Schlager-Micke

2009-03-13
13:52:55

Vilka finalbidrag har sina kopior i ESC?

Aftonbladet hade i dagarna en intressant artikel angående vilka bidrag i finalen som har snarlika bidrag som många av de som finns med i ESC. Det görs kopplingar mellan Molly Sandén och Cyperns bidrag, HEAT och Makedoniens bidrag, Måns och Greklands bidrag samt Sofia Berndtsson och Spanien.


http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen2009/article4614961.ab


De flesta länder har ju redan valt bidrag till årets ESC och att Sverige väljer så sent ger ju oss en fantastisk möjlighet att kunna anpassa oss efter motståndet. För hur hade det egentligen gått för Sverige förra året om inte Ukraina haft ett så likt nummer som Sverige - men samtidigt ett så mycket bättre nummer? 

        

Med allt snack om att vi ska välja det som funkar bäst i Eurovision så borde SVT - och inte minst jurygrupperna noga studera motståndet innan de sätter sina poäng. Men det verkar det inte som att de gör i någon större utsträckning. Inte om man ska tolka Christer Björkman som alltid svarar att vi ska välja ett bidrag för Europa men samtidigt välja något vi kan stå för. I artikeln i Aftonbladet angående bidrag som liknar svenska finalbidrag svarar Björkman:

- Det är ju 42 låtar och där finns alla genrer redan. Vi ska bara skicka något som vi tycker är värdigt och bra. Sedan får det bli som det blir.


Att tjata om att tänka ESC men samtidigt vägra lyssna på något annat lands bidrag eller att flytta bort all fokus från de konkurrerande länderna är ju att skjuta sig själv i foten. Björkman vet ju hur viktigt det är att vara ensam i sin genre eller med sitt uttryck och sin scenbild för att lyckas när Sverige tävlar bland 42 andra länder. Om juryn inte går in och studerar konkurrensen i ESC noga innan de sätter sina poäng så tycker jag att de begår ett rent tjänstefel.


Jag kan inte se något annat existensberättigande för en jury än att de just är mer pålästa än andra på vad som funkar bäst i ESC. Tidigare kunde man säga att juryn hade möjlighet att lyssna många gånger på låtarna och därmed ge rättvisa åt de låtar som behöver fler lyssningar. Det argumentet håller ju inte längre då alla låtar fritt får spelas i två veckor innan finalen. Ett annat argument är att juryn består av musikaliska experter som bättre än andra kan bedöma vad som är bra musik. Som ni kanske vet så biter inte det argumentet ett dugg på mig eftersom jag menar att det är fullt subjektivt vad som är bra musik.

Om nu 44 personer (+ett antal utländska experter i den tolfte jurygruppen) ska få sitta på halva makten så är väl det minsta man kan begära att de ska ha koll på Sveriges konkurrenter! Även om de nu skule komma fram till att Caroline af Ugglas är det bästa valet ur den aspekten.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: