Schlager-Micke

2009-03-22
22:12:33

Grekisk disco med Sakis Rouvas
Sakis Rouvas kom trea i ESC 2004 med den vedervärdiga låten Shake it. Två år senare var han programledare i Aten när Grekland arrangerade hela tjottaballongen 2006. Och nu, 2009 är han tillbaka igen då han ska tävla för Grekland på nytt. Men den här gången låter det i mitt tycke betydligt bättre. Han har nämligen gett sig på en genre som för mig står högt i kurs men som lever en allt mer tynande tillvaro i Eurovision, ECS-discon. Storbritannien var först ut med den här genren 1996 då Gina G tävlade med Ooh aah just a little bit och sen blev den allt vanligare. År 2000 stod den på sin topp då nästan hälften av låtarna var någon slags pop-disco i ESC-tappning. Men trots många starka discohits genom åren så är det egentligen bara en enda gång som den här genren segrat, 1998 då Dana international vann med Diva.

Ett drömscenario för mig är att en ren discodänga skulle vinna igen för då skulle det säkert kunna bli en revival av denna underbara genre året efter. Grekland har vunnit förr och Sakis har lyckats förr men det är mycket möjligt att tiden har sprungit ifrån den här musikstilen när det gäller ESC. Men man kan ju alltid hoppas att den fortfarande funkar. 

Så här låter hur som helst Greklands bidrag i år

2009-03-21
15:21:34

SM i schlagernörderi

Ni som följt min blogg har säkerligen märkt min förkärlek för att vrida och vända på statistik, poäng och placeringar. Även om jag kanske uppfyller en klichébild av schlagernörden i det här fallet så måste jag tillägga att det finns många typer av schlagernördar. Vissa skiter fullständigt i poäng och placeringar och är typen som snarare älskar att dricka drinkar, se Kikki Danielsson uppträda live och dansa till Kroatiens bidrag 2006 in på småtimmarna.

Andra är inga partyprissar alls utan för de är det centrala att samla videor och DVD:er prydligt i bokhyllan och ha en så komplett samling som möjligt. Så finns det resefantasterna som ser MF och ESC som perfekta tillfällen att kombinera två intressen, resa och schlager. De lockas av folkfesten, hypen som Melodifestivalen skapar i alla städer den besöker vilket gör att de måste vara på plats i varje arena och sen planera in resan till Eurovision. Och så har vi "boa-fansen" som älskar glamouren, glittret, Alcazar, Charlotte Perrelli - ja det mesta som kan kläs i en boa. För att bara nämna några kategorier.

För några dagar sen fick jag ett telefonsamtal från min kompis Patrik som definitivt tillhör kategorin "poäng, statistik och samla videor"-skolan. Vi brukar ha långa diskussioner där vi kommer på nya kategorier där man kan hitta nya statistiska uppgifter kopplat till festivalen. En kväll diskuterade vi vilket bidrag i Eurovisions historia som kommit sist med störst marginal. Vi kom fram till att det måste vara Österrrike 1984 eftersom den låten hade 21 poäng upp till låten som kom näst sist. 21 poäng - en större marginal mellan sista och näst sista plats kunde vi inte hitta.

En gång kom jag på att Spanien faktiskt var en poäng ifrån att komma på en delad placering tre år i rad. De delade sin placering 1969 och 1970 och var en poäng ifrån att dela placering 1968 med Storbritannien. Jag insåg dock strax efter att jag lanserat "upptäckten" att den var så nördig att den nästan passerade gränsen. För det var knappt ens så att jag själv tyckte att det var intressant. Ändå var jag tvungen att kontrollera den och hittade då att Holland kommit på delad placering tre år i rad under samma era. Den här poängdjungeln tar aldrig slut...

Patrik ringde mig för några dagar sen mitt på dan då han hade kommit på en nya statistisk uppgift som han ville lansera. Han hade tagit reda på vilken låtskrivare som varit med i MF:s historia med störst intervall mellan första och sista (eller senaste) deltagandet och berättade att det var Lasse Berghagen som skrev Hej clown 1969 och dök upp som upphovsman 2004 när han skrev låten Tro på mig med Niklas Andersson. 35 år mellan första och sista gången. Rekord enligt Patrik och då tror jag fullt ut på det.

Vad vore livet utan alla dessa siffror? Kanske enklare för dig - men tråkigare för mig


2009-03-19
15:22:09

Tingeling hyllas över hela Sverige

Henrik Dorsins humorföljetång Tingeling fick sig verkligen en oväntad vändning under finalen. Oväntad i så motto att det som innan varit en menlös humorserie i varje program som ingen människa brytt sig om och som inte fått en enda runbrik plötsligt blev i centrum för all uppmärksamhet. Nu är Tingeling i den ryska discoversionen mer nedladdad än vinnaren och den pratas om den i alla möjliga program. Säkreligen har den märkliga reaktionen från Ryssland där de rasar mot inslaget och säger att komikerna hör hemma på dårhus bidragit till den enorma populariteten.

Att någon från officiellt ryskt håll blir så förbannad över det här humorinslaget tycker jag är ganska fjantigt. Det var byggt på klichébilder och stereotyper av Ryssland men knappast rasistiskt eller osmakligt. Om Ryssland hade gjort samma typ av parodi på Sverige så hade säkert svenskarna mest blivit smickrade över att ett så stort land som Ryssland ägnar tid åt att skämta om Sverige (därmed inte sagt att vi hade tyckt att det varit lika kul om t.ex. danskarna skämtat på samma sätt).

Men det mest intressanta med hela den här tingeling-härvan är att många anser att det var den bästa låten som framfördes under finalen och att den borde ha tävlat för Sverige i ESC. Flera undersökningar visar det resultatet. Jag måste erkänna att jag också tycker själva att tingeling-versionen som framfördes i lördags var en skön låt men jag är å andra sidan barnsligt förtjust i stinkande kommersiell eurodisco. När det dessutom kombineras med fantastiska ryska melodier som vävs in i låten som den klassiska tetris-melodin och ryska nationalsången (en musikalisk sett fulländad melodi som har en högre hitpotential än alla andra världens nationalsånger tillsammans) så blir det en låt som jag mer än gärna dansar till på småtimmarna på vilket schlagerdisco som helst.

Men om många i Sverige tycker att vi borde tävla med den här låten i ESC så luktar det inte så lite dummelmoral. Det är ju precis sådana här låtar som gör svenskarna förbannade när de tävlar i ESC. I synnerhet om det kommer från öst. Om den här tingeling-låten hade tävlat för Ukraina i ESC i år så kan jag garantera att svenskarna hade hatat den. Låtar som Verka Serduchkas (Ukraina -07) och  Dustin the turkeys (Irland -08) förstärkte bara svenskarnas förakt för ESC men Tingeling har uppenbarligen gått hem i stugorna.



2009-03-17
18:56:50

Skrota duellerna nästa år SVT
Så här med några dagars distans till årets MF-cirkus är det dags för mig att titta lite i backspegeln över de senaste 6 veckorna. Hur var egentligen MF 2009? Här kommer min summering

Duellerna
SVT:s försök att "dokusåpafiera" Melodifestivalen än mer med alla dessa dueller tycker jag blev ett smärre fiasko. Tanken var väl att öka spänningsmomentet ytterligare i delfinalerna men problemet var att det blev så många röstningsomgångar att det mest skapade problem. Om man verkligen gillar en låt men inte vill slänga allt för många slantar på att ringa som en tok, i vilken röstningsomgång är det smartast att ringa? Den första när alla 8 låtarna är kvar? Den andra när 5 låtar ska bli 4 eller den tredje omgången när låten ställs mot en annan i en duell?

Många röstar säkert i alla tre omgångarna men man fick en känsla av att folk började tröttna på alla röstningsomgångar redan i slutet av delfinalerna. Delfinal 3 och 4 hade de lägsta röstsiffrorna trots att både 1:an och 3:an fanns med i de startfälten och då den sista delfinalen ansågs vara den kanske bästa och jämnaste av olika tyckare. Det är spänning så det räcker med att ha två röstomgångar som det varit de senaste åren och dessutom känns det då mindre slumpartat vilka som går vidare. Ändra tillbaka till gamla systemet SVT!

Däremot bör SVT behålla duellerna i Andra chansen för där är det annorlunda. Där vet man i en vecka vilka som ska mötas i duellerna vilket gör att en spänning och rivalitet (och i bästa fall lite pajkastning i all vänskaplighet i kvällspressen) kan byggas upp. Dessutom är det enklare och mer logiskt uppbyggt.

Internationella juryn
Att den internationella juryn fick nominera ett elfte bidrag till finalen känns helt onödigt. Varför skulle folk rösta på en låt de själva inte valt till finalen? Däremot tycker jag inte att internationella juryn ska slopas helt för tanken är bra att vidga vyerna och få in eurovision-tänket från början. Så de får gärna vara med som en tolfte jurygrupp även nästa år men då bör det vara 10 bidrag igen och inte 11.

Petra Mede
Att leda Melodifestivalen själv är sannnerligen inte lätt men Petra får väl godkänt av mig. Hennes humor tycker jag inte gick över gränsen utan hon höll sig på en bra nivå hela tiden. Därmeot tycker jag fortfarande att det är bäst med två programledare. Om Petra får förnyat förtroende nästa år så bör hon ha en sidekick av något slag. Alla små skämt som trycks in mellan varje bidrag (det kan man också skära ner på - man måste inte vara lustig HELA tiden) blir lättare roliga om en sidekick kan ge en snabb replik. Även ett misslyckat skämt kan på så sätt bli roligt om sidekicken påpekar "ja det där skämtet gick ju verkligen hem Petra....." Bara för att ta ett exempel.

Pausinslagen
Henrik Dorsin ska vara glad över att massa humorbefriade ryssar nu rasar över hans tingeling-sketch i finalen för det var väl det enda som kunde rädda den humorföljetången. Nu målas tingeling upp som en uppfriskande uppkäftig låt mot ryssarna vilket ger den en kultstatus som den egentligen inte förtjänar. Men jag ska absolut inte klaga för jag har sagt det tidigare: Jag älskar dåliga mellanakter för det ger fokus på tävlingen och inget annat. Så SVT får gärna be Peter Magnusson, Stefan & Krister eller någon annan så kallad "komiker" att hålla i mellanakten nästa år så kommer fokus att hamna på rätt saker.

De små sketcher som dök upp här och var, var betydligt roligare än tingeling. Roligast var införandet av dueller i riksdagshuset, "är jag i plenisalen eller är jag i plenisalen..."

Bidragen
Christer Björkman har medvetet arbetat för att få in många genrer i melodifestivalen så att tävlingen mer och mer blir ett SM i musik och jag tycker att den strävan har gett resultat. Länge var andra genrer än schlagerpopen mest med som alibi men tiden med the Elephantz, Adis black widov och andra inkvoterade nummer i "rätt genre" är förbi. Nu lyckades såväl en rocklåt, en operadiscolåt, och en soullåt nå finalen samt att Rigo & Co med sitt latinonummer nådde andra chansen. Det tyder på en kvalitetshöjning på bredden och jag tycker att finalen höll hög klass. Jag kan dock fortfarande tycka att de riktiga topparna som funnits 2006-2008 i form av Jag ljuger så bra, Temple of love, Cara Mia, The worrying kind och Just a minute saknades i år.

Bildproduktionen
SVT har i många år haft en övertro på alla rörliga kameror att det per definition innebär en modern produktion. Modern kanske vissa vill kalla den och i t.ex. stora ballader kan det göra en stor effekt med kameror som glider in och runt den som sjunger. Men i nummer som har en avancerad koregrafi som bygger på symmetri så kan den här bildproduktionen fullständigt misshandla nummret. De två tydligaste fallen i finalen tycker jag var Alcazar och EMD som båda var närmast fulländade scennummer vilket tittarna knappast kunde uppfatta eftersom kamerorna snurrade runt grupperna hela tiden. Därmed missade tittarna mycket av den synkade dansen som skulle ha förstärkt bidragen ytterligare. Men eftersom SVT är övertygade om att de har världens bästa bildproducenter och kameramän så lär den här snurr- och glidproduktionen fortsätta tills Sven Stojanovic flyttar in på äldreboende.

"Vykorten"
Så brukar traditionellt introduktionen till bidragen kallas och i år var det i form av en kronologisk berättelse om artisten/artisterna. Det var precis lagom roligt, intressant och lagom långt. En av de bästa introduktionerna på länge och skönt att man fick bli befriad från ständiga skämt i den här delen i alla fall. Tack SVT!

2009-03-16
18:01:30

Kempe-bra Fredrik


Ja, så skulle en vitsig rubrik på norska kunna var angående segern i lördags för La voix. Det är ju sångerskan Malena Ernman och Fredrik Kempe som är upphovsmän till låten och Fredrik vann i och med segern för andra året i rad. Det är en bedrift som få i MF-historien lyckats med. Följande har två segrar i rad som upphovsmän i Melodifestivalen:

Åke Gerhard 1958-1960
Lilla stjärna, Augustin, Alla andra får varann
Tre svenska bidrag på rad är signerade Åke Gerhard men 1958 valdes Lilla stjärna ut internt och vann på så sätt ingen uttagning. De två nästföljande åren däremot segrade Åke Gerhard med låtar som framfördes av ett antal artister eftersom systemet var så på den tiden i MF. 

Håkan Elmquist
1971-1972
Vita vidder och Härliga sommardag
Håkan har i ett avseende den mest imponerande bedriften eftersom han vunnit två år på raken helt själv. Både Vita vidder och Härliga sommardag framfördes av Family four och text och musik tillskrivs, the one and only, Håkan Elmquist.

Lasse Holm
1982-1983 och 1985-1986
Dag efter dag och främling samt Bra vibrationer och E de det här du kallar kärlek?
Hur man än vrider och vänder på det så är och förblir Lasse Holm störst då han vann 4 av 5 år 1982-1986, därmed två år på rad i två omgångar. Han var för övrigt bara en enda poäng från att även vinna 1987 med Arjas Högt över havet.

Monica Forsberg
1982-1983
Dag efter dag och Främling
Monica skrev texterna och Lasse musiken till segrarna -82 och -83.
 
Fredrik Kempe
2008-2009
Hero och La Voix
Att kunna vinna två år i rad i den konkurrens som råder idag med 3400 inskickade bidrag och 32 låtar i fyra delfinaler är egentligen en otrolig bedrift. Historien får avgöra om Fredrik kanske kommer att bli störst av dem alla.

2009-03-16
17:39:25

Sämsta tittarsiffrorna på 10 år

3. 592 000 människor såg finalen av Melodifestivlalen i lördags. Det är astronomiska siffror för ett vanligt TV-program men för Melodifestivalen så är det lågt. Jag faktiskt de sämsta tittarsiffrorna för någon final sen det nya delfinalsystemet infördes 2002. Senaste gången färre personer såg en MF-final var 1999 då Charoltte Perrelli (då Nilsson) vann med Tusen och en natt och då ska vi komma ihåg att finalerna på den tiden var oerhört mycket mindre produktioner och att kvällstidningarna skrev en bråkdel så mycket om tävlingen som de gör idag.

Frånvaron av de riktigt stora profilerna, det som får tävlingen att vara mer än en musiktävling, fanns inte i år. Det gjorde på ett sätt att det verkligen var fokus på TÄVLINGEN vilket gläder en tävlings- och MF-fantast som mig. Samtidigt är ju de fallande tittarsiffrorna ingen munter läsning i sig men det är ändå en bedrift att fortsätta ligga på den höga nivå som MF gör. Inget annat program (förutom Kalle Anka på julafton och det är ju en synnerligen oförtjänt tittarsuccé år efter år) ligger i närheten av MF. Inte än så länge i alla fall men siffrorna bör inte sjunka allt för mycket mer nu för då är vi nere på 90-talsnivån och inget som är kopplat till 90-talet är positivt att jämföras med när det gäller den här tävlingen.

Det här är de 15 mest sedda MF-sändninarna under senare år:

2006 Final.....4.240 000 (Carola vann)
2004 Final.....4.105 000 (Lena PH vann)
2005 Final.....4.055 000 (Martin Stenmarck vann)
2008 Final.......4 025 000 (Charlotte Perrelli vann)
2007 Final......3 975 000 (The Ark vann)
2003 Final.....3.815 000 (Fame vann)
2002 Final.....3.720 000 (Afro-Dite vann)
2006 4:4.........3.645 000 (Carola & Björn Kjellman vidare)
2009 Final.....3.592 000 (Malen Ernman vann)
2008 4:4...........3 410 000 (Charlotte & Linda Bengtzing vidare)
2008 2:4............3 340 000 (Sanna Nielsen & Rongedal vidare)
2004 2:4.........3.305 000 (Fame & E-type vidare)
2004 1:4.........3.295 000 (Sara Löfgren & Petra Nielsen vidare)
2009 1:4.............3 294 000 (Alcazar & Emilia vidare)
2004 4:4.........3.275 000 (Lena & After Dark vidare)


2009-03-15
20:56:55

Caroline missgynnades av duellerna

Dags för mig att frossa i lite nörderier för ovanlighetens skull. Direkt när jag vaknade i morse var jag tvungen att gå in på svt.se och kolla på alla röstningssiffror för årets MF. Det är alltid en intressant läsning. Att drygt 3500 röster skilde mellan 1:an och 2:an hos folket i år är unikt. Normalt sett ges folkets 132-poängare (eller som i år 144-poängare) med bred marginal. Den minsta marginalen som varit tidigare mellan folkets etta och tvåa i finalen är drygt 13 000 röster 2002, men då röstade betydligt färre sammanlagt än i år.


Så här såg röstsiffrorna i finalen ut:



Vad är mer intressant i år? Jo man kan lugnt dra den slutsatsen att duellerna inte gynnade Caroline af Ugglas. Hon fick flest röster av alla i Göteborg och ställdes alltså som 1:a mot 4:an Emilia. Emilia som precis klarade av att komma 4:a med ca 1000 röster mer än Nina Söderquist och Tick tock. Överraskande nog vann Emilia duellen mot ugglan och det tyder på en hel del mot-röster mot Caroline. För i finalen var Emilia måttligt populär.

En annan duell slutade också med att "underdogen" vann. Det var Molly som var 3:a i Leksand som besegrade 2:an BWO. Så med det gamla systemet hade BWO och inte Molly varit i final.

För första året på länge så blev det inte nytt nordiskt rekord i antal röster. Tidigare har antalet röster i finalen överträffat varann år efter år men i år var det betydligt lägre än tidigare. 1 748 970 röster är internationellt sett en galet hög siffra men det är 700 000 röster mindre än förra året och det lägsta röstantalet sen 2005 i en final. Det understryker väl att det inte var den musikaliskt sett starkaste finalen direkt men definitivt den jämnaste.


Det känns som en seger att det var folkets vinnare som också vann MF. Ett andra år på raken då folket blir överkörda av "de där 44 personerna" hade varit olyckligt för tävlingen och säkert minskat intresset att rösta nästa år för gemene man.

Ett sista plus vill jag också ge till Måns som förvandlades till ett stenansikte när han fick veta att han bara fått 48 poäng från folket och därmed missat segern. Tack för att du visade vad du verkligen kände när du fick dina låga poäng från folket. Det visar att tävlingen är på riktigt och att vissa i alla fall verkligen vill vinna. Jag gillade lika mycket Patrrik Isakssons "faaaan" när han fick veta att han missat avancemang förra året. Det är sånnt som är på riktigt.


2009-03-15
13:20:28

En lättnadens suck


Tidernas mest dramatiska och ovissa final i Melodifestivalen är över. Jag satt i Globen, strax till vänster om scenen och var mer nervös än jag någonsin varit tidigare i den här sammanhangen. Skräcken var att Caroline af Ugglas skulle vinna och drför klev Malena faktiskt inte som en räddande ängel.

Jag älskar verkligen den här spänningen men igår gav den nästan fysiska men. Juryns tolvor spriddes ju ut till höger och vänster. Måns tog pole position och när Sarah Dawn Finer fick lägsta poängen från folket förstärktes Måns segervittring ännu mer. Jag såg framför mig Måns med pälsmössa i Moskva. Så kom bomben som spred ett sorl över hela publiken. Måns hade blivit dissad av folket. 48 poäng och vinstchanen var borta. Efter detta stod många upp under resten av omröstningen. Det har jag aldrig varit med om under en omröstning tidigare.

Tankarna började virvla genom huvudet. Hade Alcazar ändå chansen? De fick ju många jurypoäng och Globen förvandlades ju till ett lekande galet barnkalas under deras framträdande. Jag har sällan upplevt sån eufori som under Stay the night. Vågade jag hoppas på Alcazar nu? Alcazar i Moskva, det skulle vara något. Några sekunder senare släktes även deras hopp och tankarna virvlade i än högre hastighet. Blir det Caroline? Ska det verkligen bli det? Eller kan det till och med bli EMD? Malena då - hur många poäng efter ligger hon egentligen, kan hon gå förbi?

När det var folkets två högsta poäng som skulle delas ut så stod det klart. Det blir Malena eller Caroline och för mig så var det rätt person som gick vinnande ur striden.

La Voix har aldrig varit någon av mina huvudfavoriter i den här finalen men det känns ändå som ett bra val till Eurovision. Vi skickar för en gångs skull något vi inte testat tidigare, operadisco. Vi sjunger på ett språk vi aldrig sjungit på tidigare, franska. Och Malena Ernman är dessutom en befriande personlighet som jag unnar all framgång. Om det är ett bra val placeringsmässigt i ESC vågar jag inte tippa. Jag har lyssnat in mig för lite på årets låtar för att kunna bedöma det. Men för en gångs skull kan Europa knappast anklaga oss för att skicka en ABBA-kopia.

EMD växte för mig många snäpp under finalen. De gjorde ett starkt framträdande och jag börjar faktiskt gilla baby, goodbye.

Måns verkade lite övertänd på scen men jag tror nog att han mycket väl kunnat vinna om inte EMD och Agnes varit med i samma finalfält. Hope and glory är en mycket bra låt och Måns karriär lär fortsätta i 110 km/h några år till.

Drygt 3500 röster skilde mellan Malena och Caroline! Här snackar vi inte procents skillnad utan promille. Vi var 3500 röster från att skicka iväg en låt fran andra chansen med startnummer 2 som inte påminner om något svenska folket röstat fram tidigare i MF-historien. Tiderna har verkligen förändrats.

Men en sak bestod från förra året - vinnaren. Fredrik Kempe vinner nu öfr andra året i rad. Att en upphovsman vinner två år i rad i Mf är något mycket ovanligt och minst lika imponerande som Bobby Ljunggrens facit förra året: 1:a, 2:a och 3:a. Grattis Fredrik.

2009-03-14
10:55:01

Betyg på finallåtarna
Dags att sätta betyg och tippa startfältet i finalen av MF i år. Även om årets Melodifestival inte har varit lika händelserik och stjärnspäckad som de senaste tre årens så är det ett finalfält som håller helt okej klass. Jämför man med festivalerna på 90-talet så är det här finalfältet rena drömuppställningen medan det kanske bleknar något i jämförlse med 2006-2008.

Det som är uppfriskande i år är att det är en öppen historia om segern. Förutsättningarna känns lite grann som inför finalen 2005. Då var Nanne och Shirley de två huvudfavoriterna men det slutade med att Stenmarck smög förbi i resultatlistan. I år känns Malena och Måns som huvudfavoriter men det är absolut inte omöjligt att någon annan seglar förbi...

Färdigsnackat om det. Betygen på låtarna är i skala 0-5 så nu är det dags att syna finalfältet i sömmarna.


1. Hope and glory - Måns Zelmerlöv
Låten har egentligen allt som en vinnare behöver. Det är bara det att vinnare har låtit så här några gånger tidigare och frågan är om vi vill skicka det igen. Som låt är Hope and glory nästan i paritet med Cara mia. Och som vanligt i Kempes kompositioner är det refrängen som är sylvass medans verserna är en slags transportsträcka. Jag gissar att juryn inte kommer att vara allt för generösa mot herr Zelmerlöv men att folket ger desto mer.

Mickes betyg: 5
Tippad placering: 2

2. Snälla Snälla - Caroline af Ugglas
Om man blundar och lyssnar på låten så är den helt okej. Om jag skulle ha den i bakgrunden när jag sitter på ett café och dricker alldeles för mycket kaffe skulle den också vara okej. Men nu är det på en scen i ett fullsatt Globen och man är tvungen att se Caroline af Ugglas stå och stampa i illgröna stövlar i tre hela minuter och då blir det olidligt. Mätningarna i Aftonbladet visar att af Ugglas är glödhet och många poäng från folket lär trilla in. Men jag börjar bli mer och mer osäker på om juryn verkigen är så glada i att skicka iväg den här låten till Moskva.

Mickes betyg: 2
Tippad placering: 3

3. Love love love - Agnes
Agnes har förpackat den här discodängan i den lyxigaste av förpackningar men låten tycker jag inte håller måttet. Den lite "souliga" inledningen är fullständigt obegriplig om man ser till resten av låten. Och refrängen är inte mycket att hänga i julgranen. Nej, Agnes förtjänar bättre låtar än den här.

Mickes betyg: 2
Tippad placering: 8-9

4. 1000 miles - HEAT
Som enda rocklåt i startfältet har HEAT definitivt chansen att komma riktigt bra. Sångaren Kenny Leckremos röst går inte av för hackor och det är ett drag i låten som är svårt att stå emot. Svårbedömt hur jurygrupperna ställer sig till den här låten men rockpubliken känns som en ganska trogen publik och det här klingar dessutom tillräckligt folkligt för att både ungar och till och med någon som 60-åring som vill känna sig som 30 kan lyfta på luren.

Mickes betyg: 4
Tippad placering: 5-7

5. Yoú´re my world - Emilia
En trevlig låt med bra struktur och snygg uppbyggnad men som dessvärre försvinner lite i mängden i det här startfältet. Emilia har en varm utstrålning och går genom rutan. Det var nog mycket det som gjorde att hon tog sig till final. Men Emilias sångröst är mil ifrån konkurrenter som Sarah Dawn Finers, Molly Sandéns och Agnes. Om Agnes hade tilldelats den här låten tror jag faktiskt riktigt ljuv musik hade kunnat uppstå.

Mickes betyg: 4
Tippad placering: sist eller näst sist

6. Stay the night - Alcazar
En av finalens bästa låtar och snyggaste nummer och jag skulle verkligen unna en hög placering för Alcazar i år. Barn- och gayrösterna brukar de få, men många barnröster lär falla på EMD ikväll och gaypubliken har ju alltid ett antal bidrag att välja på när det drar ihop sig till MF-final. Samtidigt känns det som att juryn kan vara ganska vänligt inställda mot Alcazar den här gången. En riktig klubb-discolåt har Sverige inte tävlat med sen 2002 och även om detta inte är någon nytt koncept varken i Sverige eller i MF så skulle kanske Europa tycka att Sverige för en gångs skull har varierat sig i sitt låtval om denna vinner. Men den lär inte vinna.

Mickes betyg: 5
Tippad placering: 5-7

7. Moving on - Sarah Dawn FIner
Finalens kanske allra bästa låt och elegantaste nummer när Sarah likt en gudinna hissas upp framför en sol i den här mäktiga balladen. Jag kommer att rösta på antingen Sarah eller Alcazar - eller båda ikväll. Nummret andas ESC, liksom låten, men det är redan flera powerballader med i startfältet i år. Därför är det långt ifrån säkert att detta är ett framgångsrecept att skicka. Men jurypoängen lär trilla in flitigt ändå och jag skulle faktiskt inte bli förvånad om Sarah till och med leder när juryn har avlagt sina röster.

Mickes betyg: 5
Tippad placering: 4

8. Baby, goodbye - EMD
Jag är inte jätteglad i den här låten men jag gillar att de gör en kul grej av nummret. Nu ska dessutom pingvin-utstyrseln bytas ut mot vitt och det kan ju bara bli bättre. Barnen verkar ha sagt sitt - de vill ha EMD. Men jag trodde barnens makt var större i den här tävlingen än den verkar vara. Annars hade aldrig Star pilots förlorat mot Caroline af Ugglas. Ingen unge under 12 kan väl ha röstat på Caroline? EMD är kvällens mest svårtippade bidrag men jag kan tänka mig att de blir 3:a 4:a hos folket men får betydligt mindre jurypoäng.

Mickes betyg: 3
Tippad placering: 5-7

9. Alla - Sofia
Även om jag tycker att låten är en skön radiohit så har Sofia ett problem - hon gillar kameran ungefär lika lite som Thorleif Thorstenson och förhållandet från kamerans sida verkar vara ömsesidigt. Det intressantaste blir att se hur mycket internationella juryn ger "deras" bidrag. Var hon bara reservernas reserv hos de? Sofia slåss garanterat i bottenträsket ikväll.

Mickes betyg: 3
Tippad placering: 8-9

10. Så vill stjärnorna - Molly Sandén
Jag försöker tänka mig att texten till Så vill stjärnorna hade varit på italienska. Då hade jag tyckt att den här låten var jättebra. Melodin är det inget fel på, jag gillar 6-takten och Molly framför den fantastiskt bra. Eller om låten hade varit  på något annat språk som man inte förstod. Nu är den på svenska eller än värre - på "plingska". Ingela pling var på sitt allra klychigaste humör när hon skrev den här. Skuggor, gudar, änglar, vindar. Pling, det är dags att tvångspesionera dig!!

Mickes betyg: 4
Tippad placering: sist eller näst sist

11. La voix - Malena Ernman
Opera-kitchigt så det skriker om det men Kempe vet ju hur man gör slagkrafitga refränger. Även om La voix är uppbyggd precis som en vanlig Kempe-låt så skulle det upplevas som något nytt om vi skickade detta till Moskva. Någon ren operalåt finns inte heller i startfältet i ESC. Det luktar seger.

Mickes betyg: 3
Tippad placering: seger

2009-03-13
19:02:33

På plats i Stockholm
Jag har nu anlänt till Stockholm för årets stora helg. Den här gången är jag inte ackrediterad på finalen av Melodifestivalen vilket känns väldigt skönt. Även om det är väldigt mycket kul som händer runt finalen så tror jag att det är ännu mycket mer kul som händer i samband med Meldofeistivalklubbens fest som arrageras imorgon. Vi har hyrt en restaurang under hela lördagen där vi först ska ha en uppvärmningsmiddag under eftermiddagen inför finalen. Då brukar det vara massa TV-apparater som står påslagna med olika MF-hits genom åren. Sen sticker vi allihopa (typ 200 pers) til Globen för själva finalen för att sen avsluta på restaurangen igen. Vi har hyrt den hela natten i princip så då lär det festas:-)

Det är som vanligt många ESC-fans från andra länder som vallfärdar till Stockholm när det nalkas MF-final. Vissa av de älskar Melodifestivalen mer än Eurovision och definitivt mer än sitt eget lands uttagningar så de brukar vara roliga inslag på festerna. Jag har gjort schlagermixar på två CD-skivor som är tänkta att fylla dansgolvet också. Väl på dansgolvet säger jag som Göran Persson en gång sa: "alla ska med".  

2009-03-13
13:52:55

Vilka finalbidrag har sina kopior i ESC?

Aftonbladet hade i dagarna en intressant artikel angående vilka bidrag i finalen som har snarlika bidrag som många av de som finns med i ESC. Det görs kopplingar mellan Molly Sandén och Cyperns bidrag, HEAT och Makedoniens bidrag, Måns och Greklands bidrag samt Sofia Berndtsson och Spanien.


http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen2009/article4614961.ab


De flesta länder har ju redan valt bidrag till årets ESC och att Sverige väljer så sent ger ju oss en fantastisk möjlighet att kunna anpassa oss efter motståndet. För hur hade det egentligen gått för Sverige förra året om inte Ukraina haft ett så likt nummer som Sverige - men samtidigt ett så mycket bättre nummer? 

        

Med allt snack om att vi ska välja det som funkar bäst i Eurovision så borde SVT - och inte minst jurygrupperna noga studera motståndet innan de sätter sina poäng. Men det verkar det inte som att de gör i någon större utsträckning. Inte om man ska tolka Christer Björkman som alltid svarar att vi ska välja ett bidrag för Europa men samtidigt välja något vi kan stå för. I artikeln i Aftonbladet angående bidrag som liknar svenska finalbidrag svarar Björkman:

- Det är ju 42 låtar och där finns alla genrer redan. Vi ska bara skicka något som vi tycker är värdigt och bra. Sedan får det bli som det blir.


Att tjata om att tänka ESC men samtidigt vägra lyssna på något annat lands bidrag eller att flytta bort all fokus från de konkurrerande länderna är ju att skjuta sig själv i foten. Björkman vet ju hur viktigt det är att vara ensam i sin genre eller med sitt uttryck och sin scenbild för att lyckas när Sverige tävlar bland 42 andra länder. Om juryn inte går in och studerar konkurrensen i ESC noga innan de sätter sina poäng så tycker jag att de begår ett rent tjänstefel.


Jag kan inte se något annat existensberättigande för en jury än att de just är mer pålästa än andra på vad som funkar bäst i ESC. Tidigare kunde man säga att juryn hade möjlighet att lyssna många gånger på låtarna och därmed ge rättvisa åt de låtar som behöver fler lyssningar. Det argumentet håller ju inte längre då alla låtar fritt får spelas i två veckor innan finalen. Ett annat argument är att juryn består av musikaliska experter som bättre än andra kan bedöma vad som är bra musik. Som ni kanske vet så biter inte det argumentet ett dugg på mig eftersom jag menar att det är fullt subjektivt vad som är bra musik.

Om nu 44 personer (+ett antal utländska experter i den tolfte jurygruppen) ska få sitta på halva makten så är väl det minsta man kan begära att de ska ha koll på Sveriges konkurrenter! Även om de nu skule komma fram till att Caroline af Ugglas är det bästa valet ur den aspekten.


2009-03-11
18:28:44

Georgien hoppar av ESC efter "Putin"-affären
Årets stora politiska kontrovers i Eurovision har gällt Georgiens bidrag We don´t wanna put in. Som bekant så var det bara ett halvår sen kriget mellan Georgien och Ryssland utspelades i Kaukasus så relationen dem emellan är ju minst sagt frostig. EBU beslutade att Georgien får till måndag på sig att ändra texten eller att helt byta låt. Texten i refrängen är:

We don't wanna put in
the negative move
It's killing the groove
I'm trying to shoot in
some disco tonight
Boogie with you

Texten låter förstås som We don´t wanna Putin och I´m trying to shoot him vilket självklart är meningen men där gick tydligen gränsen för EBU. Det står i EBU:s stadgar att låtar inte får innehålla politiska budskap men normalt sett brukar EBU inte gå så här långt. Det kan bero på att det nästan allatid tidigare har rört sig om inrikespolitiska budskap som därmed inte berör något annat land. I de fallen brukar EBU inte komma med några diskningar eller krav på att ändra i texten. Men det här var lite väl utmanande i den kritiska situation som länderna befinner sig i så här gick uppenbarligen gränsen.

Natia Uznadze på den georgiska televisionen meddelade idag att de vägrar byta text eller låt och att de därför hoppar av Eurovision 2009.

Så här låter Putin-låten för er som inte hört den.


2009-03-10
14:54:57

Siffrorna som skrämmer slag på mig
De senaste dagarna har det hållits omröstning på aftonbladet.se angående vem läsarna vill att vi ska skicka till Moskva och siffrorna är högst sensationella. Kolla här:



När mer än 35 000 personer röstat leder Caroline af Ugglas! Beror det på att det ligger så färskt i minnet från i lördags? Ja, det kan det till viss del göra men grejen med aftonbladets undersökningar är att det ofta är så pass många som är med och tycker till att det inte går att bara avfärda. Erfarenheter från tidigare år visar att de ofta säger en hel del om slutresultatet. Caroline af Ugglas kommer garanterat att få en hel del röster från folket i finalen.

Personligen känner jag just nu att vilken låt som helst får vinna finalen - bara inte Snälla snälla vinner. Det är en liknande känsla som jag hade innan Eurovision förra året. Då kände jag - vilken låt som helst får vinna, bara inte Ryssland vinner. Ni vet hur det gick då.  

Inför finalen i MF förra året hette mitt spöke Christer Sjögren men där fanns det en trygghet som jag visste omöjliggjorde en seger för Christer, juryn. Oavsett om Christer skulle få full pott från folket skulle han inte vara i närheten av att vinna eftersom jag visste att juryn skulle ge honom max 10 poäng. Nu är den livlinan borta. Snälla snälla är ju egentligen en typisk jurylåt och om folket nu är beredda att rösta på den så är det ju frågan vad som kan stoppa den.

För de som vill rösta mot Snälla snälla har ingen given motkandidat. Mot-rösterna kommer att samlas kring en drös bidrag medan alla som tycker att MF är ett kommersiellt ytligt jippo känner att deras enda kandidat som står för det alternativa och äkta är Caroline af Ugglas. Nu kommer knappast Caroline att vara ensam juryfavorit på lördag. Jag gissar att även Malena Ernman, Alcazar och Sarah Dawn Finer kommer att få en hel del jurypoäng. Måns segerchanser minskar däremot stadigt för varje dag som går och jag undrar verkligen hur juryn resonerar kring Hope and glory. Kommer de verkligen att ösa poäng över ett bidrag som låter väldigt likt bidraget som placerade Sverige på 18:e plats i ESC när SVT:s direktiv i år är att tänka nytt, modernt och tänka Eurovision? Nej, risken är att Måns är hopplöst långt efter när juryn avlagt sina röster.

Det som kan vara räddningen mot Snälla snälla är att det utkristalliserar sig en tydlig motståndare som kommer att slåss med lika många jurypoäng. Min gissning är att den personen är Malena Ernman. Visar sig detta scenario när jurypoängen trillar in kommer jag tveklöst att rösta på Malena, även om den låten inte tillhör någon av mina favoriter. Caroline får bara inte vinna. Blir det Sveriges representant i Moskva hoppas jag Sverige kommer sist så lär vi aldrig någonsin göra om det misstaget igen.

2009-03-08
17:20:34

Startordningen till finalen är klar

Startordningen till finalen är nu satt. En startordning som är extra intressant i år eftersom det varit mer otydligt än tidigare vilka låtar som egentligen fått flest röster i sina delfinaler. För startordningen brukar alltid avslöja en hel del som kan påverka tippningen i finalen. Så här ser startordnignen ut:


1. Hope & Glory - Måns Zelmerlöw  

2. Snälla, snälla - Caroline af Ugglas 

3. Love Love Love - Agnes

4. 1000 Miles - H.E.A.T

5. You're My World - Emilia

6. Stay The Night - Alcazar  

7. Moving On -  Sarah Dawn Finer  

8.  Baby Goodbye -  E.M.D.

9. Alla -  Sofia

10. Så vill stjärnorna - Molly Sandén    

11. La voix - Malena Ernman


Mönstret har varit tydligt ända sedan delfinalsystemet infördes 2002. SVT vet vilka låtar som fått flest röster i delfinalerna innan de sätter startordningen i finalen och de sätter alltid två av favoriterna på startnummer 1 och 10. Eller som det blir i år 1 och 11, först och sist. De 14 låtar som gått ut först och sist sen 2002 har alltid placerat sig högt. En gång - har någon första eller sistalåt hamnat utanför topp-3. Det var 2004 då Petra Nielsen med startnummer 10 kom fyra men då hade hon faktiskt fått flest telefonröster av alla i delfinalerna. Betydligt fler än Lena PH. Placeringarna för startnummer 1 sen 2002 är: 1-1-2-1-3-2-1 och för startnummer 10 är det 2-3-4-2-2-1-3

Måns och Malena Ernman var med allra största säkerhet två av de låtar som fick flest röster i delfinalerna. Men det kan vara fråga om små marginaler i år. Det kanske bara skiljer 10 000 röster mellan den som fick mest och den som fick fjärde mest t.ex. Då är min klart innanför "felmarginalen" och det kan svänga snabbt. Måns och Malenas låtar har förresten samma låtskrivare, Fredrik Kempe. Han har mycket goda utsikter för att vinna i år igen och då kan man i så fall fråga sig hur mycket resultat allt slit och snack om att "tänka om" egentligen gett?

2009-03-08
17:06:07

Snälla snälla nu räcker det

Caroline af Ugglas flög in i finalen med sin Snälla Snälla och det är väl inget som gör att jag jublar och slår dubbelvolter direkt. Samtidigt var det inte helt överraskande. Hade Star pilots besegrat henne i den sista duellen hade Caroline mycket väl kunnat bli vald av internationella juryn och därmed hamna i final ändå. Nu fick den internationella juryn två låtar att välja på vilket gör att deras existens i tävlingen känns ganska menlös. Jag personligen är glad att Sofias Alla får vara med i finalen och det ska bli mycket intressant att se hur hög poäng den får av internationella juryn då. Det är långt ifrån säkert att den låten var förstavalet i sin delfinal som i-juryn och inte heller särskilt troligt att den var förstavalet bland de fyra låtar som var kandidater i andra chansen. Om Alla inte får en hög poäng alls av internationella juryn i finalen så kommer det att finnas än mer anledning att ifrågasätta deras medverkan under MF 2009. Då har de uppenbarligen inte tyckt särskilt olikt som svenska folket har röstat.


Att Sarah Dawn Finer är i final känns ju helt rätt. Moving on tycker jag är en betydligt bättre låt än den överskattade I remember love och Sarahs förkylning märktes inte mycket av under lördagen. Starkt jobbat! Hon är dessutom bekväm in i kamerorna vilket är nog så viktigt för att locka röster.


Jag hade ju, som ni vet, gärna sett Lili & Sussie i final och röstade på de i båda matcherna. Inte för att det är Lili & Sussie - de ställer jag mig väldigt neutral till - utan för att Show me heaven är en av årets bästa låtar. Jag tycker också att de kändes mer bekväma på scenen igår än i Skellefteå men fortfarande kvarstår ju problemet att de inte är några vidare sångerskor någon av de. En sjuk Sarah Dawn Finer sjunger uppenbarligen betydligt bättre än två friska Lili & Sussie.


Petra Mede har jag inte kommenterat så mycket i bloggen så det är väl dags att göra nu. Jag tycker att hon som helhet gjort en bra insats som programledare. Det är lite störande att hon ska överbetona allt och ibland låter tonen lite väl onaturlig. Men det är framförallt när hon kommer in i improvisations-stadiet som hon visar sina talanger. I dialogen med artisterna är hon roligt fräck och rapp i repliken. Igår var hon om möjligt bäst hittills. Inledningen med duellen i baren och internationella juryn som valde glass var riktigt bra. För att inte tala om Melodifestival-kopplingen i riksdagen. Årets bästa humorinslag.


Faktum är att till och med det annars så menlösa tingeling-tingeling-inslaget var ganska kul igår. Även ett svart hål har sina ljusfläckar. ¨Men jag ska inte klaga på pausunderhållningen i år. Jag har fått precis det jag efterlyste förra året: dålig pausunderhållning. Det är det bästa som finns i en Melodifestival för det gör att allt krims krams omkring festivalen inte tar fokus från tävlingen. Att hype runt Björn Gustafsson förra året - i synnerhet all publicitet om att han inte skulle vara med i andra chansen (över hälften svarade på aftonbladet.se att de inte skulle titta om Björn inte var med i sändningen, är det samma ljushuvuden som svarat att Caroline af Ugglas är deras favorit i finalen) tog en massa fokus från själva tävlingen.


2009-03-07
09:56:18

Vilken delfinal har varit framgångsrikast i Andra chansen?
En av mina trognaste bloggläsare, Brita, efterfrågade statistik på vilka delfinaler som fått fram flest finalister via andra chansen. Jag slänger mig mer än gärna över statistik så jag tog en snabb koll på detta för att se om nu vilken delfinal man tävlade i har någon betydelse. 

Upplägget i andra chansen har - till skillnad från exempelvis finalen - ändrats en hel del sen 2002. Det första året kallades Andra chansen för "vinnarnas val" och var ett program där gamla festivalrävar som Lasse Holm, Tommy Nilsson och Anders Berglund satt runt ett bord och resonerade kring bidragen och därefter poängbedömde de. Det låter ju som rena 80-talsprogrammet idag men det var ju faktiskt bara sju år sen. 

Statistik över delfinalerna är egentligen bara intressant då folket röstar eftersom det är då man kan se om det har någon betydelse vilken delfinal man tävlade i. I vinnarnas val utgår jag från att juryn hade lyssnat igenom låtarna och sett framträdandena ett antal gånger - därför har jag inte plockat med Vinnarnas val från 2002 i den här statistiken.

Från 2003 och framåt har makten legat hos TV-tittarna men även detta upplägg har ändrats en hel del. 2003-2006 var Andra chansen (eller Tittarnas val som det kallades 2003) en del av programmet Söndagsöppet eller programmet TV-huset och sändes på söndagskvällen - dagen efter den fjärde delfinalen. Artisterna fick inte framföra låten igen utan man fick se framträdandet från delfinalen bandat.

Sedan 2007 har Andra chansen en egen vecka med duellsystem och resultatet av vilken delfinal som varit framgångsrikast i Andra chansen 2003-2008 ser ni här:

Delfinal 1: 3 finalister
Delfinal 2: 1 finalist
Delfinal 3: 1 finalist
Delfinal 4: 7 finalister

En klar övervikt för den fjärde delfinalen som ni ser. Går det att utläsa något ur detta? Jag tror inte att det spelar någon roll idag vilken delfinal man tävlade i under Andra chansen eftersom alla låtar nu framförs igen. Däremot tror jag att det hade betydelse när Andra chansen sändes dagen efter den fjärde delfinalen. Bidragen från delfinal 4 fick ju automatiskt mer uppmärksamhet eftersom tidningarna skrev spaltmeter om delfinalen som hade varit dagen innan. Att då tävla igen samma dag som man är flitigt omskriven i tidningen kan ju knappast ha varit en nackdel.

Men framförallt tror jag att dominansen från delfinal 4 har att göra med att herr Björkman haft en förkärlek för att avsluta starkt. Den sista delfinalen har aldrig varit svag utan varje år sen 2002 har delfinal 4 varit den starkaste eller näst starkaste deltävlingen. Möjligtvis med undantag för 2003.

Hur har det då gått för Andra chansen-deltagarna i finalen? För några år sen utmanande de om segern medan de på senare år placerat sig i mitten eller strax under.

2002: 4:a och 7:a
2003: 3:a och 9:a
2004: 2:a och 9:a
2005 3:a och 9:a (delad sista plats)
2006: 5:a och 6:a
2007: 6:a och 7:a
2008: 6:a och 7:a

Värt att notera är att den största Andra chansen-framgången, Min kärlek med Shirley Clamp var snubblande nära att missa final. Den fick 57 343 röster i Andra chansen. Trea var Karl Martindahls Love turns water into wine som fick 56 818röster.  Andres Esteche var överlägsen i Andra chansen med sin Olé olé men i finalen blev han fullständigt krossad av Shirley. 176 343 röster mot Andres 79 723 röster. Vad hände egentligen under den där finalveckan? Och hur hade Shirleys karriär sett ut om hon fått 600 röster färre i Andra chansen?

2009-03-06
22:35:26

Dags att tippa Andra chansen
De två Andra chansen som varit med duell-system har visat ett tydligt mönster: favoriter som fallit i sin delfinal har knappast fått revanch utan fallit ännu hårdare i Andra chansen. Det hände Magnus Uggla och Nanne Grönvall 2007. Det hände Carola & Andreas Johnson samt E-Type & the poodles 2008. Lika tydliga stjärnfall har det inte varit i år utan majoriteten av bidragen i Andra chansen är nog ganska glada för att vara där. I princip alla utom BWO och Sarah Dawn Finer.

Inte nog med att Sarah hade räknat med att vara i final, hon hade nog räknat med att vara frisk när hon tävlar i Andra chansen också men det är hon uppenbarligen inte. Hon avstod kvällens genrep vilket är mycket ovanligt att en artist gör i MF-sammanhang. Jag vet inte vad som händer om hon inte kan sjunga i morgon kväll men jag förutsätter att hon står på scenen vilket ger följande tips.

Scotts Jag tror på oss mot Sarah Dawn Finer Moving on
Jag tippade att Scotts skulle gå direkt till final från Göteborg med all hajp de hade i ryggen från dansbandskampen. Nu klarade de inte det vilket försätter de i en jobbig situation. Nyhetens behag är borta och folk måste nu lyssna på deras låt för att de ska gå vidare och då är det kört. Sarahs låt och nummer är så många klasser bättre. Om hon inte vinner den här matchen så har uppenbarligen den ekonomiska depressionen inte bara gjort svenskarna fattigare - utan också fullständigt omdömeslösa!

Sarah Dawn Finer vidare


Lili & Sussie Show me heaven mot BWO You´re not alone
BWO har en trogen publik men känns som ett typiskt band som inte får revanch i en sådan här Andra chansen-duell. De har kommit tvåa och trea i finalen av MF men alltid varit inriktade på att vinna. Nu är den chansen i praktiken borta och man kan då fråga sig vad BWO har i finalen att göra. Vill de ens vara där själva när de inte kan ta sig till Moskva? Lili & Sussie har en låt som är direkt och catchy och funkar nog bättre i en duell. Dessutom kan deras scenframträdande bara bli bättre jämfört med i Skellefteå. Den här duellen är betydligt tuffare än den första men jag tror att Lili & Sussie vinner den.

Lili & Sussie vidare


Amy Diamond It´s my life mot Star pilots Higher
"Duell for kids" kan man kalla detta. För mig var Amy Diamonds låt en stor besvikelse medan det var omöjligt att ha några förväntningar på Star pilots eftersom jag knappt visste att de fanns. Higher har ett mer direkt tilltal än Amys låt och Star pilots kommer nog att sno många av barnens röster från Amy.

Star pilots vidare


Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox I got you mot Caroline Af Ugglas Snälla snälla
Tveklöst den sämsta Andra chansen-duellen sen det nya systemet startade 2007 men en av de ska ju trots allt vidare. Mina sympatier ligger hos smilfinakarna med de röda kostymerna men jag tror att Caroline af Ugglas vinner. Henns låt är så pass speciell och jag tror dessutom att den växer efter flera lyssningar när man börjat vänja sig vid fröken af Ugglas pretentiösa uttryckssätt (även om jag aldrig kommer att vänja mig). I got you har en hög charmfaktor men rent hit-mässigt är den för tunn.

Caroline af Ugglas vidare


Andra omgången

Sarah Dawn Finer
Moving on mot Lili & Sussie Show me heaven
Det här blir stenhårt. Två helt olika låtar men som har det gemensamt att båda förtjänar att gå till final. Lili & Sussie har den fördelen att de inte har något favorittryck på sig och har de tagit sig så här långt gör de säkerligen sitt bästa framträdande här när de blivit varma i kläderna. Sarah Dawn Finer gjorde ett prickfritt framträdande i Malmö utan att det räckte att gå vidare. I mitt morgonprogram på SR Halland tippade jag att Sarah vinner knappt men jag har ändrat mig.

Lili & Sussie till final


Star pilots Higher mot Caroline Af Ugglas Snälla snälla
Även här en oviss match med två låtar i helt olika stil. Barnen kommer tveklöst att stå på Star pilots sida och deras makt är stor. Låt den förbli det. I alla fall under den här duellen.

Star pilots till final


Återstår då bara internationella juryns val. Om nu detta tips skulle slå in så har de att välja mellan följande låtar:
Sarah Dawn Finer Moving on
Amy Diamond It´s my life
Sofia Alla
Caroline Af Ugglas Snälla snälla

Jag vet att jag tippar med hjärtat nu men jag hoppas och tror att de väljer Sarah Dawn Finer. Andrahandsalternativet är nog ugglan. Men jag står fast vid Sarah

Sarah Dawn Finer till final via internationella juryn

2009-03-06
15:11:39

Sarah och Lili & Sussie ska till final!

  VS
Sarah lär krångla sig vidare på något sätt                    Lili & Sussie. Foto: Melodifestivalklubben

Årets andra chansen innehåller inte alls samma stjärnglans som de två tidigare årens. 2007 fajtades Magnus Uggla, Nanne Grönvall, Sanna Nielsen, Sonja Aldén m.fl om två eftertraktade platser i finalen. Det kändes som att det behövdes minst tre för att få rum med alla bra låtar. I år finns det tre platser att slåss om men egentligen bara två låtar som förtjänar dom: Sarah Dawn Finer och Lili & Sussie.

Problemet är bara att de hamnat på samma halva i Andra chansen vilket innebär att de mycket väl kan komma att mötas i andra omgången och därmed slå ut varann. Att Sarah vinner sin match mot Scotts är jag tämlligen säker på. Att Lili & Sussie slår ut BWO är betydligt mer osäkert. OM nu Sarah möter Lili & Sussie i andra omgången så finns det bara ett sätt att få båda låtarna till final: Att rösta på Lili & Sussie.

Sarah Dawn Finer är ju nämligen med i Internationella juryns val också och jag tror definitivt att hon är denna hemliga jurys förstaval. Därför tänker jag ha is i magen och rösta på Lili & Sussie för att sen få kuvertet uppsprättat och höra att den elfte finalplatsen tilldelats Sarah Dawn Finer.

Det enda problemet är att jag inte tror att folk generellt tänker så här. De röstar på den låt och det nummer som gör det starkaste intrycket och där är deet mycket ovisst. Ja, först måste ju båda ta sig dit och det hoppas jag innerligt att de gör. Sen startar "operation taktikröstning..."


2009-03-04
15:56:44

Anna Sahlene historisk - på fel sätt

Anna Sahlene. Foto: Melodifestivalklubben

När Anna Sahlene missade att gå vidare i den sista delfinalen i år tillsammans med Maria Haukaas Storeng så blev hon historisk. Hon blev nämligen den första artist sedan delfinalsystemet infördes som missat att gå vidare till finalen eller andra chansen i Melodifestivalen vid tre tillfällen.

2003 tävlade hon med låten We´re unbreakable och här var det verkligen stolpe ut. Hon missade andra chansen med 71 futtiga röster mot Lina Hedlunds Nothing can stop me. We´re unbreakable blev sen en stor radiohit och jag förstod varken då eller nu hur den här låten kunde missa avancemang.

2006 tävlade hon i en tuff delfinal med låten This Woman. Här stod bland annat Linda Bengtzing, Andreas Johnson och Magnus Bäcklund för motståndet och alla tre gick till final. Även This Woman spelades en hel del på radio men i delfinalen blev det bara en 6:e plats.

2009 tävlade hon som bekant med låten Killing me tenderly tillsammans med Maria Haukaas Storeng och det blev en sjunde plats.

5:a, 6:a och nu 7:a. Jag undrar vilken plats hon kommer på om hon ställer upp en fjärde gång....

Tidigare tillhörde Anna Sahlene ett ganska stort gäng av artister som missat avancemang till andra chansen eller finalen vid två tillfällen. Jag här säkert missat någon men av de jag kunnat räkna mig fram till är det följande artister:

Lasse Lindh 2008 & 2009
Pandora 2003 & 2004
Aleena Gibson 2003 & 2007
Pay TV 2004 & 2005
Velvet 2008 & 2009
Jessica Folcker 2006 & 2008
Annelie Rydé 2005 & 2007
Frida Öhrn 2004 & 2009
(Frida var 2004 med i gruppen La Roxx som kom 5:a och 2009 en del av Cookies 'N' Beans)

Nämnas här bör väl att Annelie Rydé och Velvet avancerat till andra chansen var sin gång men Anna Sahlene har inte ens lyckats med det. Det är märkligt, framförallt med tanke på att Anna Sahlene i jämförelse med de två nyss nämnda har betydligt bättre utstrålning i rutan. Men faktum är att hon aldrig gått vidare ens till den andra röstningsomgången och jag hittar ingen rimlig förklaring mer än att det handlar om tillfälligheter.

Hennes bidrag har inte varit några superhits kanske, men definitivt inte heller dåliga. Dessutom är hon duktig på scen och har en utstrålning som går genom rutan. Detta bekräftades inte minst  när hon tävlade för Estland i ESC 2002. Då lockade hon så många tittarröster i Europa att det räckte ända till en tredjeplats. Den gången fick hon maxpoäng från Sverige så då dög hon helt plötsligt. Jag tycker inte att Runaway som hon sjöng i ESC 2002 är bättre än någon av hennes tre MF-låtar. Så med rätt tajming, rätt låt och rätt motstånd ska det väl ändå kunna gå vägen för Anna även i Melodifestivalen någon gång.

2009-03-03
14:52:33

Thorleifs gör alla fel man kan göra

Melodifestivalen torde vara det enda evenemang där de som inte var på plats måste berätta för de som var på plats hur det egentligen var. För Melodifestivalen är ju ett TV-program i första hand och det är de framför TV:n som egentligen ser evenemanget. Publiken på plats ser TV-inspelningen. Därför är det inte lätt att uppfatta när man är på plats vissa detaljer i ett framträdande som kan vara ack så viktiga. När jag nu ser Thorleifs framträdande från i lördags på svt.se så inser jag att Thorleif Thorstensson gör ett katastrofalt framträdande.

Att lyckas missa Andra chansen med en relativt stark låt som tävlar ensam i sin genre, framförda av ett band med en mycket stor och trogen publik i en genre som älskas av de så viktiga "stugorna" är en bedrift. Men detta förklaras av att Thorleif blundar näst intill hela tiden vilket är standardfel nummer ett om man vill locka TV-röster. När han väl tittar, så tittar han oftast i fel kamera eller på publiken.

Och som om inte detta vore nog så försöker han få igång publiken genom att klappa på 1 och 3! (D.v.s. det första och tredje slaget i en fyrtakt) 1 &3-klappen är en slags folksjukdom i Sverige. För trots att artister ända sedan rockens genombrott på 50-talet försökt att få den svenska publiken att klappa på det svängiga andra och fjärde slaget i takten, så envisas en del med att klappa på 1 &3 vilket förvandlar den svängigaste låten till osexig marschmusik. Att nu dessutom den som leder klappandet uppmanar publiken att klappa fel är också det en bedrift.

Det enda som fattas är att Thorleif hade hoppat på sluttonen och landat på golvet 4 sekunder efter att bandet slutat spela. Men just det lyckades han undvika.

För er som missade "framträdandet". Här kommer det.


2009-03-02
16:14:54

Dominerar talangsåporna MF?
Efter att ytterligare en f.d. Idol-deltagare, Agnes, gått direkt till final har flera tidningar skrivit om den fördel som de anser att deltagare i talangsåpor har i Melodifestivalen. Argumentet är att de har en publik som är vana att rösta de vidare genom att ringa eller SMS:a och att de därför har en stor fördel gentemot andra artister. I år har talangsåporna varit extra framgångsrika då samtliga tre f.d. Idol-deltagare gått direkt till final. Men hur framgångsrika har egentligen alla dessa talangsåpa-människor varit i stort i MF-historien?

Ganska parallellt med att MF gjordes om till en slags festivalsåpa så dök också de första deltagarna från en talangsåpa upp i tävlingen. Ja, faktum är att det allra första bidrag som framfördes i det nya delfinalsystemet 2002 kom från just en grupp som blivit kända genom TV-programmet Popstars (ett program som annars är ganska bortglömt) och sen dess har det mer eller mindre exploderat av framförallt Fame factory-deltagare men på senare år även idoldeltagare i MF. Jag har försökt att lista samtliga sådana deltagare som ställt upp i Melodifestivalen för att se hur det egentligen gått för de. Säg till om jag missat någon.

2002 - Excellence                    (popstars) Last to know                                  Andra chansen
2003 - Markus Landgren     (Fame factory) Television                               Andra chansen
2003 - Andrés Esteche        (Fame factory) Just like a boomerang              Utslagen 5:a
2003 - Fame                           (Fame factory) Give me your love                 final och seger!
2004 - Karl Martindahl         (Fame factory) Love turns water in to wine  Andra chansen
2004 - Sara Löfgren             (Fame factory Som stormen                           final och 7:e plats
2004 - Fame                          (Fame factory) Vindarna vänder oss             final och 6:e plats
2004 - Emil Sigfridsson       (Fame factory) Innan mörkret faller                Utslagen 5:e plats
2004 - Sandra Dahlberg       (Fame factory) Här stannar jag kvar                 final och 8:e plats
2004 - Andrés Esteche        (Fame factory) Olé olé                                    final och 9:e plats
2005 - Wallstones                  (Fame factory) Invisible people                  utslagen 5:e plats
2005 - Linda Bengtzing        (Fame factory) Alla flickor                             final och 10:e plats
2005 - Jimmy Jansson        (Fame factory) Gunga                                    final och 6:e plats
2005 - Mattias Holmgren     (Fame factory) Långt bortom tid och rum  Andra chansen
2006 - Magnus Bäcklund    (Fame factory) In the name of love              Final och 8:e plats
2006 - Linda Bengtzing       (Fame factory) Jag ljuger så bra                     final och 7:e plats
2006 - Jessica Andersson  (Fame factory) Kalla nätter                             Utslagen 5:e plats
2006 - Sandra Dahlberg     (Fame factory Jag tar det jag vill ha                Utslagen 5:e plats
2007 - Jimmy Jansson       (Fame factory Amanda                                    Andra chansen
2007 - Jessica Andersson (Fame factory) Kom                                          Andra chansen
2007 - Måns Zelmerlöv        (Idol) Cara Mia                                              final och 3:e plats
2007 - Sebastian                  (Idol) When the night comes falling               final och 8:e plats
2008 - Michael Michailoff    (fame factory) Thats love                            Utslagen 6:e plats
2008 - Ola                              (Idol) Love in stereo                                      Andra chansen
2008 - Alexander Sköld       (Fame factory) Den första svalan                  Utslagen 7:e plats
2008 - Linda Bengtzing       (Fame factory) Hur svårt kan det va?           final och 5:e plats
2008 - Sibel                           (Idol) That is where I´ll go                            final och 7:e plats
2009 - Maja Gullstrand        (Fame factory) Här för mig själv                utslagen 8:e plats
2009 - Måns Zelmerlöv       (Idol) Hope and glory                                    final och ?
2009 - EMD                           (Idol) Baby goodbye                                    final loch ?
2009 - Agnes                       (idol) Love love love                                       final och ?

Några av bidragen blir gränsfall då en medlem i ett band varit med i en talangsåpa. T.ex. Martin Rolinski i BWO, Mattias Holmgren i Barbados 2003 och Patrik Rasmussen i Date 2005. Här har jag valt att inte ta med de eftersom majoriteten av bandmedlemmarna inte har en sådan bakgrund och att det på så sätt inte är ett talang-såpaband som exempelvis Fame och Wallstones. 

Dessutom finns det artister som varit med i auditions men inte nått ända fram till slutomgångarna och de har jag inte räknat med heller då till exempel ett kvalprogram knappast ger särskilt mycket kameravana jämfört med en sändning inför storpublik och en mängd olika kameror.

Sammanlagt rör det sig om 31 bidrag till dags dato som framförts av artister som började i någon slags talang-såpa och det visar sig att i delfinalen har dessa bidrag ett mycket bra facit.

16 av 31 låtar har tagit sig till final.
7 av 29 har slagits ut i andra chansen 
8 av 29 har slagits ut redan i delfinalen
.

Detta måste betraktas som ett oerhört starkt facit med tanke på att faktiskt hälften av bidragen slås ut redan i delfinalen. Dessutom är det bara 5 av dessa 29 låtar som inte tagit sig till den andra röstningsomgången vilket är än mer imponerande. (Andrés Esteches femteplats 2003 var inte en del av röstningomgång två eftersom bara fyra låtar gick vidare från första rundan 2002 och 2003).

Men vad beror detta på? Får de massa gratisröster för att deras fans är vana att rösta? Jag tror inte att det har med det att göra utan det handlar snarare om kameravana. Det som är viktigt i MF är att kunna få ut sin låt genom rutan och artisterna från Fame factory och Idol har tränats i det från början. 30 års erfarenhet på scen inför livepublik är inte mycket till erfarenhet när det handlar om att gå igenom rutan och förmedla allt som man normalt sett förmedlar under en kväll - på tre minuter. Det tror jag är svaret snarare än röstningsvana fans. Skulle alla hysteriska Håkan Hellström-fans glömma bort att rösta på Håkan om han ställde upp i MF för att de inte är vana att rösta eller inte vet hur man gör? Skulle inte tro det.

Dessutom kan man fråga sig om det verkligen är en dominans från talangsåpornas sida när de faktiskt bara vaskat fram en enda vinnare i tävlingen och sen ytterligare en tredjeplats. Men en andra vinnare kan iof mycket väl komma i år.....

2009-03-01
18:10:32

Sarah var Sveriges stora hopp - folket släckte det


Inför delfinalen i Malmö gällde det att rädda det som räddas kunde av årets Melodifestival. En festival som på alla sätt svängt mindre än den brukar och där de riktigt stora låtarna och artisterna har lyst med sin frånvaro. Redan i höstas kändes vibbarna av ett tydligt "mellanår" för MF. Något som Christer Björkman ständigt förnekat och tvärtom sagt var det bästa året någonsin. Det ingår i och för sig i hans jobb att säga så men jag undar vad han tycker nu.

Delfinalen i Malmö var definitivt den jämnaste och med viss tvekan den bästa delfinalen. Men det var precis som det varit tidigare. De riktiga kanonlåtarna, kanonnummrena saknades. Förutom Sarah Dawn Finer. När hon äntrade scenen med utsträckta armar och levererade en mäktig ballad som inte föll in i de vanliga mönstrena utan kändes mer på riktigt så tänkte jag inte Globen. Jag tänkte Moskva. Här fanns en riktig utmanare till Måns om segern och en låt som faktiskt skulle kunna vara räddningen för Sverige. Men folket höll uppenbarligen inte med och det är bara att beklaga.

Nu tror jag visserligen att Sarah kommer att ta sig till final ändå men kampen om segern är ju körd. Ingen låt vinner i Globen som fått stryk av två andra låtar i sin delfinal.

Måns Zelermlöv har ju varit den stora favoriten till slutsegern i Globen och nu försvann ett allvarligt hot. Hans favoritskap är inte konstigt i så motto att Hope and glory en riktigt skön låt och att han gör ett snyggt framträdande. Men problemet är ju att om den vinner tävlar Sverige med Hero i ESC ett år till (eller som en kompis till mig sa: det blir som att Martin Stenmarck sjunger Hero med andra ord en 19:e plats och en 18:e plats slår sig samman och rycker upp Sverige ur ESC-träsket...).

Men nu var det ju trots allt två låtar som gick till final igår, Agnes och Malena Ernman. Agnes hade jag tippat vidare till final. Inte på grund av låten för den är tämligen blek. Ja, kanske den näst sämsta igår efter Next 3. Men det är inte bara låtarna som tävlar utan framförallt artister och Agnes har en fantastisk för måga att gå genom rutan och att paketera sina nummer lyxigt och snyggt.

Malena Ernman intervjuade jag i mitt program Smakstart i fredags och hon var en befriande uppenbarelse. Naturlig, rolig och levererade oneliners på hög. Så för hennes skull är jag glad att hon gick vidare men jag kan inte säga att La voix är en låt som tilltalar mig. Den borde göra det men den gör det inte. Det är Vincero där Fredrik Kempe vridit och vänt på några toner och bytt ut italienska mot franska (en franska som jag undrar om ens de franskspråkiga tittarna uppfattade orden i) och slutsumman blir en grötig historia som inte lyfter. Men det var nog frågan om det ändå inte var den som fick flest röster igår. Den bli hur som helst den mest svårplacerade i finalen.