Schlager-Micke

2012-02-26
12:07:32

Lisa blev årets första riktiga skräll
Lisa Miskovsky minsann! Det var en blixt från klar himmel som inte många hade räknat med. Men den norrlänska solstrålen klev in på scenen i Malmö arena igår och förmedlade något som de andra saknade. För i ett startfält med påkostade scenshower, klänningar för sexsiffriga belopp, sprutande pyroteknik och tunga rymddräkter stod Lisa Miskovsky för något helt annat - naturlighet. Som jag skrev tidigare så tycker jag att Lisas låt är SPA-musik snarare än festivalmusik. Men det är ju inte omöjligt att många kände att de behövde just ett SPA-besök efter de intensiva nummrena i den här delfinalen.

Och detta var årets absolut största skräll hittills. Björn Ranelid var kanske inte tippad till final men snacket att "tänk om han går dit" fanns ju med hela tiden. David Lindgren kom som en blixt från klar himmel i Göteborg, men enda skillnaden var att blixten slog ner dagen innan tävlingen och inte i sändning. När väl sändningen var så hade scandinaviumpubliken pumpat upp lille David till sådana nivåer att det snarare skulle vara ett fiasko om han INTE gått vidare. Men Lisa Miskovsky hade inte gett någon minsta förvarning och vad som komma skulle. Och hennes finalplats innebär att finalen blir musikaliskt bredare. Frågan är nu hur långt Lisa Miskovsky egentligen kan gå i finalen. Hon gick vidare direkt från den delfinal som fick överlägset mest telefonröster och jag tror inte det höga röstantalet enbart berodde på Danny.



För även om vägen till final låg sprikrak för Dannys så slirades det rejält. Problemen med falsksång i verserna hade inte löst sig. De hade snarare förvärrats. Om det berodde på dålig medhörning eller fel tonart låter jag vara osagt men Danny kan ju sjunga betydligt bättre än så. Dessutom tycker jag inte att Amazing riktigt lyfter till nivåer som är, hmm ja, amazing. Det är mer ett nummer än en klockren låt och i duellen mot Loreen är det klar fördel Loreen i mitt tycke. Hennes låt och nummer känns mer komplett.


Mycket fokus ligger idag på Charlotte Perrellis fiasko. Men det var ett fiasko som det fanns gott om förvarningar om. Jag undrar om folk egentligen är särskilt förvånade. Ingen lever längre på gamla meriter i den här tävlingen. Den tiden är sen länge förbi och även om numret i sig var påkostat så var det inte tre behagliga minuter i rutan för min del. Det här tar emot att säga men Charlotte var inte behaglig att titta på alls, hon såg nästan ut som en alien på scen och jag tyckte att det var svårt att koncentrera sig på låten då när detta så tydligt etsade sig fast på näthinnan.

Att sen Charlotte ställdes mot Danny om den sista finalplatsen var ett märkligt beslut från SVT. Att Danny skulle gå vidare var ju självklart och normalt sett ropas ju alltid favoriten ut först och skrällen sist. Men nu gjorde man tvärtom och Christer Björkman säger i Expressen att det var av hänsyn till Charlotte. Att hon inte skulle behöva plågas utan få klart för sig direkt att hon inte skulle gå vidare. Ursäkta men om Christer Björkman ska börja ta sådana hänsyn till artister han känner (typ halva startfältet) så frångår han ju totalt att det här programmet är till för TV-tittarna och inte artisterna. Lägg av med sånt trams Christer! Det är inte synd om artisterna som ställer upp i MF, de vet ju precis vad de ger sig in på. Gör som du alltid gjort annars - tänk TV-mässigt!

Mina favoriter i Dynasty räckte bara till Andra chansen och jag kan tycka att det var synd att de tävlade efter det där growlande pojkbands-michmachet Dead by April. Hade Dynasty gått ut innan de tror jag de hade gått till final. Nu hade folk istället något att jämföra med och det blev inte riktigt lika nytt och spännande.

Lotta Engberg & Christer Sjögren
, suck! Deras platta pensionärsdisco fick ju till och med en låt som Idag & Imorgon med Kikki att låta spännande men rösterna räckte trots allt till en plats i AC. Där borde det ju rimligen ta stopp.

Nu när alla 32 låtarna i år framförts kan jag konstatera att det är en tydlig kvalitetssänkning från i fjol. Då fick vi en stark final och en stark Andra chansen. I år tycker jag finalen är en av de svagaste sen delfinalerna infördes 2002 och Andra chansen är om möjligt ännu svagare. Folk har helt enkelt haft för lite bra att välja bland. Den enda fördelen är att de två bidrag som ser ut att slåss om slutsegern i Globen, Euphoria med Loreen och Amazing med Danny, båda skulle vara alldeles utmärkta representanter för Sverige i ESC.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: