Schlager-Micke

2012-02-27
22:57:04

Doldisen som blivit årets dominant
Om man säger namnet Peter Boström till folk på stan så skulle jag bli överraskad om någon överhuvudtaget reagerade. Men Peter Boström är doldisen som nu håller på att bli hela Melodifestivalens stora kung. För om ni tycker att det finns klara likheter mellan årets två huvudfavoriter, Euphoria och Amazing så finns det en logisk förklaring - båda låtarna bär Peter Boströms signum. Mycket, väldigt mycket, talar för att han kommer att få spruta champagne efter finalen i Globen men vem är han? Svar: Jag vet inte. Men när jag kollar igenom tidigare meriter så har han ju nått stora framgångar tidigare. 2010 kom han trea med Manboy som han skrev tillsammans med Fredrik Kempe och 2011 kom han tvåa med Dannys In the club. Mer än så vet jag inte om honom. Och om man bild-googlar Peter Boström får man knappt några träffar. 



Låtskrivare är ju ett hemligt släkte. Det är ofta svårt att få koll på vilka de där människorna som vinkar in i kamerorna inför bidragen egentligen är. Många tycker att det fokuseras för lite på låtskrivarna och det kan jag hålla med om. Samtidigt är jag övertygad om att många låtskrivare mer än gärna slipper strålkastarljuset. För de är inte alltid jätteintresserade av att vara med i media. Jag minns presskonferesen efter finalen 2008 då Bobby Ljunggren hade tagit en historisk trippel i tävlingen. Jag fick förklara för honom ett bra tag att jag kom från den rent ideella och icke-kommersiella Melodifestivalklubben innan han ställde upp på intervju. Bobby avskyr strålkastarljuset och det är inte helt ologiskt. Får man med en låt i Melodifestivalen möts man av respekt. Får man med flera möts man av skepsis och mygelanklagelser. Bobby har drabbats av detta mer än någon annan och det finns ju ett ödets ironi att han anklagas för fusk av allmänheten. En allmänhet som sen visar sig vara mer än villig att rösta på hans låtar. 

Men nu handlar den här texten inte om Bobby Ljunggren utan om Peter Boström. Kanske kan han snart placeras in i ledet av "stora elefanter" i den här tävlingen. I så fall i sällskap med de som dominerat de senaste åren, Bobby Ljunggren, Fredrik Kempe och Thomas G:son. Och om Euphoria eller Amazing vinner Melodifestivalen så kommer Peter att tävla mot sig själv i Eurovision. Han har nämligen redan vunnit en final i år - den norska.

2012-02-26
22:55:02

Fantastiska röstningssiffror!
I den fjärde delfinalen i lördags inkom 642 413 röster. Det är en helt fantastisk siffra. Inte något rekord för en delfinal men det sätter en fantastisk slutpunkt på de fyra delfinalerna i år. I snitt har 521 243 röster inkommit i varje delfinal. Det är vida överlägset röstningssiffrorna för de senaste åren. Ja, faktum är att det bara är 2007 och 2008 som har ett bättre snitt (2009 ligger snittet högre också men det året var det oändligt många fler röstningsomgångar med dueller i varje delfinal så det går inte att jämföra). Då ska man komma ihåg att Melodifestivalen mer eller mindre gick på anabola steroider under mitten av 2000-talet med en kulmen 2008. År efter år ökade medieintresset och de kända namnen blev allt mer frekventa.

Nu är situationen en annan. Efter Sveriges många debacle i Eurovision har det blivit allt svårare att få de största namnen med. Svenskarna i gemen har dessutom visat tecken på röstningströtthet, inte bara i MF utan det här även märkts i andra TV-tävlingar och omröstningar. Därför är årets trendbrott överraskande. I synnerhet eftersom de största namnen antingen lyst med sin frånvaro i tävlingen eller deltagit men floppat.

Jag tycker personligen att årets startfält är en av de svagaste sen delfinalerna infördes men jag är lika glad ändå för att Melodifestivalen behåller sitt grepp om publiken. Och det blir intressant att se hur många röster som inkommer i finalen. 2006 till exempel var röstningssnittet lägre i delfinalerna än i år - då kom det in 1,9 miljoner röster i finalen..

2012-02-26
12:07:32

Lisa blev årets första riktiga skräll
Lisa Miskovsky minsann! Det var en blixt från klar himmel som inte många hade räknat med. Men den norrlänska solstrålen klev in på scenen i Malmö arena igår och förmedlade något som de andra saknade. För i ett startfält med påkostade scenshower, klänningar för sexsiffriga belopp, sprutande pyroteknik och tunga rymddräkter stod Lisa Miskovsky för något helt annat - naturlighet. Som jag skrev tidigare så tycker jag att Lisas låt är SPA-musik snarare än festivalmusik. Men det är ju inte omöjligt att många kände att de behövde just ett SPA-besök efter de intensiva nummrena i den här delfinalen.

Och detta var årets absolut största skräll hittills. Björn Ranelid var kanske inte tippad till final men snacket att "tänk om han går dit" fanns ju med hela tiden. David Lindgren kom som en blixt från klar himmel i Göteborg, men enda skillnaden var att blixten slog ner dagen innan tävlingen och inte i sändning. När väl sändningen var så hade scandinaviumpubliken pumpat upp lille David till sådana nivåer att det snarare skulle vara ett fiasko om han INTE gått vidare. Men Lisa Miskovsky hade inte gett någon minsta förvarning och vad som komma skulle. Och hennes finalplats innebär att finalen blir musikaliskt bredare. Frågan är nu hur långt Lisa Miskovsky egentligen kan gå i finalen. Hon gick vidare direkt från den delfinal som fick överlägset mest telefonröster och jag tror inte det höga röstantalet enbart berodde på Danny.



För även om vägen till final låg sprikrak för Dannys så slirades det rejält. Problemen med falsksång i verserna hade inte löst sig. De hade snarare förvärrats. Om det berodde på dålig medhörning eller fel tonart låter jag vara osagt men Danny kan ju sjunga betydligt bättre än så. Dessutom tycker jag inte att Amazing riktigt lyfter till nivåer som är, hmm ja, amazing. Det är mer ett nummer än en klockren låt och i duellen mot Loreen är det klar fördel Loreen i mitt tycke. Hennes låt och nummer känns mer komplett.


Mycket fokus ligger idag på Charlotte Perrellis fiasko. Men det var ett fiasko som det fanns gott om förvarningar om. Jag undrar om folk egentligen är särskilt förvånade. Ingen lever längre på gamla meriter i den här tävlingen. Den tiden är sen länge förbi och även om numret i sig var påkostat så var det inte tre behagliga minuter i rutan för min del. Det här tar emot att säga men Charlotte var inte behaglig att titta på alls, hon såg nästan ut som en alien på scen och jag tyckte att det var svårt att koncentrera sig på låten då när detta så tydligt etsade sig fast på näthinnan.

Att sen Charlotte ställdes mot Danny om den sista finalplatsen var ett märkligt beslut från SVT. Att Danny skulle gå vidare var ju självklart och normalt sett ropas ju alltid favoriten ut först och skrällen sist. Men nu gjorde man tvärtom och Christer Björkman säger i Expressen att det var av hänsyn till Charlotte. Att hon inte skulle behöva plågas utan få klart för sig direkt att hon inte skulle gå vidare. Ursäkta men om Christer Björkman ska börja ta sådana hänsyn till artister han känner (typ halva startfältet) så frångår han ju totalt att det här programmet är till för TV-tittarna och inte artisterna. Lägg av med sånt trams Christer! Det är inte synd om artisterna som ställer upp i MF, de vet ju precis vad de ger sig in på. Gör som du alltid gjort annars - tänk TV-mässigt!

Mina favoriter i Dynasty räckte bara till Andra chansen och jag kan tycka att det var synd att de tävlade efter det där growlande pojkbands-michmachet Dead by April. Hade Dynasty gått ut innan de tror jag de hade gått till final. Nu hade folk istället något att jämföra med och det blev inte riktigt lika nytt och spännande.

Lotta Engberg & Christer Sjögren
, suck! Deras platta pensionärsdisco fick ju till och med en låt som Idag & Imorgon med Kikki att låta spännande men rösterna räckte trots allt till en plats i AC. Där borde det ju rimligen ta stopp.

Nu när alla 32 låtarna i år framförts kan jag konstatera att det är en tydlig kvalitetssänkning från i fjol. Då fick vi en stark final och en stark Andra chansen. I år tycker jag finalen är en av de svagaste sen delfinalerna infördes 2002 och Andra chansen är om möjligt ännu svagare. Folk har helt enkelt haft för lite bra att välja bland. Den enda fördelen är att de två bidrag som ser ut att slåss om slutsegern i Globen, Euphoria med Loreen och Amazing med Danny, båda skulle vara alldeles utmärkta representanter för Sverige i ESC.

2012-02-25
13:50:07

För en gångs skull har nog Malmöpubliken rätt
Det finns en oskriven regel som vi schlagerfantaster lärt oss att nöta in under de senaste årens Melodifestivaler. Arenapubliken vet vad de snackar om - förutom i Malmö. De senaste tre åren har mönstret varit detsamma. Publikundersökningarna från fredagens genrep har visat sig stämma relativt bra eller mycket bra överallt - förutom i Malmö. De låtar som vunnit publikundersökningen i Malmö har alltid floppat. De har inte ens gått till final via Andra chansen. Vad det beror på har jag ingen aning om men det faktum att Danny vann gårdagens publikundersökning överlägset borde ju ge honom skrämslehicka. Eller inte. Det är snarare ett krystat sätt att hitta något som talar emot Danny när inget annat gör det. För Danny kommer att gå till final ikväll. Det kan inte ens snurriga Malmöbor ändra på. Hans nummer ser ut att vara något alldeles extra och låten är defivitivt tillräckligt stark.



Jag intervjuade Danny på telefon i somras i P4 Göteborg och det är svårt - för att inte säga omöjligt - att inte gilla denna ödmjuka och spontana kille. Men en sak var han tydlig på. Han var inte en glad och nöjd tvåa som sa det tvåor ofta säger efteråt att "jag är glad att jag slapp all press som det skulle innebära att tävla för Sverige i ESC". Han ville vinna då och han vill det ännu mer i år. Sen finns en klar risk att historien upprepar sig för Danny i år för i nuläget verkar slutsegern i Globen helt och hållet stå mellan två artister, Danny och Loreen.

När det gäller min tippning för ikväll så är den stora frågan vem eller vilka som gör Danny sällskap till Globen. För mig står det mellan Charlotte Perelli, Dynazty och Christer Sjögren/Lotta Engberg. Ingen har någonsin besegrat Charlotte Perelli i Melodifestivalen. Hon gör alltid sitt jobb på scenen men är refrängen tillräckligt stark? Jag är tveksam. Dynasty representerar den genre som nästan alltid är framgånsrik i den här tävlingen - rock. När de dessutom har en riktigt bra låt borde deras chanser vara goda, eller tycker folk det räcker med Dead by April?

Christer Sjögren och Lotta Engberg har fördelen att de, liksom Dynazty, är ensamma i sin genre och också otroligt folkkära och inte heller uttjatade i det här sammanhanget. Christer har bara varit med en gång tidigare och Lotta var senast med för tio år sen. Jag står dock fast vid att deras låt är medioker och meningslös och dessutom framfört på fel språk.

Hanna Lindblad, Axel Algmark
och de smått parodiskt dåliga OPA borde hamna på platserna 6-8. Kvar blir nu bara Lisa Miskovsky som gör den silkeslena gittarpop som hon brukar göra och som absolut ingen kommer att må dåligt av. Men hooken i låten är smått obefintlig så frågan är hur många som minns den. Jag hör den mer än gärna om jag befinner mig på ett SPA men i det här sammanhanget känns det mer tveksamt.

Nej jag gissar på Danny och Dynasty i final. Perelli och Christer & Lotta till Andra chansen och Lisa på den där nesliga femteplatsen.

2012-02-23
21:06:34

Startfältet i Malmö låter lovande
Efter förra veckans usla delfinal så kunde det, som tur vad, bara gå åt ett håll den här veckan - framåt. Och nu är det högre kvalitet på låtarna den här veckan. Klart högre! Nu kanske jag tar till lite extra eftersom jag vet att man lätt underskattar låtarna när man bara hör en minut av de från repetitionerna. För om en låt låter hyfsad där brukar det innebära att den är riktigt bra sen när man får se allting på lördag. Och jag tycker det finns flera låtar som låter klart hyfsade.

Pudelrockarna i Dynazty låter precis som de ser ut, med andra ord, fanfarliknande gladrock med en sångröst som inte går av för hackor. Det här låter tio gånger bättre än Dead By april för några veckor sen. Jag gillar det skarpt!
Danny hade jag oerhörda förväntningar på och även om jag kanske inte föll pladask direkt av refrängen i Amazing (det är mycket z den här gången märker jag) så verkar nummret vara fantastiskt snyggt. Danny är ett proffs, inte minst ett dansproffs, och i sina Michael Jackson-liknande moves intar han scenen med karisma och självklarhet. Det enda som stör mig lite är att verserna verkar ligga i för låg tonart. Dannys sång kommer inte alls till sin rätt där.

Att Charlotte Perrelli gör comeback i tävlingen satte jag ett frågetecken runt från början. Hon har ju varit med två gånger i MF och vunnit båda gångerna. När hon nu är med igen har hon gigantiskt mycket att leva upp till och det bästa man kan göra då är att göra något helt annat än det man gjort förut. Det gör hon inte. The girl, känns i hela sitt uttryck inte helt olik Hero, om än med lite svagare refräng men ändå en fullt anständig låt. Den förtjänar inte ett fiasko men jag kan inte utesluta det heller när en person med de tunga meriterna ger sig in i den här häxkitteln.

Appropå comeback så är det ju en storartad comeback på lördag i form av Lasse Holm som är tillbaka i tävlingen som upphovsman. Som låtskrivare så har han alltid varit en husgud för mig och nu har han skrivit en låt till de gamla "kuckilurarna" Christer Sjögren och Lotta Engberg. Här snackar vi pensionärsdisco. Lite "några försiktiga steg åt samma håll och visst har vi det mysigt"-musik. Visst finns det en charm i det, samtidigt hade jag väntat mig lite mer av Lasse Holm när han äntligen kommer tillbaka. Och det känns konsigt att låten är på engelska och inte svenska.

Alla som undrat om Håkan Hellström har en lillebror så kan ni sluta undra. Ja det har han, han heter Axel Algmark och är lika glad och sjunger lika illa, men låten låter helt okej.  

Lisa Miskovsky är ett av årets absolut tyngsta namn i tävlingen då hon varit etablerad - och inte minst - prisbelönt - under många år för sin harmoniska singer/songwriter-musik. Hennes Why start a fire är kanske ingen brottarhit, men man ska samtidigt inte underskatta låtar som ger en behaglig känsla. Jag passar så länge på det här numret och ber att få återkomma. 

Årets etnobidrag står OPA för. Namnet lovar gott då Grekland hade ett riktigt skönt bidrag med samma namn i ESC 2010. Det låter inte likt för fem öre. Nej frågan är vad det låter likt. Vill någon liknas vid det? Hela låten verkar lite smått bortkommen, men på ett nästan charmigt sätt. 

Danny borde vara självskriven i final. Om jag får välja får han sällskap av Dynazty men än så länge är det för tidigt att dra några slutsatser.

2012-02-19
00:15:18

Alla mirakel är inte av godo
Jaha, nu kanske ni tror att jag satt framför TV:n och skrek i frustration, lämnade rummet i protest och hamnade i en schlagerdepression. Ja, precis så var det! Det finns några tillfällen i de här sammanhangen när jag blivit smått illamående. Det senaste var efter finalen i Eurovision 2008 då Dima Bilan vann tävlingen för Ryssland med låten Believe, den andra var idag när Björn Ranelid gick vidare till final med låten Mirakel.

Visst, nu ska man skilja på låt och person, det har jag själv argumenterat för på den här bloggen och det ska jag hålla mig till. Låten Mirakel håller inte ihop för fem öre. Att man pratar i en låt i form av rap är en sak. Det är ju någon slags konstform, som jag visserligen ofta har svårt för men jag kan ändå förstå. Men det här?? Björn Ranelid citerar sig själv med meningar som han rabblat så fort han har fått chansen i varenda TV-soffa han dykt upp i. Inget av det han framförde i de här "låten" var ju något nytt. Och refrängen hade ju ingenting med övriga låten att göra. Och nu tvingas man dras med "Cirkus Ranelid" i flera veckor till....

Tyvärr var det inte bara Ranelid som drog ner sinnesstämningen den här kvällen. Den här delfinalen var bland de sämsta jag någonsin sett! Många klagade på låtarna i Göteborg förra veckan. De var om möjligt lite anonyma och inte spektakulära. Men de här låtarna!! Youngblood var Manboys taffliga lillebror som Fredrik Kempe rafsade ihop när han inte hade något bättre för sig. Love Generation och Mattias Andreasson var alldeles utmärkta på scen, men de hade inte mycket till låtar att framföra. Och alla vet att Andreas Johnson kan bättre än så där. Och resten var så ointressant att det knappt var värt att kommentera. Den enda ljusglimten var Molly Sandén. Hon var precis så bra som jag hade hoppats. Innerlig, levande, snygg ja den här gången lär hon inte komma sist i Globen. Men Molly var den enda som förtjänade en finalplats ikväll. Ingen annan förtjänade ens en plats i Andra chansen.

Nu ska jag resa bort och försöka förtränga Melodifestivalen några dagar. Jag är tillbaka igen på torsdag, förhoppningsvis lite piggare och lite gladare. 

Ciao!

2012-02-18
13:15:46

Tips inför delfinal tre
Publikundersökningen igår visade inga större överraskningar. Pojkbandet Youngblood fick flest röster med Molly Sandén som tvåa. Med tanke på att ballader ytterst sällan får flest röster i publikundersökningar så förstärker det bara mitt intryck att Molly går till final ikväll. Att Youngblood vinner publikundersökningen innebär inte per automatik att de går till final. Det är en medryckande låt som passar bra för en livepublik men det finns flera problem med den. Dels att låten är så förvirrande lik Manboy att det nog stör mer än det lockar röster. Dessutom det faktum att killarna inte verkar särskilt tonsäkra av det jag hörde på klippet från repetitionerna. Men jag tror ändå att de slåss om den andra globenplatsen mot Andreas Johnson.



Andreas har egentligen ett för tungt bagage för att få en ärlig chans att lyckas. Han har för många bra låtar folk kommer att jämföra med men jag har svårt att se någon av de övriga låtarna som Globenfinalster. De är helt enkelt för dåliga för det. Om till exempel Love generation får framgång ikväll så är det i brist på bättre.

Björn Ranelid var tidigt en odds-favorit men har nu tappat mark i oddsen och jag tror att det är en riktig bedömning. Detta av två skäl. Låtar som uppfattas har ofta svårt att vinna sympati hos TV-tittarna och Mirakel är ett gränsfall. Och Björn Ranelid som person har ännu svårare att vinna sympati, fullständigt självförvållat för karln tigger ju om stryk. Även om låten är svårplacerad så tror jag inte ens den går till andra chansen. Jag har haft fel förr men jag hoppas innerligt att jag inte har det ikväll.

2012-02-17
10:45:12

Molly Sandén har ett gyllene läge
Den här veckan tenderar allt fokus att hamna på Björn Ranelid och när jag nu lyssnat på den minut man kan höra av Mirakel så låter den ungefär som jag väntade mig. Eller fruktade. Björn har inte ens kommit på några nya meningar utan verkar köra en "greatest hits" av hans egna poetiska lines. Det är givetvis smått absurt och förstås väldigt underhållande. Samtidigt otroligt svårt att bedöma om tittarna kommer att gilla det. Min spontana känsla är ändå att personer som sticker ut mycket, som provocerar och som många tittare känner lite sympati för har förtvivlat svårt att ta sig vidare i Melodifestivalen. Men än har jag inte bestämt mig vad jag egentligen tror om Ranelid och Sara Lis Mirakel. Då är jag betydligt mer övertygad när det gäller Molly Sandén



Molly går ut nästa sist imorgon och framför en snygg ballad och den minut jag hittills sett ger mersmak. Molly har dessutom flera saker som talar till hennes fördel imorgon. I motsats till artister som Timoteij, Sonja Aldén, The Moniker och andra som tävlat i år så har hon inte en stor hit i bagaget som folk kommer att jämföra med. Detta trots att hon vunnit lilla Melodifestivalen och trots att hon gått till final en gång tidigare i "stora" Melodifestivalen. En annan sak som är en fördel är att hon inte längre är tillsammans med Eric Saade. Det kanske låter konstigt men tänk er själva om Molly hade gått gå ut på scenen och lyckligt besjungit sin fantastiska pojkvän Saade. Hade de unga tjejerna slängt sig på luren och röstat? Nej knappast, de hade inte önskat annat än att den där "äckligt lyckade" bruden får vad hon förtjänar - ett nederlag. Nu är det en sårbar Molly som går upp på scenen och framför en text om uppbrottet och om hon kan framföra det med trovärdighet så har vi en given finalist i Molly Sandén. För att hon har rösten är det inget snack om. Ja, hon borde vara en given finalist ändå i det här startfältet för Ranelids spektakulära uppenbarelse döljer en viss sak i sin helhet - att det är skitlåtar på lördag!

Den här delfinalen låter i mitt tycke svagare än den i Göteborg. Framförallt för att tre av låtarna är de svagaste jag hört hittills i tävlingen i år. Jag pratar då om webbjokern Maria Ben Hajji, Mattias Andreasson och Carolina Wallin Perez. Inte heller Love generation imponerar i det jag sett och grabbarna i gruppen Youngblood framför en låt som redan tävlat i Melodifestivalen, 2012 och då hette den Manboy. Men jag måste samtidigt reservera mig för att den där minuten man ser på SVT:s webb inte alltid är representativ. Förra veckans succéman, David Lindgren, såg allt annat än imponerande ut på det klippet och den stora favoriten hittills, Loreens Euphoria, fick man heller inget grepp om på enminutaren. 

Men jag ser fram emot genrepspublikens röster ikväll. De brukar ju ge en viss vägledning i hur det kommer att gå på lördag.

2012-02-16
12:21:41

"Cirkus Ranelid" har anlänt till Leksand
Det finns få saker kvar att säga om Björn Ranelid som andra inte redan har sagt - eller som inte redan sagt själv....Men när han nu ska tävla i Melodifestivalen så är det självklart på sin plats att jag säger mitt också. Det har väl undgått få att han ska upp på scenen på lördag i Leksand i Melodifestivalen. Den största sensationen i Melodifestivalens historia sa någon om han deltagande. Oj, det var visst han själv som sa det ja...Jag håller definitivt inte med. Det är väl snarare ganska givet att en person som dykt upp i snart sagt varenda soffprogram och lekprogram som existerar i svensk TV också ger sig in i det största programmet. Han tävlade i Lets danceför något år sen. Varför är det överraskande att han är med här? Då tycker jag Thorsten Flincks deltagande var betydligt mera överraskande.

Jag vill klargöra en sak från början. Jag har ingenting emot personer som tar mycket plats. Stora egon förgyller ofta vår vardag när de brer ut sig på scen, i TV-soffor i debattpaneler med mera. Många vill synas för att de har ett stort bekräftelsebehov och det är inget fel med det - bara man står för det. Det är just det Björn Ranelid inte gör. I varje intervju jag sett med honom så poängterar han hur oerhört ointresserad han är av att synas och höras samtidigt som han (utan att intervjuaren frågar honom om det) berättar hur många människor han uppträtt för, att han är den enda personen som kan hålla igång en monolog ett visst antal minuter utan manus, att han kan prata åtta språk flytande och allt annat han slängt ur sig.

Allt detta får han säga oemotsagd. Varför? För att allt är sant? Nej det handlar snarare om att alla vinner på cirkus Ranelid. Som reporter vet jag själv att man ibland får vänta förgäves på att få ett bra citat från vissa intervjupersoner. De säger det som förväntas och så har man ingen tydlig rubrik eller vinkel på intervjun. Med Björn Ranelid behöver ju reportern inte anstränga sig för att få citat - de serveras ju på silverfat. Och vad händer om man ifrågasätter det han säger? 1.Ranelid blir förbannad 2.Reportern har förlorat sina bra citat = Båda är förlorare. Alltså tillåts ju freakshowen fortsätta i all evighet.


För några veckor sen dök han upp i Skavlan och det mesta var sig likt när det gäller Ranelid. Han bredde på med att han är den enda författaren i Sverige som fått ett språk uppkallat efter sig med mera. Dessutom använde han sig av den teknik som han utvecklat till fullo. Att använda en beundran för personer i egna syften. Det vill säga att ösa kreativa, välformulerade superlativ över någon annan person för att på så sätt briljera med sin verbala förmåga. I det här fallet var det den norska "mot alla odds"-deltagaren Birgit Rökkum Skarstein som var subjektet för det ranelidska hyllandet. 

Men som jag sagt tidigare, man måste skilja på sak och person. Om låten Mirakel verkligen är bra så ska den vidare. Detta är ju en musiktävling trots allt. Och Cirkus Ranelid lär inte få tittarantalet att minska på lördag.

2012-02-14
11:38:53

Dramatiska toner från Island
Det var inte bara Norge som valde representant till ESC i helgen. Det gjorde även några andra nordiska grannar, Island. Trots att det bara bor 320 000 människor på Island så verkar de ha musiker så att det räcker och blir över. I år hade de (liksom de senaste åren) tre semifinaler med fem bidrag i varje och slutligen en final, konstigt nog med det udda antalet sju bidrag. Detta är dock en väldigt snabb process jämfört med 2008 då de hade - håll i er - 11 semifinaler! Dessutom en andra chansen på det och en final. Man kan undra om det finns någon musiker eller artist på Island som inte har varit med och deltagit i deras nationella uttagning någon gång. Det vore nästan en bedrift i så fall.

Nog om detta, vad har då islänningarna skickat i år? En tidigare deltagare i ESC gör comeback, Jonsi, som tävlade för Island 2004 med låten Heaven. En stark powerballad som förtjänade en betydligt bättre placering än de 19:e han fick. Då var han solo men den här gången har han sällskap på scenen av violinisten Greta Salóme i låten Mundu eftir mer (Kom ihåg mig). Det är en väldigt dramatisk låt detta, kanske inte helt enkel att ta till sig men jag tycker att den känns intressant. Och i Baku lär de framföra den på engelska eftersom låtarna alltid framförs på isländska i den inhemska finalen men sen översätts när det blir dags för ESC.


2012-02-12
22:50:16

Norge har valt bidrag till ESC
I helgen var det final i norska Melodi grand prix och vinnare blev en kille som, inte så lite, påminner om Eric Saade. I alla fall med tanke på utstyrsel och attityd. Han heter Tooji och segrade med låten Stay som han skrivit tillsammans med två svenskar, Peter och Figge Boström. Peter Boström har skrivit Loreens låt Euphoria som mycket väl kan hamna i ESC. Detta vore givetvis en fantastisk triumf för Peter Boström och Stay är, precis som Euphoria, en danslåt i modern tappning. Dock saknar den Euphorias powerrefräng och Tooji saknar Loreens magiska stämma. Jag kan inte säga att jag är jätteimponerad av det här, även om jag tycker att det är uppfriskande att Norge skickar något nytt som de inte skickat tidigare.


2012-02-12
12:21:00

David Lindgren blev Scandinaviums hjälte
Det är ju ett välkänt faktum att det är en fördel att spela på hemmaplan i till exempel fotboll. Man har publiken i ryggen och publiken kan ge det där lilla extra och lyfta laget till oanade höjder. David Lindgren hade inte hemmaplan i Scandinavium rent geografiskt. Han kommer från Skellefteå, mer än 100 mil bort, men det sket göteborgarna fullständigt i. Under hans intensiva dansnummer och spektakulära breakdance var det som att taket i Scandinavium lyfte och vilken TV-tittare sitter oberörd av det? Publiken fick helt enkelt David att lyfta en ganska medioker låt till oanade höjder och han dansade sig direkt till final. Detta hade givetvis varit en total chock om det inte var för den där publikundersökningen igår. David Lindgren vann den överlägset och jag var inte ensam om att tänka samma sak: "Kan detta verkligen stämma?" Det gjorde den och jag både älskar och förbannar den där publikundersökningen på samma gång.

Jag älskar den eftersom den hjälpte mig att lyckas med något jag aldrig lyckats med tidigare - jag tippade rätt på samtliga placeringar! Rätt finalister, rätt Andra chansen och rätt 5:a, 6:a 7:a och 8:a. Detta är jag förstås väldigt stolt över och just nu ligger jag tvåa i Melodifestivalklubbens prestigefyllda "Gissa resultatet".

Samtidigt blev jag ju blåst på konfekten av publikundersökningen. Jag älskar att överrumplas av en sensation som kommer från ingenstans. Nu fick vi en sådan sensation serverad på ett silverfat men någon öppnade locket lite för tidigt. När David Lindgren stod emot Di Leva om den andra finalplatsen så hade det kunnat bli ett sånt där klassiskt ögonblick när underdogen besegrar storfavoriten. Men nu, med publikundersökningen och alla rubriker som följde på den så blev situationen den omvända - alla förväntade sig en skräll. Och det blev det!


I övrigt så var det låtmässigt en svag delfinal. Ja det är nästan så att delfinalen hade varit bättre om man stängt av ljudet! För artisterna och nummrena överglänste låtarna. Timoteij satte varenda kamera och var snyggare och bättre stajlade än någnsin, men låten var sämre. Sonja Aldén gjorde egentligen alla rätt man kan. Hon var också hur snygg som helst och överförde den där mysiga bröllopsstämningen till TV-sofforna, men problemet var att man hellre hade haft en annan bröllopslåt. Andreas Lundstedt är ett superproffs och kunde gjort något annorlunda, men låten var för dålig.

Det är lätt att känna med artisterna i det här läget när jag vet hur mycket jobb de lagt ner. Jag intervjuade samtliga artister i fredags i P4 och Andreas sa att det värsta med att vara med och tävla är att man jobbar timma ut och timma in från oktober till februari med ett enda nummer - och så kan allt vara slut på några sekunder. Och det var precis så det blev. Andreas enda misstag var när han valde låten, inte när han repeterade nummret för det var fläckfritt.

Ulrik Munther slutligen var favoriten som höll och han hade en stor födel gentemot Timoteij, Sonja Aldén, Andreas Lundstedt och Di Leva - tittarna hade ingen låt att jämföra med. Ulrik kunde gå in förutsättningslös och även om jag inte är särskilt imponerad av hans radioskval, Soldiers så är det ju lätt att få sympati för den unga ödmjuka Kungsbackabon. Men i finalen lär han vara chanslös mot Loreen och det tror jag också David Lindgren kommer vara.

Jag hoppas på en lika bra show men bättre låtar i Leksand om en vecka.

2012-02-11
14:46:39

Publikundersökningen som skräller rejält
Publikundersökningen som gjordes efter genrepet i Scandinavium gav ett sensationellt resultat. Överlägsen segrare blev - David Lindgren! Den okände musikalkillen från Skellefteå fick nästan tre gånger så många röster som flickidolen Ulrik Munther som kom tvåa. Och då ska vi komma ihåg att genrepspubliken ofta består av en stor del barnfamiljer. 
Så här ser det fullständiga resultatet ut:

1. David Lindgren 55% 394 röster
2. Ulrik Munther 21% 148 röster
3. Timoteij 7 % 49 röster
4. Thomas di Leva 6% 41 röster
5. Andreas Lundstedt 3% 24 röster
6. Sonja Aldén 3% 22 röster
7. Top Cats 3% 20 röster
8. Mimi Oh 2% 13 röster


Visserligen har publikundersökningar haft totalt fel förr, men det är betydligt vanligare att de har rätt. Men självklart blir jag förvånad. David Lindgrens låt var nästan det jag uppfattade som svagast efter en första genomlyssning. Hans dansdänga är inte dålig (för låtarna i Göteborg har en hyfsad lägstanivå men en väldigt låg högstanivå) men samtidigt känns det inte som en låt som engagerar. Och om man jämför den en annan danslåt från förra veckan, Loreens Euphoria, så väger den oerhört lätt. Men kan halva Scandinaviumpubliken verkligen ha så fel?

Jag hade tyckt det varit betydligt mer logiskt om Top cats hade varit den stora skrällen i undersökningen då deras Baby doll är en glad smittsam låt som jag direkt skulle vilja nugga till. Men den kom långt långt efter i undersökningen. Jag tippar normalt sett aldrig med härtat utan låter iskalla kalkyler och statistik gå före mitt eget omdöme. Men jag tycker ändå att Top cats, i den här skrala konkurrensen, borde klara sig hyfsat.

För det är ett märkligt startfält. Det är familjära etablerade namn som Andreas Lundstedt, Sonja Aldén och Di Leva men ändå saknas engagemanget och det beror ju på sammanhanget. Om man går på en konsert så vill man se och höra artisten framföra sina klassiker. Man vill inte bli överraskad. Går man på en konsert med Di Leva så vill man vråla "Vi har baaaaaara varaaaaaandra" i euforisk allsång. Annars blir man ju grymt besviken.

I Melodifestivalen är det tvärtom. Här vill man bli överraskad. Det värsta man kan göra är att kopiera sig själv med en halvmesyr för då ställer sig alla frågan "Varför gör du det här?" Du kan ju bättre! Jag är rädd för att både Sonja Aldén, Timoteij och Andreas Lundstedt kan trilla dit på det ikväll då alla som tittar vet att de kan bättre. För sånt brukar tittarna vara skoningslösa mot.  

Efter att ha flyttat mina tips inför kvällen upp och ner och fram och tillbaka så landar jag ändå vid slutsatsen att halva Scandinavium kan inte ha fel! Ulrik Munther och David Lindgren till final. Top cats och Timoteij sätter jag i Andra chansen. 

 


2012-02-09
23:05:10

Jämntjockt startfält i Göteborg
Efter genomlyssningen av den minut man kan höra av låtarna så vet jag inte om jag har så många intryck att skriva ner. Timoteij låter ungefär som väntat men kanske inte riktigt lika vasst som Kom. Sonja Aldén låter också som väntat, men inte heller det lika vasst som För att du finns. Ulrik Munther gör enkel radiopop utan att beröra allt för mycket och Thomas Di Leva låter också väldigt mycket Di Leva utan att man får någon egentlig wow-känsla. Nej det som sticker ut i den här delfinalen är just att ingenting sticker ut.

Därmed inte sagt att det är rakt igenom dåligt (i så fall hade det ju uppenbarligen stuckit ut). Det som känns mest positivit av det lilla jag hört är rockabillybandet Top cats. De gör en glad dänga och har ju den stora fördelen att de inte har någon låt sen tidigare som folk kommer att jämföra med. Så en skrällvarning är nog värd att utfärda. 

Nu ska jag lägga mig och försöka sova mig i form till morgondagens radiosändning från artisthotellet där jag ska intervjua samtliga artister i P4 Göteborg. Tiden som gäller är 9.30-12.00

2012-02-09
22:12:58

Hotell park avenue
Enn liten korrigering av mitt senaste inlägg här. Scandic Opalen har varit det officiella festivalhotellet tidigare men är det inte den här gången så jag kommer INTE sända radio från Scandic Opalen utan från hotell Park avenue vid Götaplatsen. Mellan 9.30-12.00 som sagt.

2012-02-07
20:22:15

Schlagersändning på fredag
Jag sänder till och från radio i P4 Göteborg och då oftast programmet Radiohuset som sänds på förmiddagarna. Imorgon är det dags igen och det finns ju en klar fördel med att sända radio - man får ju välja ämnen tämligen fritt och av någon anledning blir det en hel del Melodifestival... Imorgon i form av en gäst jag ska ha i studion som heter Ken Olausson. Ken är den ena halvan av bloggarduon Schlagerprofilerna som är en av Sveriges största schlagerbloggar idag. Det är en väldigt underhållande och uppdaterad blogg och eftersom Ronny och Ken reser runt på samtliga deltävlingar så kan de ju mer än de flesta berätta vad som sker bakom kulisserna. Och på festerna.

Men som om det inte vore nog med schlager där så kommer hela programmet på fredag att sändas från artisthotellet under MF nu i Göteborg, Scandic Opalen. Från 9.30-12 i P4 Göteborg ska jag leda lyssnarna genom startfältet på lördag och prata med alla artisterna. Det ska bli spännande och väldigt kul. Några av artisterna har jag intervjuat tidigare som Sonja Aldén och Andreas Lundstedt. Men de flesta blir ju nya bekantskaper, inklusive Thomas Di Leva. Det är ju en artist som jag är mer eller mindre uppväxt med. I mellanstadiet var man längst ner på rangskalan om man gillade Di Leva. Jag frågan är om inte Sten & Stanley och Vikingarna var mer acceptabelt. Men bara några år senare gick han från utskrattad till respekterad och få artister har väl ett lika tydligt varumärke idag. Jag hoppas jag får en intervju även med honom och får se om han kommer vara lika flummmig som han brukar.


2012-02-06
15:15:34

Sensationella tittarsiffror!
3 370 000 personer såg Melodifestivalens första deltävling i lördags. För er som är vana vid att MF är Sveriges största TV-program låter kanske inte detta så anmärkningsvärt men det är det. Det är en sensationellt bra siffra!

Tävlingen brukar alltid vara lite trögstartad då det tar några veckor för vanliga människor att komma in i schlagerbubblan. De flesta behöver ju sätta sig in i årets tävling innan den blir riktigt intressant, man behöver helt enkelt lite cliffhangers. 2007 hade till exempel den första deltävlingen 2,9 miljoner tittare medan finalen hade 3,9 miljoner. Årets efter hade den första deltävlingen 3,2 miljoner och finalen hade över 4 miljoner tittare.

Med tanke på att årets siffra är högre än just nämnda - ja faktiskt den högsta som uppmätts för den första delfinalen någonsin - så ska det bli riktigt intressant att se hur många som kommer att följa fortsättningen. Bara två delfinaler tidigare har haft högre tittarsiffror och det är inte vilka delfinaler som helst. Det handlar om Carolas stora comeback till tävlingen 2006 och delfinalen i Karlskrona 2008 då en annan stor vinnare kom tillbaka - Charlotte Perrelli.

Frågan är då vad som fick tittarna att vända trenden i år och titta från början? Handlar det om Thorsten Flinck? Ja till viss del gör det nog det. Att en så udda och oberäknelig fågel gör entré på schlagerscenen väcker ju självklart intresse. Hans pinsamma uppträdande i Skavlan veckan innan ökade säkert på det intresset liksom hans nyckfulla betéende under repetitionerna. För Melodifestivalen fyller ju löpsedlarna vare sig det händer något i tävlingen eller inte och nu fick ju reportrarna Thorsten serverat på ett silverfat med givna rubriker som följd.

Därför blir det extra intressant att se hur många av tittarna som stannar nästa vecka då sensationsmaterialet borde vara betydligt sämre än den här veckan. Det finns kompetenta artister som Sonja Aldén och Andreas Lundstedt. Barnfavoriter som Timotej och Ulrik Munther. Familjevänligt och trevligt men knappast något löpsedelsmaterial. Det blir väl i så fall Thomas Di Leva som får står för det när han levererar sina flummiga oneliners men ett tittarfall är kanske att vänta trots allt. 

Men Melodifestivalen kan ju bara jämföra sig med sig själv. I konkurrens med allt annat i TV-Sverige är det fortfarande en succé som saknar motstycke. Låt det fortsätta vara det!

2012-02-06
10:42:41

VIDA arena var snarare DÖDA arena
"Ni är bäst" ropade Loreen ut till publiken efter sin segerrepris av Eurphoria. Och man kan väl säga att Loreen gjorde precis allt rätt på scenen men just där hade hon fel. Totalt fel. Publiken var inte bäst. Den var sämst. Eller "den" kan jag inte säga, jag satt ju själv med i arenan så jag får vara med och bära hundhuvudet. VI var sämst! Melodifestivalen har ju blivit bortskämd på att inramningen alltid är perfekt. Det jublas på rätt ställe, det viftas med ballonger på rätt ställe, det klappas i takt med mera. Men Växjöpubliken hade inte många rätt i lördags. Det var som att jublet hela tiden var fördröjt med några sekunder. Skämten (som var färre och bättre än de brukar vara) möttes av......tystnad. Nu var inte ljudet det bästa i arenan (säger jag för att försvara mig från påhopp på mig själv) och det finns inte några skyltar på storbildsskärmen som säger åt folk när de ska jubla och skratta. Men det där brukar på något sätt lösa sig av sig själv. Publiken är ofta ett självspelande piano i dessa sammanhang men den här gången var pianot rejält ostämt.



Och publiken som zoomades in under bidragen såg mer ut att vara på en Lars Norén-pjäs än på Melodifestivalen. Till och med på det mest klassiska ögonblicket, det när vinnarna ska ropas upp så är det en oskriven regel i den här tävlingen att publiken börjar klappa som om hela arenan ska göra en kollektiv "raketen". Nu var det så tyst så det var liksom ingen vits att dra ut på det. När Helena Bergström sa "och första låten till final är" och det fortsatte vara Norén-stämning i arenan så var det den kortaste utdragna pausen på länge i den här tävlingen.

Som sagt, jag är själv inte någon skrikdåre när jag är i arenor och jag har aldrig någonsin stått med ett plakat med namnet på en artist. För mig är tävlingen alltid större än artisterna och det är låtarna som är helt avgörande för mig - inte artisterna. Men självklart hade jag kunnat göra mitt för att väcka mer liv i DÖDA arena. Men å andra sidan slipper ni mig i arenorna i fortsättningen då det här var den enda biljetten jag hade i år. På lördag är jag tillbaka i soffan igen:)

Och en sak gör mig i alla fall lugn med fortsättningen. Nästa vecka är vi i Scandinavium och det är Sveriges bästa festivalpublik. Det spelar ingenn roll vem som går upp på scenen - publiken jublar som om Frölunda gjort mål på övetid ändå. Så ska en publik vara!

2012-02-05
19:04:22

Loreen blir livsfarlig i Globen
Så har jag precis kommit hem från Växjö när årets Melodifestival äntligen har sparkat igång. En delfinal som bjöd på en underhållande banan, en tafsande Flinck, tre utmärkta programledare och - förstås - ett magnifikt modernt dansnummer signerat Loreen. Den första delfinalen i Melodifestivalen är den enda som aldrig vaskat fram en vinnare. Än återstår många låtar att höra och se, men Loreen är defintivt vinnarmaterial. Hon gjorde ett alldeles strålande framträdande som bara osade artistiskt integritet, hon har rösten, mystiken och inte minst - en bra låt. I enminuters-klippen inför tävlingen var det svårt att få något grepp om Euphoria men väl igår förstod man att det var en fulländad modern discodänga som levererades.


En annan som dominerade var Kingen. Ja, ni vet vem. Sean "den förste" Banan. Normalt sett är jag allergisk mot humorbidrag i den här tävlingen och det är kanske den svåraste genre man kan ge sig på eftersom gränsen mellan skratt och pinsamma suckar ibland är skrämmande tunn. Men jag tycker Sean Banan spelar sin roll bra och framförallt var det kvällens hittigaste refräng han levererade. För mig hade han gärna fått sno en finalplats från de brölande Dead by April, men humor är uppenbarligen tio gånger mer provocerande för TV-tittare än growlande metalkillar.

Ni som läst mitt tidigare inlägg om Thorsten Flinck vet vad jag tycker om honom men här måste man kunna skilja på sak och person. Han knuffar bort de som vågar gå före honom fram till scenen, han tafsar på Gina Dirawi och han svarar som vanligt på all kritik genom att säga att alla andra är idioter och han själv är en missförstådd kristen socialist (vilket borde få många att överväga att bli satanister). MEN han var över all förväntan under sina tre minuter på scen och Jag reser mig igen är en riktigt bra låt. Andra chansen-platsen var fullt välförtjänt!

Programmet som helhet då? Bra tycker jag. Äntligen har man börjat sålla i programledarmanuset och insett att man inte till varje pris måste krydda varenda mening med en lustighet. "Less is more" verkar vara ledordet och som tur vad slapp man också dåliga sketcher inför varje framträdande. Det blev istället en slags boxningsintroduktion. Och man sparade istället ihop till en riktigt rolig sketch om svenne-beteende framför TV:n under MF.

Programledartrion glänste och mest av alla glänste Gina Dirawi. Att man kan vara så cool i en situation där halva Sverige kollar och med så lite erfarenhet från livesändningar visar på en otrolig naturbegåvning. Jag såg henne redan i Musikhjälpen i december och charmades totalt av hennes rapphet, naturlighet och respektlösa, men samtidigt, vänliga attityd. I dessa tider med allt snack om att det finns för få kvinnliga programledare - ge Gina Dirawi en egen talkshow på bästa sändningstid! Webben är på tok för litet för en sån pärla. 


Efter besöket i VIDA arena i Växjö står jag fast vid att Melodifestivalen ses bäst från TV-soffan. Ljudet var svagt, jag satt på bakre parkett och tittade mest på - ja - TV-skärmen. Nej nu kommer jag framöver bänka mig i TV-soffan under MF. Och nej Thorsten - jag reser mig INTE igen. 



2012-02-03
18:06:13

Svårtippat värre i Växjö
Det blir ju lätt en klyscha det här, att just den här delfinalen är oerhört svårtippad, men jag kan inte säga annat denn här gången. Det spelar ingen roll hur många gånger jag lyssnar på de där en-minutersklippen. Jag blir inte klokare. Det är så milsvid skillnad mellan stilarna på låtarna vilket gör de väldigt svåra att jämföra. Och det saknas en riktig hit. Problemet blir desto större när de två låtar som kommer närmast begreppet hit framförs av Sean Banan och Thorsten Flinck.


Flipp eller flopp för Thorsten Flinck imorgon? Ingen aning

Humornummer brukar som sagt floppa i MF och Thorsten Flinck kan både charma och skrämma bort tittare på samma gång. Själv får jag bara mer avsmak varje gång jag ser intervjuer med honom eftersom karln i varenda fråga intar försvarsställning och på ett närmast "ranelidskt" sätt brer på om sin egen förträfflighet och visar total brist på självinsikt. Dessutom har han total brist på fakta. I både Skavlan, och senast i Schulman show, sa han samma sak angående Melodifestivalen - att det är skamligt med en tävling där Sverige skickat Sylvia Vrethammar till Spanien för att framföra Eviva Espana i Eurovision. Nej Thorsten, Sylvia Vrethammar har aldrig tävlat för Sverige i Eurovision, än mindre med låten Eviva Espana! Nej nu ska jag sluta skriva om Thorsten, jag blir bara förbannad.
Om jag tittar på oddsen så är Loréen stor favorit och även om jag inte fått något större grepp om låten så får jag väl lita på det. Artister med idolbakgrund gör sig alltid bra i rutan och Loréen kan konsten att leverera. Afro-dite gör en slags tralldisco som inte på något sätt är dålig men jag förstår inte varför den behövdes skrivas heller. Väldigt svårt att se var de ska hamna. 

Och tjejerna i Abalone dots vågar jag definitivt inte räkna bort. Det finns alltid en publik för sympatisk countrymusik med genuina musiker. 

Nej jag blev inte klockare av att lyssna på låtarna igen eller att skriva av mig på bloggen. Pannan kommer att fortsätta veckas - hela vägen till Växjö. Imorgon bitti tar jag tåget dit!

2012-02-02
22:18:26

En första genomlyssning på bidragen
På svt.se kan man lyssna på en minut av bidragen i Växjö från repetitionerna och jag kan inte säga att jag blev jätteimponerad av det jag såg och hörde. Varningsklockorna borde ha ringt redan när jag hörde kommentarerna från musikkritikerna. De var inte förbannade. De var inte hånfulla. De var nästan lite försiktigt positiva. Det är inget bra tecken och när GP:s Johan Lindqvist hyllar tävlingen så inser man att den konstiga smaken dominerar...Nej, nu ska jag inte vara sån. Jag har trots allt bara hört en minut av låtarna och de kan säkerligen växa när jag hör de fler gånger och framförallt ser de live i Växjö på lördag. För dit åker jag lördag morgon.

Mitt första intryck efter genomlyssningen var kanske det som skrämde mig mest. Vänta nu, jag tycker Sean Banans buskisnummer är bäst! Antingen behöver jag söka hjälp eller så är kvalitén inte bättre. Det är inget snack om att det räcker med en lyssning för att minnas Sean Banans låt och förstå hela konceptet med figuren Sean Banan. Det som talar emot den är just att det är ett humornummer och folk brukar inte vara nådiga mot de som försöker vara roliga i MF. Till skillnad från många andra länder i Europa så älskar svenskar attt dissa pajasar. Men Sean Banan är definitivt en outsider!


Hur långt går Sean Banan på lördag?

Min stora favorit förra året, The Moniker, gör mig besviken den här gången. Oh my God var en låt fylld av spontanitet och glädje med allsångsrefräng. I want to be Chris Isaac verkar inte ha något av det utan är Oh my Gods antites. 

Loréen var kanske den jag hade störst förhoppningar på inför lördagens delfinal. Hon är (precis som The Moniker) skolad i Idol, säker på scen och har integritet och bra röst. Jag hoppas fortfarande att Euphoria ska vara riktigt bra, men jag tror inte att den minut man kunnat se hittills varit riktigt rättvisande. Där fick man inte riktigt grepp om låten som verkar väldigt dramatisk. Men det är ingen idé att höra ett crescendo om man inte hört uppbyggnaden så jag reserverar mig där. 

Marie Serneholt kan ju det där med att ta kameror. Ja faktum är att hon gör det så intensivt så hon nästan skulle kunna anmälas henne för sexuella trakasserier - av TV-tittarna. Och även om det är bra att ta kameror så känns låten ändå ganska tunn. 

Thorsten Flinck förtjänar ju en krönika för sig. Geniet och galningen är allt på en gång och jag vet aldrig riktigt vad jag ska tycka om honom. Han kan på ett sätt levandegöra en text som ingen annan. Men han kan samtidigt vara "Janne Malmsjö-teatralisk" som ingen annan (det där sistnämnda är inte positivt, bara för att klargöra). Hans låt verkar ha något, men gränsen är även här hårfin mellan överspel och genuin känsla. 

Jag återkommer med flera kommentarer men det var hur som helst mina första intryck. Bidragen håller inte blåbärs-nivå, det håller banan-nivå.

2012-02-01
18:15:16

Dubbla roller
Vissa dagar hamnar man på dubbla stolar i mitt jobb. Jag är ju å ena sidan schlagernörd och samtidigt programledare och idag krockade de två rollerna. Dagen började med att jag blev uppringd av mitt gamla program Smakstart i P4 Halland som jag jobbade på i två år. Erika och Per som ringde upp mig ville snacka Tredje chansen. Vad är det för tävling? Vad vinner man? Vilka tävlar? Jag bredde på så gott jag kunde med det jag visste och det blev lite roligt och lagom flamsigt som det lätt blir när man känner de som intervjuar.

Några timmar senare sände jag själv radio i P4 Göteborg. Radiohuset heter programmet och sänds på förmiddagarna. Då ringde jag själv upp min kompis Gustav Dahlander som numera är chefredaktör för Melodifestivalsajten och i högsta grad inblandad i Tredje chansen. Då var det plötsligt jag som ställde de frågor som jag själv hade svarat på några timmar tidigare till Gustav..Det är tur att lyssnarna i P4 är geografiskt uppdelade och inte lyssnar på flera olika P4-kanaler. I så fall skulle jag framstå som väldigt schizofren i etern. 



Mitt expertsnack i Smakstart kan höras på den här länken och ca 20 minuter in i klippet.  
http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=broadcast&id=3743891&codingformat=.m4a&metafile=asx