Schlager-Micke

2009-03-21
15:21:34

SM i schlagernörderi

Ni som följt min blogg har säkerligen märkt min förkärlek för att vrida och vända på statistik, poäng och placeringar. Även om jag kanske uppfyller en klichébild av schlagernörden i det här fallet så måste jag tillägga att det finns många typer av schlagernördar. Vissa skiter fullständigt i poäng och placeringar och är typen som snarare älskar att dricka drinkar, se Kikki Danielsson uppträda live och dansa till Kroatiens bidrag 2006 in på småtimmarna.

Andra är inga partyprissar alls utan för de är det centrala att samla videor och DVD:er prydligt i bokhyllan och ha en så komplett samling som möjligt. Så finns det resefantasterna som ser MF och ESC som perfekta tillfällen att kombinera två intressen, resa och schlager. De lockas av folkfesten, hypen som Melodifestivalen skapar i alla städer den besöker vilket gör att de måste vara på plats i varje arena och sen planera in resan till Eurovision. Och så har vi "boa-fansen" som älskar glamouren, glittret, Alcazar, Charlotte Perrelli - ja det mesta som kan kläs i en boa. För att bara nämna några kategorier.

För några dagar sen fick jag ett telefonsamtal från min kompis Patrik som definitivt tillhör kategorin "poäng, statistik och samla videor"-skolan. Vi brukar ha långa diskussioner där vi kommer på nya kategorier där man kan hitta nya statistiska uppgifter kopplat till festivalen. En kväll diskuterade vi vilket bidrag i Eurovisions historia som kommit sist med störst marginal. Vi kom fram till att det måste vara Österrrike 1984 eftersom den låten hade 21 poäng upp till låten som kom näst sist. 21 poäng - en större marginal mellan sista och näst sista plats kunde vi inte hitta.

En gång kom jag på att Spanien faktiskt var en poäng ifrån att komma på en delad placering tre år i rad. De delade sin placering 1969 och 1970 och var en poäng ifrån att dela placering 1968 med Storbritannien. Jag insåg dock strax efter att jag lanserat "upptäckten" att den var så nördig att den nästan passerade gränsen. För det var knappt ens så att jag själv tyckte att det var intressant. Ändå var jag tvungen att kontrollera den och hittade då att Holland kommit på delad placering tre år i rad under samma era. Den här poängdjungeln tar aldrig slut...

Patrik ringde mig för några dagar sen mitt på dan då han hade kommit på en nya statistisk uppgift som han ville lansera. Han hade tagit reda på vilken låtskrivare som varit med i MF:s historia med störst intervall mellan första och sista (eller senaste) deltagandet och berättade att det var Lasse Berghagen som skrev Hej clown 1969 och dök upp som upphovsman 2004 när han skrev låten Tro på mig med Niklas Andersson. 35 år mellan första och sista gången. Rekord enligt Patrik och då tror jag fullt ut på det.

Vad vore livet utan alla dessa siffror? Kanske enklare för dig - men tråkigare för mig


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: