Schlager-Micke

2012-02-11
14:46:39

Publikundersökningen som skräller rejält
Publikundersökningen som gjordes efter genrepet i Scandinavium gav ett sensationellt resultat. Överlägsen segrare blev - David Lindgren! Den okände musikalkillen från Skellefteå fick nästan tre gånger så många röster som flickidolen Ulrik Munther som kom tvåa. Och då ska vi komma ihåg att genrepspubliken ofta består av en stor del barnfamiljer. 
Så här ser det fullständiga resultatet ut:

1. David Lindgren 55% 394 röster
2. Ulrik Munther 21% 148 röster
3. Timoteij 7 % 49 röster
4. Thomas di Leva 6% 41 röster
5. Andreas Lundstedt 3% 24 röster
6. Sonja Aldén 3% 22 röster
7. Top Cats 3% 20 röster
8. Mimi Oh 2% 13 röster


Visserligen har publikundersökningar haft totalt fel förr, men det är betydligt vanligare att de har rätt. Men självklart blir jag förvånad. David Lindgrens låt var nästan det jag uppfattade som svagast efter en första genomlyssning. Hans dansdänga är inte dålig (för låtarna i Göteborg har en hyfsad lägstanivå men en väldigt låg högstanivå) men samtidigt känns det inte som en låt som engagerar. Och om man jämför den en annan danslåt från förra veckan, Loreens Euphoria, så väger den oerhört lätt. Men kan halva Scandinaviumpubliken verkligen ha så fel?

Jag hade tyckt det varit betydligt mer logiskt om Top cats hade varit den stora skrällen i undersökningen då deras Baby doll är en glad smittsam låt som jag direkt skulle vilja nugga till. Men den kom långt långt efter i undersökningen. Jag tippar normalt sett aldrig med härtat utan låter iskalla kalkyler och statistik gå före mitt eget omdöme. Men jag tycker ändå att Top cats, i den här skrala konkurrensen, borde klara sig hyfsat.

För det är ett märkligt startfält. Det är familjära etablerade namn som Andreas Lundstedt, Sonja Aldén och Di Leva men ändå saknas engagemanget och det beror ju på sammanhanget. Om man går på en konsert så vill man se och höra artisten framföra sina klassiker. Man vill inte bli överraskad. Går man på en konsert med Di Leva så vill man vråla "Vi har baaaaaara varaaaaaandra" i euforisk allsång. Annars blir man ju grymt besviken.

I Melodifestivalen är det tvärtom. Här vill man bli överraskad. Det värsta man kan göra är att kopiera sig själv med en halvmesyr för då ställer sig alla frågan "Varför gör du det här?" Du kan ju bättre! Jag är rädd för att både Sonja Aldén, Timoteij och Andreas Lundstedt kan trilla dit på det ikväll då alla som tittar vet att de kan bättre. För sånt brukar tittarna vara skoningslösa mot.  

Efter att ha flyttat mina tips inför kvällen upp och ner och fram och tillbaka så landar jag ändå vid slutsatsen att halva Scandinavium kan inte ha fel! Ulrik Munther och David Lindgren till final. Top cats och Timoteij sätter jag i Andra chansen. 

 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: