Schlager-Micke

2012-02-12
12:21:00

David Lindgren blev Scandinaviums hjälte
Det är ju ett välkänt faktum att det är en fördel att spela på hemmaplan i till exempel fotboll. Man har publiken i ryggen och publiken kan ge det där lilla extra och lyfta laget till oanade höjder. David Lindgren hade inte hemmaplan i Scandinavium rent geografiskt. Han kommer från Skellefteå, mer än 100 mil bort, men det sket göteborgarna fullständigt i. Under hans intensiva dansnummer och spektakulära breakdance var det som att taket i Scandinavium lyfte och vilken TV-tittare sitter oberörd av det? Publiken fick helt enkelt David att lyfta en ganska medioker låt till oanade höjder och han dansade sig direkt till final. Detta hade givetvis varit en total chock om det inte var för den där publikundersökningen igår. David Lindgren vann den överlägset och jag var inte ensam om att tänka samma sak: "Kan detta verkligen stämma?" Det gjorde den och jag både älskar och förbannar den där publikundersökningen på samma gång.

Jag älskar den eftersom den hjälpte mig att lyckas med något jag aldrig lyckats med tidigare - jag tippade rätt på samtliga placeringar! Rätt finalister, rätt Andra chansen och rätt 5:a, 6:a 7:a och 8:a. Detta är jag förstås väldigt stolt över och just nu ligger jag tvåa i Melodifestivalklubbens prestigefyllda "Gissa resultatet".

Samtidigt blev jag ju blåst på konfekten av publikundersökningen. Jag älskar att överrumplas av en sensation som kommer från ingenstans. Nu fick vi en sådan sensation serverad på ett silverfat men någon öppnade locket lite för tidigt. När David Lindgren stod emot Di Leva om den andra finalplatsen så hade det kunnat bli ett sånt där klassiskt ögonblick när underdogen besegrar storfavoriten. Men nu, med publikundersökningen och alla rubriker som följde på den så blev situationen den omvända - alla förväntade sig en skräll. Och det blev det!


I övrigt så var det låtmässigt en svag delfinal. Ja det är nästan så att delfinalen hade varit bättre om man stängt av ljudet! För artisterna och nummrena överglänste låtarna. Timoteij satte varenda kamera och var snyggare och bättre stajlade än någnsin, men låten var sämre. Sonja Aldén gjorde egentligen alla rätt man kan. Hon var också hur snygg som helst och överförde den där mysiga bröllopsstämningen till TV-sofforna, men problemet var att man hellre hade haft en annan bröllopslåt. Andreas Lundstedt är ett superproffs och kunde gjort något annorlunda, men låten var för dålig.

Det är lätt att känna med artisterna i det här läget när jag vet hur mycket jobb de lagt ner. Jag intervjuade samtliga artister i fredags i P4 och Andreas sa att det värsta med att vara med och tävla är att man jobbar timma ut och timma in från oktober till februari med ett enda nummer - och så kan allt vara slut på några sekunder. Och det var precis så det blev. Andreas enda misstag var när han valde låten, inte när han repeterade nummret för det var fläckfritt.

Ulrik Munther slutligen var favoriten som höll och han hade en stor födel gentemot Timoteij, Sonja Aldén, Andreas Lundstedt och Di Leva - tittarna hade ingen låt att jämföra med. Ulrik kunde gå in förutsättningslös och även om jag inte är särskilt imponerad av hans radioskval, Soldiers så är det ju lätt att få sympati för den unga ödmjuka Kungsbackabon. Men i finalen lär han vara chanslös mot Loreen och det tror jag också David Lindgren kommer vara.

Jag hoppas på en lika bra show men bättre låtar i Leksand om en vecka.

Kommentarer:
#1: Sejr Volmer

Lite intressant statistikfakta: för första gången sedan 2002 har Bobby Ljunggren inget bidrag i finalen.

2012-02-12 @ 21:23:46
#2: Micke

Det var intressant! Det hade jag ingen koll på. Imponerande att ha haft med finallåtar varje år sen dess måste man säga

2012-02-12 @ 22:09:44
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: