag ville bara därifrån. Jag slutade lyssna på poängen som trillade in och stirrade bara ner i golvet och kände att min hjärtebarn Eurovision song contest håller på att förstöras. Hade jag kunnat gå under vinnarreprisen hade jag gjort det men det var omöjligt.

Jag har alltid försvarat den här tävlingen inför alla påhopp den fått. Jag tycker att östblocket höjt kvaliten på tävlingen rejält och så även i år. Jag står fortfarande fast vid att grannröstning visserligen påverkar resultatet men inte räcker för att ett land ska vinna. 5 12:or från balkan räcker inte för att vinna. Men i Rysslands fall handlar det om något annat. Där handlar det om folk som röstar på sig själva.

Ryssland har stor minoritetsbefolkning i många länder och bland de länder som röstade igår så är det mer än 10 länder som tillhörde Ryssland (eller Sovjet) för bara några år sen. När jag snabbt insåg att det enda hoppet att rädda tavlingen stod till grekland så insåg jag lika snabbt att de skulle vara chanslösa. Det fick höga poäng lite överallt, men hur lätt är det att kämpa mot Ryssland när först Armenien ska rösta, sen Lettland, sen Azerbadjan, sen Vitryssland, Ukraina.....Det är inte match på lika villkor på något sätt. Om det hade stått mellan Ukraina och Grekland hade det varit annorlunda. De har inte befolkning i alla tänkbara Europeiska länder och betydligt förre grannar. Att Ryssland inte vunnit tre år i rad är enbart ren tur.

Jag har alltid älskat den här tävlingen just för att inget land är för litet för att göra en bra låt och att man inte måste ha en mångmiljon-budget för att vinna som i t.ex. champions league i fotboll. Men nu kommer ryssarna med sina miljoner och köper in konståkningsikonen Pluchenko och förvandlar den mediokra, eller rent av usla, Believe, till ett spektakel och det räcker för att vinna.

Jag kan inte längre försvara den här tävlingen och jag har ingen lust att resa till Ryssland nästa år. Jag vill inte ta tillbaka juryn till ESC. Det är folkets tävling och det finns ingen objektiv sanning när det gäller musik. Jag vill absolut inte dela upp tävlingen i nån slags öst-väst stil. Balkan hade t.ex. i år fantastiskt bra låtar, för att inte tala om Armenien (som jag gärna hade sett som vinnare).

Det enda jag vill är att sparka ut Ryssland från den här tävlingen.


Kommentarer:
#1: Micke A

Bra talat, kamrat! ;) Jag håller med om det mesta. För mig var det här också det värsta som kunnat ske. Jag vill dock se ett annat system för att välja vinnaren. När det gäller denna s.k. "diaspora"-röstning som plågar tävlingen kan man inte sticka under stol med att det är telefonomröstningen som är den stora boven. Något liknande förekom inte under juryeran! Det är enbart ett faktum.

2008-05-25 @ 14:51:34

Kan bara hålla med. Som sagt. Prag 1968. Belgrad 2008. Putins lakejer gör som den "gamle" ex-presidenten vill.

2008-05-25 @ 18:58:40
#3: Brita

Ja, det är inte lätt att sparka ut ett land från den här tävlingen bara för att de råkar ha en dålig låt och vinna med den... suck.. Men jag var också helt knäckt i lördags. I och för sig, att sitta och hoppas på att Grekland skulle vinna istället kunde jag inte, det var liksom som att välja mellan pest och kolera för mig. Men jag tänkte på dig Micke i lördags! Fast det var mest när både Lettland och Spanien gick om Sverige i resultatlistan, då kändes det hårt!
Detta var pricken över i:et på en ganska misslyckad vecka för min del, så det kanske var mitt fel.. ! ;)
Ärligt talat, Rysslands bidrag var mer som ett skämt tyckte jag, jag satt faktiskt och skrattade framför tv:n hela låten för att de såg så otroligt överdrivna ut alla tre, Dima Bilan, skridskoåkaren och violinisten som bara på 3 kvadratmeter verkade försöka uttrycka en hel atomexplosion av känslor! Haha, jag satt faktiskt och skrattade åt det för mig
själv lite då och då i bilen hem från Tyskland i går.

2008-05-26 @ 13:14:52
#4: Brita

Grattis till vinsten i Gissa Resultatet förresten!

KRAM

2008-05-26 @ 13:15:50
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: