Schlager-Micke

2008-02-07
18:44:10

Var beredda på grisfest på lördag
Nu har jag suttit på repetitionerna i Scandinavium hela dagen och jag kan säga en sak: det kommer att bli bra underhållning. För det här startfältet innehåller allt från 80-talsrock, till 2000-talspop, till grisfest. Ja, det sistanämnda kan ni nig räkna ut vem som står för, Christer Sjögren. Hans bidrag "I love Europe" är så tillrättalagt och inställsamt att min första tanke när jag ser det hela är: Karln tigger om stryk! Det är en slags dansbandscalypso som lika väl kunde ha varit gjord av Galenskaparna & After Shave för den känns rakt igenom som ett skämt. Men Christer skämtar inte, jag lovar. Och det bidraget är också det mest svårtippade. Journalisterna i Scandinavium satt och skrattade men frågan är om det inte är folkiet i stigorna som kommer att skratta sist. Jag hoppas innerligt att svenska folket har så pass bra smak att de inte röstar Christer till final, men jag vågar inte tro det.

Men förutom Christer Sjögren så är det en hel del bra i den här delfinalen. Bäst efter dagens repetitioner tycker jag nog att Velvet är. Låten är gjord enligt konstens alla regler för en modern danslåt, det är inte mycket som överraskar, men det är ruskigt proffsigt gjort. E-type och the Poodles låt Line of fire hade jag väldigt höga förväntningar på och även om de inte riktigt infriades så är den stark. Känns som en revival till 80-talet och Twisted sister och det är inte helt fel.

Men charmigast på lördag är tjejgruppen Face-84 som framför låten Alla gamla ex. Bara inledningen på refrängen är ju fantastisk där de sjunger att de vill ha alla gamla ex i en hönsnätsbur. Det är en sån där låt där hjärnan säger "nej nej" med hjärtat jublar "jaa".

Hur som helst så är den 10 gånger bättre än Christer Sjögrens grisfest.

Kommentar:
#1: Anonym

Jag håller med dig om startfältet, dock undrar jag om Velvet kommer gå hem i stugorna... jag tror Amy Diamond och Poodles&co kommer gå rakt till final, Velvet och tyvärr Herr Sjögren till andra chansen... Jag satt och visste inte om jag skulle skratta eller gråta, för bra va det inte... =)

2008-02-07 @ 23:50:51
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: