Schlager-Micke

2007-05-30
20:25:07

Falsksång
Som jag nämnde i texten innan så upptäcker man hur det verkligen lät genom rutan först när man ser sändningen. Visst fanns det ånga TV-skärmar runt om i presscentret i Helsingfors där man kunde se och höra repetitionerna men det var sällan man hann sitta där framför de apparaterna särskilt länge innan man skulle iväg till arenan eller någon presskonferens. Och när man sitter på arenan låter allt mycket renare rent sångmässigt än det gör framför burken. Generellt för de som gick vidare från semin var att det var sångmässigt stabila insatser (undantag Vitryssland och kanske Bulgarien, återkommer till det sistnämnda). Är det så enkelt att om man skickar en bra sångare går man vidare? Nej, självklart inte men det rätar ut några frågetecken för mig.

Det blev väldigt många intryck nu när jag sett sändningarna. Här kommer några exempel

# Nu förstår jag verkligen varför Irland kom sist. Dervishs sångerska Cathy Jordan sjöng ju förskräckligt. Extra anmärkningsvärt eftersom hon ser ut att vara en sån där artist som man tänker "äntligen kommer en riktig sångerska, en sån som inte plockats ut för att hon är lättklädd eller har varit med i en billig såpa". Men som sagt Cathy Jordan är både otrendig, okarismatisk och kan inte sjunga. Kan det bli värre?

# Super-hajpade Andorra räknade vi i Melodifestivalklubben som den kanske säkraste finalisten. Jag har iof aldrig varit särkilt imponerad av låten och när jag hör hur de sjöng så förtjänade de absolut ingen finalplats.

image64
Anonymous från Andorra, 12:a i semin

# Även Danmarks misslyckande kan förklaras med sången. DQ var långt ifrån klockren i en låt som är långt ifrån klockren. Jag skäms att jag tippade den att gå vidare men som sagt, på arenan lät det bra och jag påverkades nog av att den var en favorit bland publiken i Hartwall.

# Georgiska Sopho var ett stort frågetecken för mig när den gick vidare. Jag gillar fortfarande inte låten men hon sjöng kanske bäst av alla och hade semifinalens vackraste kläder. Ögongodis i tre minuter.  

# Moldavien! - Okej, jag gillar inte porrbyxorna men Natalia var grym på scen och låten är den som växt mest för mig när jag sett den på TV. Det var den låt som var närmast att ge mig gåshud. Moldaverna har större anledning än oss att bli bittra på Balkans grannröstning. Med en enda granne - Rumänien - lyckades de ändå komma topp 10. Hur mycket fick moldaverna från de 6 balkanländerna? Svar: 0!

# Portugals 11:e plats i semin (för mig den största sensationen i hela ESC i år) förstår jag lite bättre när jag ser sändningen. De hade en osedvanlig tur i lottningen som gick ut efter Tjeckien. Osexig, osympatisk brölrock följdes av oskuldsfulla Sabrina som sjöng bra och verkade ha kul på scen. Sånt smälter mångas hjärtan.

# Flera jag pratat med har reagerat på Bulgariens hemska falsksång. Visst riktigt klockren var inte sången men samtidigt tror jag att vi också är ovana vid att lyssna på den typen av nasal sång med får-bräk-vibrato (slår Shirley Clamps bräkande med "häst"-längder) som Elitsa Todorova står för. Faktum är att Bulgarien lyckades komma 5:a utan några nära grannländer i Europa och utan någon större egen befolkning i andra länder. Starkt! Framträdandet med blixtarna, trummorna och all dramatik stack ut och var ett av semins bästa.

image63
Bulgariska Elitsa Todorova & Stojan Yankoulov samt vitryske Koldun på pressoferensen efter semin

# Sveriges framträdande har jag ju sett tidigare och det var verkligen inte bra. Och det hade inte så mycket att göra med plattan som inte snurrade, Ola sprudlade inte alls och framförallt så behöver låten flera lyssningar. Men som traditionen bjuder ska kommentatorn alltid säga efter sveriges framförande. "Gud, va bra det gick. Va skönt!!" de sa de efter Afro-dites framträdande i Tallin 2002 också. Det säger inte så lite........

Kommentarer:
#1: Stege

Nä du, så dålig är inte Shirley...
Dessutom gick Mariah Careys wailande hem på planten vilket jag inte kan förstå så nog finns det utrymme för skumma framgångar....

2007-06-01 @ 15:30:00

Very nice site!

2008-10-07 @ 13:04:37
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: