Schlager-Micke

2007-05-25
14:51:31

2000-talets svenska ESC-bidrag
David "fisken" Nyquist föreslog en lista på 2000-talets svenska esc-bidrag. Jag skulle gärna lägga upp en röstningsprocedur på bloggen på det men än så länge har jag inte kommit på hur man gör det på smidigast sätt. Min topplista kan ni få och ni får gärna skicka era listor.

Här är min lista

1. The worrying kind 2007 - 18:e platsen påverkar mig inte. Den här låten håller verkligen i längden och boogie-woogie-rock är en fantastisk musikgenre. Dessutom är den väldigt okonventionell för att vara ett svenskt ESC-bidrag. Den har ju ingen refräng!

2. Det gör ont 2004 - En komplett discolåt som står sig snäppet vassare än Skaradiscon.

3. När vindarna viskar mitt namn 2000 - Innehåller tidernas näst bästa svenska höjning. Pontare får endast stryk av sig själv i form av tidernas bästa höjning: Silverland

4. Evighet 2006 - Låten i sig är en vanlig Skaraschlager, men Carola höjer givetvis låtens värde. Men hon ska vara nöjd med att hon kunde ta den här dängan ända upp till en femteplats

5. Give me your love 2003 - Som låt håller den minst samma klass som evighet, men fame är inte riktigt lika vassa som Carola. Men de ska vara nöjda med att de kunde ta den här dängan ända upp till en femteplats..

6. Lyssna till ditt hjärta 2001 - Ännu en skaraschlager som knappt skiljer sig från de tidigare. Men den här är den mest plagierade låten Sverige skickat. Väldigt lik Belgiens bidrag "Liefde is een kaartspel från 1996. Men de ska verkligen vara nöjda med att de kunde ta den här dängan ända upp till en femteplats.......

7. Never let it go 2002 - Tidernas mest överskattade svenska bidrag till ESC. Kritikerna menade att det var det bästa vi skickat sen ABBA. Det sämsta i mitt tycke.....Dessutom med tidenas sämsta svenska framförande i finalen. Självgodheten kokade över på scen. Nej Afro-dites 8:e plats var 10 platser för bra

8. Las Vegas 2005- Den sämsta svenska vinnaren i modern tid. Jag lämnade globen mitt under segerreprisen och med detta i minnet köpte jag aldrig biljett till finalen i globen 2006. Jag ville inte kasta bort några pengar igen, var mitt argument. Jag har kommit på bättre tankar nu, men den här låten har jag inte ändrat åsikt om.

Kommentarer:
#1: Jerry

Tänk vad olika musiksmaken är. Jag tycker nästan tvärtom. Måste ju bara göra en egen lista hos mig...

2007-05-25 @ 15:54:51
#2: Fisken

1. Evighet - Ja, den var borde ha vunnit om det varit en musiktävling, men Lordis scenframträdande och några hoppitossar från nåt öststatsland drog sveriges snyggaste kristna brud norr om sävsjö vid näsan...Orättvist...
2. Det gör ont - Inte lika bra på engelska, inte alls lika bra, synd det för det var en bra låt med ett raffigt och coolt uppträdande. Men visst ser Lena PH ut som 45...?!
3. När vindarna viskar - Pontares trummor och som Micke redan påtalat, höjningar, är mäktiga, sådan här etnomusik borde ju kunna slå nån gång i europa, men han skulle nog behöva flippa ur lite mer för att fiska de kontroversiella rösterna, det räcker inte med alkisfrippa och samedräkt - Ponatare måste gå längre, göra en abraham typ..
4. The worrying kind - En bra låt som dock inte passar in i schlagersläktet (enligt mig) För mkt mainstreampop och för lite scenkänsla i den här låten, Ola må vara en rolig underhållare vid presspodiet, men jag drog inte på smilbanden och imponerades inte alls av framträdandet i Finland, han saknar Carolas utstrålning... och hennes kropp...:-)
5. Lyssna till ditt hjärta - Har glömt bort vem som sjöng låten, men när jag nynnar den i min skalle så gillar jag versraderna, refrängen däremot är ju både klyschig och felaktig. Tumme ner.
6. Give me your love - En medioker text med en hygglig slinga, och en jvligt snygg brud, det kommer man långt med! Ingenting jag lyssnar frivilligt på idag dock.
7. Las vegas - En låt som aldrig lyfter och en meningslös text. Att stenmarck har borstat med colgate under hela sin uppväxt räcker inte, låten känns ytlig, slätstruken och oerhört opersonlig...
8. Never Let it go - Afrodite... Kommer ihåg att denna låt spelades upp i samma veva som Tommy Salo fick en puck i nacken o förpassade Svensk hockey till en mental istid... Ingen slump att dessa två spektakel utspelades under samma vändkrets eller...? Afrodites "blackgirlpowerlåt" var såklart en perfekt pk-kupp i Sverige där det var såååå rätt år 2002. Ute i ett medeltida Europa brydde man sig inte ett smack. Vilket så klart var helt rätt.

2007-05-25 @ 19:54:44
#3: Brita

vad intressant att se din lista, får mig att inse att Sverige inte haft så himla bra esc-bidrag under 2000-talet i alla fall! Shit, hälften är ju kass!

2007-05-28 @ 20:35:08
#4: Robban

Ojj. Vill nog vända på din lista. Las Vegas är ju en kanon låt. Förutom att den handlar om och heter just "Las Vegas". Den hade lycktas bättre med en annan text tror jag. Årets "The Worrying kind" tycker jag nog är den svagaste vinnaren någonsin i Sverige. (Förutom "Det blir alltid värre framåt natten"). Det är ju inte ens en "Tha Ark" sång. Hur tänkte dom?

2007-06-04 @ 18:13:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: