Schlager-Micke

2007-05-06
17:09:42

Viking line till Helsingfors

Hej alla vänner!
Igår, lördag, steg jag på Viking line-färjan för att ta mig till Helsingfors. Eftersom jag är medlem i Viking klubb (trots att jag normalt sett alltid åker Silja line....) fick jag ett riktigt schysst pris. 200 spänn! I det priset ingick del i 4-bäddshytt. Jag skulle med andra ord dela hytt med tre helt främmande personer längst ner under bildäck, vad gör man inte för att spara pengar. Jag hade räknat med en extremt osocial resa där mitt närmaste resesällskap skulle vara en aftonbladet. Sanningen var den att när jag steg i land i helsingfors i morse så hade jag inte läst en rad i den.

Jag delade hytt med en minst sagt fåordig ryss (som någon timme senare meddelade att han hade bytt hytt), en aspackad brasse och en 50-årig finne. Den sistnämnde började jag prata med. Han hette Keijo och han var väldigt sympatisk. Vi hann  prata om det mesta under den där resan och han hade hyfsad koll på schlager. Han berättade att han i början av 90-talet varit ledare på en ungdomsgård i norra Finland där ungdomar fick göra egna videor. En av ungdomarna som var där var en 14-årig Tommy Putaansuu, han som senare skulle bli mer känd som Mr. Lordi. Han sa att han var överförtjust i att göra, som han sa, "splatter-videor". Jag gissar att det innebär mycket blod. Han hade ett foto på honom som han skulle ta kopia på och skicka till mig.

Trots alla fulla finnar som hade invaderat Viking line den här dagen (viking line är oerhört mycket sunkigare än Silja line, insåg jag under den här resan) och som skålade natten lång så lyckades jag sova hela natten. Någon frukost på färjan hade jag inte råd med så det blev den välkända "McDonalds-varianten" innan jag tog mig ut till Hartwall arena där hela eurovisionkarusellen håller till.

Jag återkommer!


Kommentarer:
#1: Jerry

Jag väntar med spänning på fler rapporter...

2007-05-06 @ 18:08:36
#2: Brita

Jag med!

2007-05-06 @ 21:44:26
#3: Fisken

Det var en brasse, en ryss, en finne och Bell... nej, jag menar Olofsson...:-) Skön båtanekdot, hoppas på mer snaskigheter framöver...

2007-05-06 @ 23:32:14
#4: David Hammerström

Vad skönt att du överlevde båtresan.

2007-05-07 @ 10:09:36
#5: David Hammerström

Vad skönt att du överlevde båtresan.

2007-05-07 @ 10:10:02
#6: Bullen

Hur kommer det sig att Olofsson vet så mycket om Finlandsfärjor?

2007-05-07 @ 22:34:09
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: