Schlager-Micke

2012-02-19
00:15:18

Alla mirakel är inte av godo
Jaha, nu kanske ni tror att jag satt framför TV:n och skrek i frustration, lämnade rummet i protest och hamnade i en schlagerdepression. Ja, precis så var det! Det finns några tillfällen i de här sammanhangen när jag blivit smått illamående. Det senaste var efter finalen i Eurovision 2008 då Dima Bilan vann tävlingen för Ryssland med låten Believe, den andra var idag när Björn Ranelid gick vidare till final med låten Mirakel.

Visst, nu ska man skilja på låt och person, det har jag själv argumenterat för på den här bloggen och det ska jag hålla mig till. Låten Mirakel håller inte ihop för fem öre. Att man pratar i en låt i form av rap är en sak. Det är ju någon slags konstform, som jag visserligen ofta har svårt för men jag kan ändå förstå. Men det här?? Björn Ranelid citerar sig själv med meningar som han rabblat så fort han har fått chansen i varenda TV-soffa han dykt upp i. Inget av det han framförde i de här "låten" var ju något nytt. Och refrängen hade ju ingenting med övriga låten att göra. Och nu tvingas man dras med "Cirkus Ranelid" i flera veckor till....

Tyvärr var det inte bara Ranelid som drog ner sinnesstämningen den här kvällen. Den här delfinalen var bland de sämsta jag någonsin sett! Många klagade på låtarna i Göteborg förra veckan. De var om möjligt lite anonyma och inte spektakulära. Men de här låtarna!! Youngblood var Manboys taffliga lillebror som Fredrik Kempe rafsade ihop när han inte hade något bättre för sig. Love Generation och Mattias Andreasson var alldeles utmärkta på scen, men de hade inte mycket till låtar att framföra. Och alla vet att Andreas Johnson kan bättre än så där. Och resten var så ointressant att det knappt var värt att kommentera. Den enda ljusglimten var Molly Sandén. Hon var precis så bra som jag hade hoppats. Innerlig, levande, snygg ja den här gången lär hon inte komma sist i Globen. Men Molly var den enda som förtjänade en finalplats ikväll. Ingen annan förtjänade ens en plats i Andra chansen.

Nu ska jag resa bort och försöka förtränga Melodifestivalen några dagar. Jag är tillbaka igen på torsdag, förhoppningsvis lite piggare och lite gladare. 

Ciao!

Kommentarer:
#1: Sejr Volmer

Hehe, så olika man kan tycka. Personligen tycker jag att Ranelid var det roligaste som har hänt den här tävlingen (ja, mycket roligare än mesen Björn Gustavsson också). Att se Ranelid stå där på scenen och vräka ur sig sina gudabenådade kommentarer gjorde hela min kväll. Givetvis vill jag inte att han ska vinna alltet, vilket han garanterat inte kommer att göra (förmodligen blir han sist eller näst sist i Globen). Att han gick vidare beror nog också mycket på, som du sa, att gårdagens låtar höll riktigt låg klass, vilket också tittarröstsraset bevisade. Förutom Björn var Andreas och Molly de enda jag orkade lägga någon uppmärksamhet på.

2012-02-19 @ 18:50:14
#2: Micke

Ja det var ju klart lägre röstantal igår och det är som sagt inte så konstigt. Jag tycker ju också att Ranelid och Sara Li borde hamna bland de lägsta placeringarna i Globen, för de utländska jurygrupperna kan väl ändå inte gilla det där!!

2012-02-19 @ 21:32:57
#3: Tony

Micke, vi är så överrens denna gången att det är otäckt :) Nä dessutom är hans fullkomliga ointresse av sin partner endast skamligt. Me me and me är Björns paroll....suck. Visst finns det positiva saker med detta. Loreen är ytterligare ett bamsekliv mot Baku!

2012-02-20 @ 15:52:12
#4: Micke

Skönt att höra Tony! Ja, just nu känns det som att det är upp till Loreen att rädda den här festivalen för jag är inte särskilt imponerad av startfältet i finalen hittills..

2012-02-20 @ 21:35:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: