Schlager-Micke

2008-01-29
18:59:05

Arjas tårar blir bara roligare och roligare
Det är inte lätt att hänga med i alla bråk och skandaler med schlagerartister inblandade. Bara idag så har Gert Fylking kallat Carola för korkad i direktsändning och Roger Pontare har tydligen rökt hasch. Men den roligaste storyn de senaste dagarna är tveklöst Arja Saijonmaa som gråter ut för att hon aldrig fått vara med på Allsång på Skansen. Hon tar det som en ren skymf tydligen och bara grejen att gråta ut för en sån sak är ju så mycket självmål att det blir komiskt. Men roligare skulle det bli för idag kom Expressen med "avslöjandet" att Arja visst fått har varit med i Allsång på Skansen, 1991, då Bosse Larsson var programledare. Hur bemöter då Arja det här? Jo hon svarar att "reaktionen kommer från den sorg över att jag inte fått vara där de senaste 20 åren..." öhh, nej just det....Men än roligare blir det när Expressen låter Bosse Larsson kommentera det här. För han gör ju helt rätt enligt konstens alla regler för en skön pajkastning. Han besvarar Arjas patetiska självömkan med................ännu mer patetisk självömkan. Han bestämmer sig nämligen för att ta det som en personlig förolämpning att Arja inte minns tillfället 1991 när hon uppträdde på Skansen.
- Jag är besviken över att hon inte kommer ihåg att hon varit med. Men min enkla personlighet kanske inte räknas? säger Bosse Larsson.

image133

Storm i vattenglas är ju bara förnamnet, men citaten är ju rent fantastiska. Få kläcker för övrigt så skönt diviga och självupptagna kommentarer som Arja men hon är en synnerligen tacksam citatmaskin för det är en minst sagt märklig människa.

Hösten 2004 gjorde jag ett reportage om finsk schlager och intervjuade då Arja på telefon. Intervjun tog (utan att överdriva) nästan en timme. Hur mycket kunde jag använda? Svar: ingenting. Det gick knappt att få ett enda svar utan att hon kom in på sidospår - på sidospår - på sidospår. Till slut la jag ner det hela och vi började snacka om den kommande Melodifestivalen där hon för första gången på 18 år skulle delta. Hon hade några dagar på sig att bestämma vilken låt hon skulle tävla med och hon valde mellan två låtar. När hon efter ett tag märkte att jag kunde en del om den här tävlingen så fick hon plöstligt ett väldigt förtroende för mig. För nu ville hon att jag skulle ge råd om vilken av låtarna hon skulle välja!

Eftersom hon inte fick spela upp de så beskrev hon de fram och tillbaka och det hela kändes något genant för min del, men jag har för mig att jag tyckte att den där "uppkäftiga up-tempolåten" lät intressantast. Den valde hon också, den hette ju ironiskt nog "Vad du än trodde så trodde du fel" och den kom på sista plats i sin delfinal....

Den andra låten hon hade att välja på visade sig vara "Om natten" som Jessica Folcker istället framförde. Det gick inte så mycket bättre för den och ska man torska, ska man ju göra det rejält så jag tycker fortfarande att Arja valde helt rätt låt.

Kommentarer:
#1: Fisken

ja, hon verkar helt klart labil den där kvinnan. Gråta över allsång på skansen... Peter Stormare hade en rätt skön kommentar om att han i stjärnorna på slottet berättade att han blivit erbjuden att vara med flera gånger, men tackat nej! snacka om salt i såren. Nej arja, gör som Sven tumba istället o tänk på barnen i afrika! :-)

2008-01-29 @ 21:06:05
#2: Lukasinga

Hi, I have been here for several times now and thought to sign your guestbook. Very nice! Keep up the good work...

2009-04-06 @ 09:57:57
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: