Schlager-Micke

2008-12-18
18:37:24

Ett lite otippat programledarval



Ett av de få spänningsmoment som uppkommer i alla de nyheter som släpps om nästa års Melodifestival är när programledare ska utses. För det är det enda som pressen inte haft en blekaste aning om. Det har bl.a. talats om Kattis Ahlström och Carola men namnet Petra Mede hade jag inte hört nämnas förrän Aftonbladet släppte nyheten några timmar innan SVT gjorde det.

Jag har själv ingen större koll på Petra Mede om jag ska vara ärlig. Jag vet att hon varit en av huvudfigurerna i humorprogrammet Morgonsoffan men det har jag inte följt särskilt frekvent. Så på ett sätt känns det rätt skönt att kunna gå in förutsättningslöst i bedömningarna av henne när MF kommer att dra igång. Men jag tycker generellt att två personer nästan alltid är bättre än en när man talar programledare i MF. Det är enormt svårt att leda ett program själv, i synnerhet MF.

Att det just är en programledare som leder tävlingen själv var länge standard i MF. Fram till 1991 så var det, med ytterst få undantag, alltid en programledare. Men efter det har standarden varit att två eller ibland tre programledare leder programmet för att återgå till principen med en ensam programledare de senaste tre åren.

Jag märker det själv jag börjar sända mitt morgonprogram i radio hur svårt det är att vara själv i studion. Första timmen är jag utan sidekick och det blir lätt krystat och segt och framförallt har man ingen aning om ifall man säger något roligt eller inte. Publiken är ju osynlig. Det är den inte under MF direkt, men samtidigt är det ingen publik som går att "sidekicka" (som t.ex. en liten publik på Norra brunn som sitter två meter från scenen). Kristian Luuk har klarat det galant att vara ensam programledare men han har också haft den perfekta kombinationen av humor, folklighet och nördighet. Det återstår att se om Petra Mede har det.


Kommentar:
#1: Micke A

Jag tror det här kan bli riktigt bra! Petra är proffsig, lagom fräck och tycks framförallt, vilket är en egenskap som jag värdesätter mycket högt hos en programledare, GILLA programmet och ha en viss schlagerkoll!

2008-12-19 @ 20:16:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: