Schlager-Micke

2009-03-15
13:20:28

En lättnadens suck


Tidernas mest dramatiska och ovissa final i Melodifestivalen är över. Jag satt i Globen, strax till vänster om scenen och var mer nervös än jag någonsin varit tidigare i den här sammanhangen. Skräcken var att Caroline af Ugglas skulle vinna och drför klev Malena faktiskt inte som en räddande ängel.

Jag älskar verkligen den här spänningen men igår gav den nästan fysiska men. Juryns tolvor spriddes ju ut till höger och vänster. Måns tog pole position och när Sarah Dawn Finer fick lägsta poängen från folket förstärktes Måns segervittring ännu mer. Jag såg framför mig Måns med pälsmössa i Moskva. Så kom bomben som spred ett sorl över hela publiken. Måns hade blivit dissad av folket. 48 poäng och vinstchanen var borta. Efter detta stod många upp under resten av omröstningen. Det har jag aldrig varit med om under en omröstning tidigare.

Tankarna började virvla genom huvudet. Hade Alcazar ändå chansen? De fick ju många jurypoäng och Globen förvandlades ju till ett lekande galet barnkalas under deras framträdande. Jag har sällan upplevt sån eufori som under Stay the night. Vågade jag hoppas på Alcazar nu? Alcazar i Moskva, det skulle vara något. Några sekunder senare släktes även deras hopp och tankarna virvlade i än högre hastighet. Blir det Caroline? Ska det verkligen bli det? Eller kan det till och med bli EMD? Malena då - hur många poäng efter ligger hon egentligen, kan hon gå förbi?

När det var folkets två högsta poäng som skulle delas ut så stod det klart. Det blir Malena eller Caroline och för mig så var det rätt person som gick vinnande ur striden.

La Voix har aldrig varit någon av mina huvudfavoriter i den här finalen men det känns ändå som ett bra val till Eurovision. Vi skickar för en gångs skull något vi inte testat tidigare, operadisco. Vi sjunger på ett språk vi aldrig sjungit på tidigare, franska. Och Malena Ernman är dessutom en befriande personlighet som jag unnar all framgång. Om det är ett bra val placeringsmässigt i ESC vågar jag inte tippa. Jag har lyssnat in mig för lite på årets låtar för att kunna bedöma det. Men för en gångs skull kan Europa knappast anklaga oss för att skicka en ABBA-kopia.

EMD växte för mig många snäpp under finalen. De gjorde ett starkt framträdande och jag börjar faktiskt gilla baby, goodbye.

Måns verkade lite övertänd på scen men jag tror nog att han mycket väl kunnat vinna om inte EMD och Agnes varit med i samma finalfält. Hope and glory är en mycket bra låt och Måns karriär lär fortsätta i 110 km/h några år till.

Drygt 3500 röster skilde mellan Malena och Caroline! Här snackar vi inte procents skillnad utan promille. Vi var 3500 röster från att skicka iväg en låt fran andra chansen med startnummer 2 som inte påminner om något svenska folket röstat fram tidigare i MF-historien. Tiderna har verkligen förändrats.

Men en sak bestod från förra året - vinnaren. Fredrik Kempe vinner nu öfr andra året i rad. Att en upphovsman vinner två år i rad i Mf är något mycket ovanligt och minst lika imponerande som Bobby Ljunggrens facit förra året: 1:a, 2:a och 3:a. Grattis Fredrik.

Kommentarer:
#1: Micke A

En mycket värdig segrarinna efter en gastkramande omröstning! Och helt rätt topp 3! Är mycket nöjd! :)

2009-03-15 @ 15:40:57
#2: Fisken

1 700 000 röstade, 3500 röster skiljde alltså... Min svärmor satt och ringe på Ugglas hela kvällen, men kom aldrig fram... Undrar om utgången blivit en annan om inte svt:s telefonväxlar brakat (som de iofs alltid verkar göra)



2009-03-15 @ 16:07:58
#3: Micke A

Jag tror att när de brakar så drabbar det alla nummer lika mycket. Det är liksom ett fel redan på riktnumret. Men det är ju självklart trist när det händer! Lyckades själv bara komma fram gissningsvis ca en fjärdedel av mina försök (på Malenas nr).

2009-03-15 @ 16:17:17
#4: Jon-Citron

Detta är ju en sådan kväll man kommer berätta om för barnbarnen...

-Vet ni barn att farfar var i Globen 14e mars 2009?

-Åhh! Farfar berätta mera!



;-)

2009-03-16 @ 11:24:58
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: