Schlager-Micke

2012-02-17
10:45:12

Molly Sandén har ett gyllene läge
Den här veckan tenderar allt fokus att hamna på Björn Ranelid och när jag nu lyssnat på den minut man kan höra av Mirakel så låter den ungefär som jag väntade mig. Eller fruktade. Björn har inte ens kommit på några nya meningar utan verkar köra en "greatest hits" av hans egna poetiska lines. Det är givetvis smått absurt och förstås väldigt underhållande. Samtidigt otroligt svårt att bedöma om tittarna kommer att gilla det. Min spontana känsla är ändå att personer som sticker ut mycket, som provocerar och som många tittare känner lite sympati för har förtvivlat svårt att ta sig vidare i Melodifestivalen. Men än har jag inte bestämt mig vad jag egentligen tror om Ranelid och Sara Lis Mirakel. Då är jag betydligt mer övertygad när det gäller Molly Sandén



Molly går ut nästa sist imorgon och framför en snygg ballad och den minut jag hittills sett ger mersmak. Molly har dessutom flera saker som talar till hennes fördel imorgon. I motsats till artister som Timoteij, Sonja Aldén, The Moniker och andra som tävlat i år så har hon inte en stor hit i bagaget som folk kommer att jämföra med. Detta trots att hon vunnit lilla Melodifestivalen och trots att hon gått till final en gång tidigare i "stora" Melodifestivalen. En annan sak som är en fördel är att hon inte längre är tillsammans med Eric Saade. Det kanske låter konstigt men tänk er själva om Molly hade gått gå ut på scenen och lyckligt besjungit sin fantastiska pojkvän Saade. Hade de unga tjejerna slängt sig på luren och röstat? Nej knappast, de hade inte önskat annat än att den där "äckligt lyckade" bruden får vad hon förtjänar - ett nederlag. Nu är det en sårbar Molly som går upp på scenen och framför en text om uppbrottet och om hon kan framföra det med trovärdighet så har vi en given finalist i Molly Sandén. För att hon har rösten är det inget snack om. Ja, hon borde vara en given finalist ändå i det här startfältet för Ranelids spektakulära uppenbarelse döljer en viss sak i sin helhet - att det är skitlåtar på lördag!

Den här delfinalen låter i mitt tycke svagare än den i Göteborg. Framförallt för att tre av låtarna är de svagaste jag hört hittills i tävlingen i år. Jag pratar då om webbjokern Maria Ben Hajji, Mattias Andreasson och Carolina Wallin Perez. Inte heller Love generation imponerar i det jag sett och grabbarna i gruppen Youngblood framför en låt som redan tävlat i Melodifestivalen, 2012 och då hette den Manboy. Men jag måste samtidigt reservera mig för att den där minuten man ser på SVT:s webb inte alltid är representativ. Förra veckans succéman, David Lindgren, såg allt annat än imponerande ut på det klippet och den stora favoriten hittills, Loreens Euphoria, fick man heller inget grepp om på enminutaren. 

Men jag ser fram emot genrepspublikens röster ikväll. De brukar ju ge en viss vägledning i hur det kommer att gå på lördag.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: