Schlager-Micke

2009-03-06
22:35:26

Dags att tippa Andra chansen
De två Andra chansen som varit med duell-system har visat ett tydligt mönster: favoriter som fallit i sin delfinal har knappast fått revanch utan fallit ännu hårdare i Andra chansen. Det hände Magnus Uggla och Nanne Grönvall 2007. Det hände Carola & Andreas Johnson samt E-Type & the poodles 2008. Lika tydliga stjärnfall har det inte varit i år utan majoriteten av bidragen i Andra chansen är nog ganska glada för att vara där. I princip alla utom BWO och Sarah Dawn Finer.

Inte nog med att Sarah hade räknat med att vara i final, hon hade nog räknat med att vara frisk när hon tävlar i Andra chansen också men det är hon uppenbarligen inte. Hon avstod kvällens genrep vilket är mycket ovanligt att en artist gör i MF-sammanhang. Jag vet inte vad som händer om hon inte kan sjunga i morgon kväll men jag förutsätter att hon står på scenen vilket ger följande tips.

Scotts Jag tror på oss mot Sarah Dawn Finer Moving on
Jag tippade att Scotts skulle gå direkt till final från Göteborg med all hajp de hade i ryggen från dansbandskampen. Nu klarade de inte det vilket försätter de i en jobbig situation. Nyhetens behag är borta och folk måste nu lyssna på deras låt för att de ska gå vidare och då är det kört. Sarahs låt och nummer är så många klasser bättre. Om hon inte vinner den här matchen så har uppenbarligen den ekonomiska depressionen inte bara gjort svenskarna fattigare - utan också fullständigt omdömeslösa!

Sarah Dawn Finer vidare


Lili & Sussie Show me heaven mot BWO You´re not alone
BWO har en trogen publik men känns som ett typiskt band som inte får revanch i en sådan här Andra chansen-duell. De har kommit tvåa och trea i finalen av MF men alltid varit inriktade på att vinna. Nu är den chansen i praktiken borta och man kan då fråga sig vad BWO har i finalen att göra. Vill de ens vara där själva när de inte kan ta sig till Moskva? Lili & Sussie har en låt som är direkt och catchy och funkar nog bättre i en duell. Dessutom kan deras scenframträdande bara bli bättre jämfört med i Skellefteå. Den här duellen är betydligt tuffare än den första men jag tror att Lili & Sussie vinner den.

Lili & Sussie vidare


Amy Diamond It´s my life mot Star pilots Higher
"Duell for kids" kan man kalla detta. För mig var Amy Diamonds låt en stor besvikelse medan det var omöjligt att ha några förväntningar på Star pilots eftersom jag knappt visste att de fanns. Higher har ett mer direkt tilltal än Amys låt och Star pilots kommer nog att sno många av barnens röster från Amy.

Star pilots vidare


Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox I got you mot Caroline Af Ugglas Snälla snälla
Tveklöst den sämsta Andra chansen-duellen sen det nya systemet startade 2007 men en av de ska ju trots allt vidare. Mina sympatier ligger hos smilfinakarna med de röda kostymerna men jag tror att Caroline af Ugglas vinner. Henns låt är så pass speciell och jag tror dessutom att den växer efter flera lyssningar när man börjat vänja sig vid fröken af Ugglas pretentiösa uttryckssätt (även om jag aldrig kommer att vänja mig). I got you har en hög charmfaktor men rent hit-mässigt är den för tunn.

Caroline af Ugglas vidare


Andra omgången

Sarah Dawn Finer
Moving on mot Lili & Sussie Show me heaven
Det här blir stenhårt. Två helt olika låtar men som har det gemensamt att båda förtjänar att gå till final. Lili & Sussie har den fördelen att de inte har något favorittryck på sig och har de tagit sig så här långt gör de säkerligen sitt bästa framträdande här när de blivit varma i kläderna. Sarah Dawn Finer gjorde ett prickfritt framträdande i Malmö utan att det räckte att gå vidare. I mitt morgonprogram på SR Halland tippade jag att Sarah vinner knappt men jag har ändrat mig.

Lili & Sussie till final


Star pilots Higher mot Caroline Af Ugglas Snälla snälla
Även här en oviss match med två låtar i helt olika stil. Barnen kommer tveklöst att stå på Star pilots sida och deras makt är stor. Låt den förbli det. I alla fall under den här duellen.

Star pilots till final


Återstår då bara internationella juryns val. Om nu detta tips skulle slå in så har de att välja mellan följande låtar:
Sarah Dawn Finer Moving on
Amy Diamond It´s my life
Sofia Alla
Caroline Af Ugglas Snälla snälla

Jag vet att jag tippar med hjärtat nu men jag hoppas och tror att de väljer Sarah Dawn Finer. Andrahandsalternativet är nog ugglan. Men jag står fast vid Sarah

Sarah Dawn Finer till final via internationella juryn

Kommentarer:
#1: Brita

Ja du Micke, jag tror nog tyvärr du önsketänker lite när du tror att Lili och Sussie kommer att slå Sarah Dawn Finer... Det tror inte jag. Har du förresten inte någon kul statistik angående det här med vilka bidrag som går till final via andra chansen? Har jag helt fel när jag vill minnas att det brukar vara de två bidragen från den sista delfinalen?



KRAM

/Baspedal-Britzie (mitt blogg-alter ego)

2009-03-07 @ 00:03:25
#2: Micke

Jag vet inte om jag kan kalla det önsketänkande när jag tippar Lili & Sussie vidare eftersom jag tycker att båda de här låtarna är bland de bästa av alla 32 i år. Skillnaden är marginell.



Visst Brita, jag kan plocka fram den statistiken du efterfrågade för det är intressant.

2009-03-07 @ 09:19:35
#3: Jerry

Oavsett så blir det en svettig afton för oss som vill ha med både Sarah Dawn Finer och Lili & Susie i finalen...

2009-03-07 @ 15:36:43
#4: Fisken

Måtte Star Pilots ta sig vidare, bästa låten sedan Olas "Love in stereo". Tror dock Lilli och Sussie samt sarah dawn tar det.

2009-03-07 @ 16:23:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: