Schlager-Micke

2007-11-07
10:57:58

Filip & Fredrik förgyller min vardag
Jag har ett stort problem med begreppet humor, i synnerhet när det handlar om TV. Problemet är att humor sällan är roligt och anledningen är enkel. Humor för mig handlar till stor del om att bli överraskad. Att få höra eller se något helt oväntat ur en situation som gärna bryter mot ramarna. Problemet med en humorserie är just förutsättningen: Att man sätter sig ner för att se något i syfte att skratta. Då blir man aldrig överraskad utan det mesta känns bara krystat. Hade samma skämt kommit i en helt annan situation är det däremot fullt möjligt att jag hade skrattat åt det. Så för mig är det som händer i verkliga livet tusen gånger roligare än det som är regisserat. Mina vänner är alla större komiker i mina ögon än Jerry Seinfeldt.

Grejen med komedier är att om man inte skrattar, vad har då serien eller filmen för övriga kvaliteér? inte mycket eftersom det är skrattet som är syftet. En dålig komedi gör mig alltså inte bara ointresserad, jag blir förbannad. Jag vill direkt hämta ruttna tomater och slänga på Jakob Öqvist, Jerry Seinfeldt, Sissela Kyle och allt vad de heter. Som tur vad finns det flera undantag. Filip & Fredrik har under flera års tid utvecklat ett helt eget sätt att göra humor i TV på. För trots att det de gör är på TV så känns det som att man är där. Det känns väldigt oregisserat. De säger grejer som en vanlig TV-produktion skulle plocka bort med argumentet "men det här kan vi ju inte ha med, så kan man ju inte säga offentligt".

Deras programideér med hundra ögonblick som blir roliga i all sin pinsamhet är genialisk. Att träffa på massa original som lever absurda liv eller har ett skumt intresse är om möjligt ännu mer genialiskt. Och just nu går deras serie Boston tea party på måndagkvällar på kanal 5 och även här har de levererat ännu en skön TV-idé. Att ta upp seriösa ämnen med fem experter men ställa frågorna som man diskuterar när man är på en fest snarare än i en föreläsningssal. Visst man kan kalla det att popularisera ett ämne så att det blir till idioti. Men det finns något genialiskt även över detta. Tanken är inte i första hand att det ska levereras skämt eftersom man diskuterar seriösa ämnen. Det gör att man hela tiden blir överrumplad av mallplacerade frågor som: Vilken mördare har fått flest tjejer i fängelset? Varför ser man så ful ut i ett rum med lysrör? eller Var Stalin snygg när han var ung? Filip & Fredrik borde göra TV i all evighet.

image92

Kommentarer:
#1: Dulle

...Och du förgyller min vardag, broder! :)

Jag håller helt med dig gällande humor. Filip & Fredrik är verkligen utöver det vanliga, och det borde komma fram fler profiler med liknande inställning till humor.. (vilket jag är övertygad om att det kommer göra, när/om folk börjar inse att parlamentet har blivit urkasst!) Videokväll hos Luuk tycker jag också är fantastiskt! :) F & F verkar inte störtdigga Luuk direkt. Fredrik verkar inte gilla Alex Schulman speciellt mycket heller, haha.. http://filipfredrik.blogspot.com/

2007-11-08 @ 23:39:54
#2: martin

Hmm...fast dom där "experterna" eller "superfemman", dom talar ju om saker som dom inte alls är experter på. Bara för att man är läkare behöver man ju inte göra sig sig själv til allsmäktig vetare av ämnen som historia och fysik.

Filip och Fredrik har gjort mycket bättre program än det här, jag orkar titta typ tio minuter sen ger jag upp. Det är inte lika kul som det skulle kunna vara.

Dessutom gar du inte insett Seinfeldts storhet. Säger som en känd tänkare från Mörby: Boooooo- Boooooo- Booooo.

2007-11-10 @ 12:55:23
#3: Micke

Härligt med så olika åsikter i den här frågan. Jag vill bara säga att jag gillar er båda två.

2007-11-10 @ 14:48:46
#4: Martin

och jag gillar dig också micke=)

Har du märkt att det här håller på att förvandlas till en tv-blogg? Intressant, broder.

2007-11-11 @ 16:40:36

Very nice and well designed web site. Great content and a fascinating read, keep up the good work and looking forward to more in the future.

2010-02-08 @ 09:19:47
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: