Schlager-Micke

2007-03-05
00:11:03

Dags att sätta betyg på finallåtarna
Startordningen är spikad för finalen. Nu ska låtarna bedömas! Årets final saknar framförallt två låtar tycker jag. Magnus Ugglas "för kung och fosterland" och After darks "(Åh) när ni tar saken i egna händer". Men standarden är ändå realtivt hög. Den matchar absolut förra årets final som hade höga toppar (BWO och Linda Bengtzing framförallt) men även skamfläckar som Rednex jönsiga conutryparodi. Betygskalan är som kvällstidningarnas 0-5 och jag vill bara poängtera att betygen är vad jag tycker och itne vad jag tror. Det svenska folket har som tur vad rensat bort samtliga av mina 0:or och 1:or så det blir en klart anständig final.

1. A little bit of love - Andreas Johnson

Killen får startnummer 1 i år igen. Det innebär troligen att han ligger bra till hos juryn och varför skulle han inte göra det? "A little bit of love" tycker jag håller minst lika hög kvalité som hans bidrag förra året. Skönt 60-talsgung som framförs alldeles utmärkt. Ingen kan ta en jättearena i besittning som Andreas. Det går rykten att han fick flest röster av alla låtar under delfinalerna. Om nu det stämmer så ligger han minst sagt bra till. Juryn lär inte fälla honom...

Mickes betyg: 4

2. För att du finns - Sonja Aldén

En schlagerballad kan inte göras bättre. Texten, melodin, sången, uttrycket. Den har allt. Texten är inte så lite Ingela "pling" Forsman så för er som var rädda att vindar, stränder, skuggor och gruyning skulle försvinna när pling lägger av, ni kan vara lugna. Naturromantiken kommer inte lämna melodifestivalen på ett tag. Sonja får äntligen sitt breda genombrott. Det enda som talar emot låten är att det är en ballad och ingen ballad har varit i närheten av att vinna sedan telefonomröstning infördes 1999. Samtidigt har ingen varit så här bra och Sonja sjunger den klart bästa av finalens fyra ballader.

Mickes betyg: 5

3. Samba sambero - Anna Book

Visst är det ett trevligt partynummer, men det är just inte så mycket mer. G:son gör anspråk på en ny dans och har vänt på några toner och takter här och där så att det låter just, trevligt. Anna Book är också, trevlig, men låten är förutsägbar och trist och den är enbart i final tack vare motståndet, eller bristen på motstånd, i Jönköping. Det gränsar till en 1:a, men lite glad blir man i alla fall när man hör den, efter några drinkar.......

Mickes betyg: 2

4. When the night comes calling - Sebastian

En rip-off av "tomten jag vill ha en riktig jul" enligt en kompis. Men Sebstian behöver inte skämmas för det. Låten är pampig, melodiös och framförd med skön attityd av Sebastian. Möjligtivis förlorar den på att Andreas Johnson är med i startfältet. Framförallt scenshowen var väldigt lik Andreas från förra året. Men en stark debut i tävlingen är det.

Mickes betyg: 4

5. Trying to recall - Marie Lindberg

Jag vet inte om jag är känslokall men jag var tämligen oberörd av fröken Maries framfart i göteborg. Det kändes som att det var askungesagan snarare än låten som röstades in i finalen. För i jämförelse med andra ballader i tävlingen, t.ex. sonjas, så faller den platt. Nu kan den säkert få en hel del röster från folket i finalen ändå. Den konkurrerar egentligen inte med de andra balladerna eftersom folk fortfarande älskar "sagan". Men okej då, melodin är lite söt.

Mickes betyg: 2

6. Cara mia - Måns Zelmerlöv

Finalens bästa refräng, finalens snyggaste koreografi och finalens rökigaste nummer. Det här är giftigt. Fredrik Kempe kan verkligen skriva dramatisk disco, med lagom dos medelhavet och lagom dos skara. Om man ska gå efter minsta gemensamma nämnare så tror jag att det här är den låt som kan plocka röster i flest läger. Den går hem i alla åldrar. En klar vinnarkandidat, men juryn och glamrockarna från Rottne kan vara det som stoppar herr Zelmerlöv.

Mickes betyg: 5
 
7. Jag tror på människan - Tommy Nilsson

En låt som hade varit helt chanslös om någon annan än Tommy Nilsson framfört den. Rösten håller fortfarande och den rymmer en ocean av känslor. Och ingen kan som Tommy Nilsson gå upp på scen och se nyvaken och bakfull ut, med stil! Låten innehåller inga överraskningar och är så långt ifrån nyskapande man kan komma. Nej, den ovanligt stora samlingen ballader i finalen måste ju skörda något offer och det blir nog trots allt Tommy.

Mickes betyg: 2

8. Vågar du, vågar jag - Sanna Nielsen

Här är det klassisk schlager och det är ju aldrig fel. Helyllefaktorn är hög, likaså glädjen. Sanna är stensäker på scen både vad gäller dans som sång. Men den genialitet som finns i låtarna från the ark och måns saknas här. Det är ett mycket välskött "9 till 5-jobb" på Skaras schlagerfabrik som vi hör här, men någon topp-placering blir det knappast.

Mickes betyg: 3

9. I remember love - Sarah Dawn Finer

Storslaget och mäktigt. Ungefär som La Gaylia Fraisers bidrag de senaste åren. Precis som i Sonjas nummer så är närvaron i rutan total och Sarah "levererar" verkligen, som idol-juryn skulle sagt. Låten saknar dock något som riktigt griper tag i mig. Någon musikalisk vändning eller stark textrad som sätter det där ordentliga avtrycket. Men visst är det vackert. Svårbedömd placering i finalen.

Mickes betyg: 3

10. The worrying kind - the ark

Spelbolagens storfavorit och det är knappast utan anledning. Ola Salo äger scenen och de kommer sätta en fantastisk punkt på finalfältet med det här explosiva bidraget. Även om Måns har den bästa låten så blir jag knappast besviken om the ark vinner. Men "the worrying kind" är inte alls uppbyggd som en vinnarlåt brukar låta i Sverige. Svenska folket röstar nästan alltid konservativt i melodifestialen, d.v.s. på en glad, powerrefräng och det är det som gör mig tveksam om "the worrying kind" verkligen kommer att få toppoängen från tittarna. Men den här låten och the arks framträdande ger mig rysningar.

Mickes betyg: 5

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: