Schlager-Micke

2009-03-01
18:10:32

Sarah var Sveriges stora hopp - folket släckte det


Inför delfinalen i Malmö gällde det att rädda det som räddas kunde av årets Melodifestival. En festival som på alla sätt svängt mindre än den brukar och där de riktigt stora låtarna och artisterna har lyst med sin frånvaro. Redan i höstas kändes vibbarna av ett tydligt "mellanår" för MF. Något som Christer Björkman ständigt förnekat och tvärtom sagt var det bästa året någonsin. Det ingår i och för sig i hans jobb att säga så men jag undar vad han tycker nu.

Delfinalen i Malmö var definitivt den jämnaste och med viss tvekan den bästa delfinalen. Men det var precis som det varit tidigare. De riktiga kanonlåtarna, kanonnummrena saknades. Förutom Sarah Dawn Finer. När hon äntrade scenen med utsträckta armar och levererade en mäktig ballad som inte föll in i de vanliga mönstrena utan kändes mer på riktigt så tänkte jag inte Globen. Jag tänkte Moskva. Här fanns en riktig utmanare till Måns om segern och en låt som faktiskt skulle kunna vara räddningen för Sverige. Men folket höll uppenbarligen inte med och det är bara att beklaga.

Nu tror jag visserligen att Sarah kommer att ta sig till final ändå men kampen om segern är ju körd. Ingen låt vinner i Globen som fått stryk av två andra låtar i sin delfinal.

Måns Zelermlöv har ju varit den stora favoriten till slutsegern i Globen och nu försvann ett allvarligt hot. Hans favoritskap är inte konstigt i så motto att Hope and glory en riktigt skön låt och att han gör ett snyggt framträdande. Men problemet är ju att om den vinner tävlar Sverige med Hero i ESC ett år till (eller som en kompis till mig sa: det blir som att Martin Stenmarck sjunger Hero med andra ord en 19:e plats och en 18:e plats slår sig samman och rycker upp Sverige ur ESC-träsket...).

Men nu var det ju trots allt två låtar som gick till final igår, Agnes och Malena Ernman. Agnes hade jag tippat vidare till final. Inte på grund av låten för den är tämligen blek. Ja, kanske den näst sämsta igår efter Next 3. Men det är inte bara låtarna som tävlar utan framförallt artister och Agnes har en fantastisk för måga att gå genom rutan och att paketera sina nummer lyxigt och snyggt.

Malena Ernman intervjuade jag i mitt program Smakstart i fredags och hon var en befriande uppenbarelse. Naturlig, rolig och levererade oneliners på hög. Så för hennes skull är jag glad att hon gick vidare men jag kan inte säga att La voix är en låt som tilltalar mig. Den borde göra det men den gör det inte. Det är Vincero där Fredrik Kempe vridit och vänt på några toner och bytt ut italienska mot franska (en franska som jag undrar om ens de franskspråkiga tittarna uppfattade orden i) och slutsumman blir en grötig historia som inte lyfter. Men det var nog frågan om det ändå inte var den som fick flest röster igår. Den bli hur som helst den mest svårplacerade i finalen.

Kommentarer:
#1: Anton

Hej Micke!

Håller med dig om Malenas låt. Den lät väldigt mycket Vincero men det var förmodligen också därför som den gick vidare. En melodi som sätter sig på hjärnan och inte vill ta sig därifrån. Av samma anledning och pga ett bra scennummer tror jag att EMD vinner i Globen.

2009-03-01 @ 19:13:40
#2: Micke A

Finalslaget står mellan Måns och EMD. Alcazar och Malena kan flåsa dom i nacken, men ingen av dom är tillräckligt brett tilltalande för att knipa den eftertraktade 132-poängaren från folket. Personligen tror jag dock att "La Voix" är det bidrag av årets 32 som har störst chans att ge oss en bra placering i Moskva, förutsatt att det görs ordentlig promotion o.s.v. i förväg.

För övrigt tycker jag att Darins mastodontslakt av den en gång vackra låten "Se på mig" var plågsam att höra och se.



2009-03-01 @ 22:13:35

Sarah var bäst. I övrigt är jag ganska nöjd. Och tippningsmässigt gick det kanon. Synd att Andra Chansens övre halva innefattar de bästa låtarna (Sarah, BWO, L&S) medans den undre halvan ser blek ut.

2009-03-02 @ 10:31:39
#4: Maggan

Jag håller faktist inte med dig! Jag tycker att bidragen i finalen håller oerhört jämn nivå i år, jag ser inte nu en outstanding vinnare. Även andra chansen kommer bli intressant för ovanligt jämnstarka bidrag även där! Så mycket vet man bara att Sarah Dawn Finer hamnar i final, ända självklara med allt. Men, hon vinner inte!



Jag tycker att allting blir mycket mer intressant när det inte är uppgjort på förhand. Och att fjolårets melodifestival skulle vara bra? Jag kommer knappt ihåg vilka som var med.. Är det ett bra betyg?



Dina åsikter om Malena Ernman tycker jag också är väldigt simpla. Hon var ju jättebra! En låt som skulle klara sig bra i Moskva. Jag hoppas för sveriges skull att hon vinner, men jag tvivlar på Sveriges förmåga att rösta fram "bästa" bidraget.



Tänk på att i eurovisionen är det första gången folk hör låten, då kan vi inte skicka en låt som låter bra efter 3-4 lyssningar. Nej skicka Malena som lät gudomlig och intressant redan från början!

2009-03-03 @ 09:53:37
#5: Micke

När det gäller låtkvalitén i årets tävling så är det givetvis en rent subjektiv åsikt jag har att jag tycker att den är svagare än förra året. Men om du inte minns någon låt från förra året så tror jag att du tillhör en minoritet då Hero, Empty room, I love Europe, Rongedal, Lay your love on me m.fl. är låtar som vevats om och om igen i de flesta radiokanaler. Och fortfarande gör det.



Om mina åsikter angående Malena verkade simpla så ska jag försöka förtydliga mig. Jag tycker att melodin känns som en blek kopia av Vincero. Om nu den tidigare melodin aldrig funnits så är det möjligt att jag hade tyckt bättre om den eftersom den hade mindre förutsägbar för min del.



Dessutom tycker jag inte att det är särskilt njutbart att lyssna på toner som är så höga som de Malena tar i låten. Verserna tycker jag inte heller är särskilt bra men de är ganska typiska "Kempe-verser". Han lägger sällan ner någon större energi på sina verser men är däremot en mästare på att göra refränger.

2009-03-03 @ 12:14:17
#6: Maggan

Nåh det är nog inte precis rätt att jämföra vincero och la voix, la voix är skriven av en enkel svensk popkompositör, vincero är skriven av en erfaren klassisk kompositör vid namn Puccini. Inte jämförbart alls. Vincero är skriven i början av 1900 talet och la voix antagligen ifjol, skillnaden är stor mellan 1900talets opera och 2000talets opera. Men nåja, obildad kan du inte veta vad det handlar om. Jag anser ändå att La voix är det bidrag som skulle dra till sig flest röster i Europa, håller med dig om att Malena kanske inte är den bästa sångerskan för bidraget, men hon gör ett oerhört bra jobb och hon har en väldigt speciell röst.



Och att jag skulle vara en minoritet som inte minns vilka som var med förra året tvivlar jag starkt på. Det är en jag minns, Sanna Nielsen. Just nu kommer jag faktiskt inte ens på hur Hero låter!! Men i och för sig minns jag inte många bidrag från de senaste åren, senaste året som jag faktiskt minns precis vem som var med i finalen och hur det gick och hur låtarna lät var väl nog 2004, det var ett kvaliteår!

2009-03-03 @ 22:37:42
#7: Micke

Visst, Puccini skrev Nessun Dorma som refrängen i Fredrik Kempes Vincero från 2003 är direkt plockat från. När jag jämför Vincero och La Voix så jämför jag Fredrik Kempes Vincero, alltså Nessun dorma-refrängen med den discobakgrund som han satte samman (verserna i Vincero var dock helt nyskrivna och har ingenting med Puccini att göra). Jag jämför inte med det ursprungliga arrangemanget av Nessun Dorma från tidigt 1900-tal. La Voix har en liknande discobakgrund dörför tycker jag absolut att de båda är fullt jämförbara och jag tycker La voix är betydligt sämre.



Du får gärna kalla mig obildad (vilket du nyss gjorde) men jag förstår inte hur du kan argumentera för vilken låt som funkar i Eurovision song contest om du inte ens vet hur Sveriges senaste bidrag i den tävlingen lät.

2009-03-03 @ 23:13:59
#8: Maggan

Men snälla. Jaga inte upp dig nu, nej, jag minns inte hur Hero lät, men är det egentligen så konstigt? Hur högt placerade sig Hero i ESC? Antagligen inte så högt. Några bidrag jag minns från fjolårets ESC däremot är Ryssland och Norge, där snackar vi schlager!

2009-03-04 @ 08:42:06
#9: Tommy

Nja nog tycker jag att du borde lyssna in "Love Love Love" ett par gånger till innan du påstår att det är en blek låt. Tycker det är en jävligt stark låt som växer något enormt!

2009-03-04 @ 17:58:59
#10: Livin' in the 51st State

Tror att Maggan förstodde inte vad Micke ville säga. Men visst är Kempes La Voix likt Kempes Vincero, men hur många artist finns det som inte skriver låter som liknar deras andra låter? Tycker personligen att La Voix, speciellt sjungen av Malena är det bästa Sverige kan skicka iväg till Moskva. Det är lätt att ta till sig, peppig, starkt och fräsch. Malena har ett leende som skulle sätta vilket rum som helst i eld och en charm som skulle strömsätta hela Moskva, och Europa för den del. Tror att Kempes "popera" är den bidrag som lyfter Sverige återigen till topp-10, trots Östblocken.

2009-03-12 @ 10:32:12
#11: flork

Sarah/Grodan Boll var -inte- Sveriges stora hopp. Jag har aldrig hört maken till tråkigare ballad!

2009-05-19 @ 19:56:07
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: