Schlager-Micke

2007-05-12
15:20:40

finaldag i Helsingfors
Klockan är nu 4 finsk tid och det är 6 timmar kvar till finalen.  Igår blev en lika sen kväll som alla andra kvällar här. Jag var på euroclub till det stängde, halv 4 och det har jag varit varje dag. Och ikväll lär det inte bli tidigare. Då är det efterfest efter finalen och presskonferensen med vinnaren och på söndag är det färjan hem. Ja, ni förstår, jag kommer att vara helt sönderfestad när jag kommer hem. Men det är det värt. Slut på pengar lär jag ha också. Ingen hade förvarnat mig om hur dyrt det är i Finland.

Igår skulle en stor del av Melodifestivalklubben ut och äta middag. Men eftersom vi var uppåt 30 pers som inte hade förbokat något bord så fick vi dela på oss. Jag hängde med ena halvan till en resturang som verkade lite väl bra....Sen när jag fick se menyn så fanns det endast 4 rätter att välja på. Den billigaste kostade 18 euro och det var någon slags ravioli. Kyparen kom dock in ganska snart med ett erbjudande. Tre-rätters middag med entrecote, blåbärspaj och allt var det var. Priset? 48 euro per person. Jag var då tvungen att resa mig från sällskapet. Lite synd att behöva göra när de jobbat med att sätta ihop bord så att alla skulle få plats men jag sa helt enkelt att jag betalar inte så mycket för mat. Det är ju mot mänskilga rättigheter att betala så mycket för käk. Bara vetskapen om att man betalat 48 euro för en middag ger mig besk smak i käften. Så jag ringde en av de som tillhörde den andra halvan av gruppen och frågade var de satt. De satt på ett sunkigt pizzahak. Så befriande att höra, ibland är sunkiga pizzahak ett paradis. Så jag tackade för mig och stack över till pizzahaket och fick en mättande middag för 8 euro. Det är ett fyndpris i den här stan ska ni veta.

# Jag har sällan sett så laglydiga människor som finnarna. De får ju svenskar att framstå som sydeuropeer i jämförelse när de snällt står och väntar på grön gubbe trots att ingen bil syns i närheten. I Stockholm rusar man ju över vid minsta lilla lucka.

# Jag har lyckats hyfsat bra med min ädla konst att inte slösa pengar här i Helsingfors. Eftersom det inte ingår frukost på vårt hotell så har jag hittat det på stan. Först går jag till kiosken några meter från hotellet och köper en fralla för 0,80 euro (även det fyndpris) sen går jag till McDonalds och köper en youghurt och en kaffe. Så har det varit varje dag innan jag åkt ut till arenan. Nej, förresten idag blev ett undantag då jag istället köpte en youhurt i kiosken och sen tog en kaffe på wayens coffeé.

# Att svenska är officiellt språk i Finland märks inte. Frågar man på svenska svarar de på engelska. Frågar man om de pratar svenska vet man redan vilket svar man ska få. "No".

Kommentarer:
#1: Brita

Angående laglydigheten: det är precis likadant här i Danmark!! Blev skitförvånad i början, danskarna som säger att de är så "fria" människor... Men det kan ha och göra med alla galna cyklister som finns här i Köpenhamn, de kan komma från ingenstans och köra som idioter... (jag är själv en av dem)

2007-05-12 @ 17:31:20
#2: Niklas

Fralla för 0,80 Euro..... Way to go Micke!!!!!

2007-05-13 @ 01:56:24
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: