Schlager-Micke

2008-12-27
22:59:08

En liten julhälsning


Så här några dagar efter julafton får jag passa på att önska alla er bloggläsare en god jul. Jag firar som vanligt jul hos mina föräldrar i Floda utanför Göteborg och det är lika grönt ute som det alltid är när man firar jul i Göteborgstrakten. Samtidigt bjuder alltid julhelgen på så mycket bra på TV så det är kanske lika bra att det är skit-väder. Med begreppet bra TV syftar jag dock inte på det menlösa Kalle Anka-spektaklet på julafton. Förmodligen är medelåldern bland de som tittar minst 55 år. Inte är det ungarna som tittar i alla fall. Men som tur var finns det betydligt bättre TV-program än både Kalle Anka och AFA-Karl-Bertil på julen. "Kan du vissla Johanna" med Per Oscarsson i högform sänds alltid precis efter Kalle Anka och är en fantastisk film där man upptäcker nya sköna citat varje gång. Stjärnorna på slottet är egentligen en märklig TV-idé men det är väldigt roligt att se när gamla föredettingar och primadonnor spelar krocket, dricker för mycket vin och snackar alldeles för mycket. Sen dök ju mina favoriter Filip och Fredrik upp i På spåret också och det är alltid underhållande.

Dan före dan gjorde jag förresten min allra sista sändning i Sveriges radio Jönköping och lite vemodigt kändes det allt. Även om jag verkligen ser fram emot jobbet som väntar nu nästa år. Jag passade på att köra två "Mickes lista" i det sista programmet och det fick blir det bästa och det sämsta med julen. Så här var listorna:

Det bästa

3. Den underbart glättiga, världsfrånvända och ytliga julmusiken
Musik blir bara tråkig om man ska blanda in massa verklighet.

2. Julbordet
Laxen, sillen, prinskorvarna, ägg med majonäs m.m. Allt är gott. Varför äter man inte den här fantastiska maten fler dagar om året?

1. Vår älskade plastgran
Kom inte och säg att en riktig gran är snyggare än en falsk! Jag älskar vår plastgran.


Det sämsta

3. Julvädret
Ganska öppet mål men ändå. Vädret - i synnerhet på västkusten, är bedrövligt juletid. Vintern börjar normalt sett i slutet av januari så säkrast är väl att lägga julafton 24:e februari istället.

2. Tågresorna.
Att resa med Sveriges sämsta företag, SJ, under resten av året är hemskt. Trots att de mestadels trängs på spåren med deras egna tåg så blir det ständiga "signalfel" och man kommer två timmar sent. På julen ska alla resa med Sverige sämsta företag som då blir ännu sämre.....

1. Mellandagsrean
Detta är väl ändå årets mest överskattade rea. Den skapades på den tiden då rea var något ovanligt och unikt och då fanns det säkerligen en poäng med att man gick ut och shoppade upp de julklappar man inte fick till halva priset. Men idag är rean en rea som lever på att folk tror att den är bättre än vad den är. Högre priser och mer folk än en vanlig dag på stan med andra ord.

Kommentarer:
#1: Brita

Hej Micke och GOD JUL! eller, God fortsättning som det väl heter. Vilka bra listor. Speciellt bra är att mellandagsrean hamnar på 1:a plats. Den är verkligen worthless. Själv råkade jag köpa ett par asdyra jeans som inte alls var på rea, haha!



Men du, jag måste erkänna att jag fortfarande gillar Kalle Anka! Allt utom de där klippen från nya disneyfilmer som kommer varje år, de är alltid så konstiga. Kan förresten berätta att min brorsdotter på 4 år älskade hela Kalle Anka och utropade för varje ny film: "jag GILLAR det här!". . Väldigt gulligt.

2008-12-28 @ 15:24:15
#2: Anna Stèen

God fortsättning Micke! Låter som du har haft en bra jul! Jag brukar också dissa mellandagsrean men i år hittade jag ett par jeans för 149kr, då går det knappt att dissa....haha, otroligt billigt! :D

2008-12-29 @ 08:51:02
#3: Annika

Säga vad man vill om SJ men jag kom fram i tid både när jag åkte hem till mina föräldrar på julafton och när jag åkte norrut igen på juldagen. Nu är visserligen inte Göteborg - Falkenberg världens längsta sträcka men när tåget får stå 4 minuter i Kungsbacka på väg norrut då det har kommit till stationen för tidigt, inser man hur lycklig man är.

2008-12-29 @ 14:57:54
#4: C

Synd att du ska sluta på Radio Jönköping. Varför kunde du inte fått fortsätta där?

2009-01-01 @ 02:02:18
#5: Inger

God fortsättning på det nya året, Micke!



Men nog har ni väl julskinka på julbordet också? Ingår kanske i ditt mm



kram Inger

2009-01-01 @ 23:33:20
#6: Micke

Jodå Inger visst har vi skinka på bordet också och denn hade mamma gjort ovanligt god i år. Skinkan är också en del av julfesten i allra högsta grad.



C, jag tvingades inte på något sätt att sluta i Jönköping men de kunde inte erbjuda mer programtid än den jag redan hade eftersom de har en programledare som är huvudprogramledare för Morgonskiftet. Eftersom Halland kunde erbjuda fem dagar i ett helt år så var valet lätt.

2009-01-06 @ 15:54:17
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: