Schlager-Micke

2007-05-11
12:25:59

öst regerar

Det började ju så bra när de läste upp semibidragen. Jag fick in tippning efter tippning, men sen tog det slut. Först vill jag säga så här. Det är skönt att den här semifinalen är över och att 18 av de här 28 låtarna försvunnit för det tar emot, men jag måste faktiskt hålla med kvällstidningarna om att den här semifinalen håller låg kvalitet. Sämsta semin hittills. Nu tycker jag förvisso att de bästa låtarna redan var klara för final så någon större kris för tävlingens framtid ser jag inte. Men som jag sagt tidigare, 28 låtar är på tok för mycket på en kväll. Speciellt en kväll mitt i veckan när de flesta ska jobba dan efter. Då är det inte lätt att sitta uppe till 23.45. Och tänk er då att i många länder (typ alla länder som gick vidare) började sändningen en timme senare än i Sverige.

Efter sändningen igår var det  presskonferens med de 10 som gått vidare. En presskonferens som var........väldigt typisk för eurovision.  Frågorna var typ......"hi I´m Natacha from Belarus, I have a question to Koldun. How do you feeeeel, you are greeeeeeat. yeeeeeeeah!!!!!!!!" Så var ungefär hela presskonferensen. En ren freakshow, men underhållande.

Öst och väst har det pratats om nu. Konstigt att den benämningen som för mig tillhör tiden före 1989 helt plötsligt blossar upp nu i eurovisionsammanhang. Jag satt länge på McDonalds vid 3-tiden i morse med två schlagerkollegor och diskuterade detta. De var fly förbannade på östkomplotten och det är det flera som är. Men öst är knappast ett enhetligt begrepp. Musiken på balkan påminner t.ex. knappast någonting och den i baltikum och de ger sällan eller aldrig varandra poäng. Och om väst nu ska representeras av fjantiga vampyrlåtar då gråter jag inga större tårar att de misslyckas. Jag har så mycket jag vill säga nu men jag kör ett axlplock här innan jag ska rusa iväg på det första genrepet på finalen. Oj, den börjar om 40 minuter. Jag skyndar skyndar mig.

# Serbien gick som väntat vidare men och vissa tycker att framträdandet var ett smakfullt avbrott från alla överkoreograferade nummer. De kan ha en poäng men jag tycker fortfarande av de sjabblar bort en fantastisk låt. Se och lär av Makedonien hur man gör ett elegant nummer.

# Vitryssland förtjänade verkligen sin finalplats. Jättesnyggt nummer på semifinalens näst bästa låt. Hade de inte gått vidare den här gången skulle de aldrig gjort det.

# Seminfinalens bästa låt, Lettland gick vidare. Den såg jag iof (tillsammans med Serbien) som semins säkraste finalist och i finalen finns det ingen låt som är i samma genre. Ett land i baltikum som tävlar med en sång på italienska. Kan vara ett segerrecept men också innebära att deras grannar föredrar att rösta på Moldavien, Vitryssland och Bulgarien istället.

# Skönt med programledare som inte skriker sönder eller fjantar bort hela sändningen med skämt som ändå aldrig blir roliga i ett sånt här sammanhang. Hela europa har ju knappast samma musiksmak, de har än mindre samma humor. Jaana och Mikko skötte sig galant.

# Okej, jag tippade med hjärtat när det gällde Island. Jag valde mellan den och Sloveinen som 10:e finalist. Slovenien har haft fantastiska bidrag år efter år så på ett sätt har de förtjänat sin finalplats. Men jag tycker att det är synd att de går vidare i år med den skrikiga operadiscon. Men visst, det var effektfullt med den lysnande handen och det bidrog säkert en hel del.

# Georgien har synts överallt här i helsingfors med sina flaggor och med målade ansikten i landets färger. Men ingen jag pratat med trode att de skulle ha en chans. Jag fattar inte vad folk ser i det bidraget. Då är faktiskt Bulgarien bättre. Jag vet att jag totalsågat den här på bloggen tidigare men den har växt och den är fullt dansbar på euroclub.

Nu ska jag rusa iväg till Hartwall arena för att se första finalrepet.


Kommentarer:
#1: Brita

Hej! Hade du kul igår???
Mina kommentarer kan du se på min blogg. . Men jag kan säga att jag är mest nöjd med resultatet! Skulle velat byta ut Bulgarien mot Island bara. Eirikur var ju grym igår, synd att han inte gick vidare...
Dagens lista:
Största störningsmoment i Semin 2007.
1. Serbiens körtjejer - sluta tafsa och sluta se allvarliga ut! Shit vad jag störde mig på det.
2. Turkiet-sångarens byte av mikrofon-hand! Minst en gång per sekund bytte han....
3. Ungerskans beliewe och leawe...
Ha det gott!

2007-05-11 @ 16:38:36

Great work! It very impressive. Your web site is helpful. All the best!

2010-11-23 @ 15:55:17
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: