Schlager-Micke

2009-03-10
14:54:57

Siffrorna som skrämmer slag på mig
De senaste dagarna har det hållits omröstning på aftonbladet.se angående vem läsarna vill att vi ska skicka till Moskva och siffrorna är högst sensationella. Kolla här:



När mer än 35 000 personer röstat leder Caroline af Ugglas! Beror det på att det ligger så färskt i minnet från i lördags? Ja, det kan det till viss del göra men grejen med aftonbladets undersökningar är att det ofta är så pass många som är med och tycker till att det inte går att bara avfärda. Erfarenheter från tidigare år visar att de ofta säger en hel del om slutresultatet. Caroline af Ugglas kommer garanterat att få en hel del röster från folket i finalen.

Personligen känner jag just nu att vilken låt som helst får vinna finalen - bara inte Snälla snälla vinner. Det är en liknande känsla som jag hade innan Eurovision förra året. Då kände jag - vilken låt som helst får vinna, bara inte Ryssland vinner. Ni vet hur det gick då.  

Inför finalen i MF förra året hette mitt spöke Christer Sjögren men där fanns det en trygghet som jag visste omöjliggjorde en seger för Christer, juryn. Oavsett om Christer skulle få full pott från folket skulle han inte vara i närheten av att vinna eftersom jag visste att juryn skulle ge honom max 10 poäng. Nu är den livlinan borta. Snälla snälla är ju egentligen en typisk jurylåt och om folket nu är beredda att rösta på den så är det ju frågan vad som kan stoppa den.

För de som vill rösta mot Snälla snälla har ingen given motkandidat. Mot-rösterna kommer att samlas kring en drös bidrag medan alla som tycker att MF är ett kommersiellt ytligt jippo känner att deras enda kandidat som står för det alternativa och äkta är Caroline af Ugglas. Nu kommer knappast Caroline att vara ensam juryfavorit på lördag. Jag gissar att även Malena Ernman, Alcazar och Sarah Dawn Finer kommer att få en hel del jurypoäng. Måns segerchanser minskar däremot stadigt för varje dag som går och jag undrar verkligen hur juryn resonerar kring Hope and glory. Kommer de verkligen att ösa poäng över ett bidrag som låter väldigt likt bidraget som placerade Sverige på 18:e plats i ESC när SVT:s direktiv i år är att tänka nytt, modernt och tänka Eurovision? Nej, risken är att Måns är hopplöst långt efter när juryn avlagt sina röster.

Det som kan vara räddningen mot Snälla snälla är att det utkristalliserar sig en tydlig motståndare som kommer att slåss med lika många jurypoäng. Min gissning är att den personen är Malena Ernman. Visar sig detta scenario när jurypoängen trillar in kommer jag tveklöst att rösta på Malena, även om den låten inte tillhör någon av mina favoriter. Caroline får bara inte vinna. Blir det Sveriges representant i Moskva hoppas jag Sverige kommer sist så lär vi aldrig någonsin göra om det misstaget igen.

Kommentarer:
#1: Brita

Riktigt jäkla otäckt, är vad det är.

2009-03-10 @ 23:17:17
#2: Hasse

Micke, Svenska folket röstar alltid rätt! ;-)

Ja om nu telefonlinjerna behagar fungera, och vem kan kolla det, här brukar ord stå mot ord om hur många som inte kommit fram. Det finns ingen Notarius Publicus vad jag vet. Eller gör det?

Tittarna röstar givetvis efter vad dom gillar, och just nu är det många i spridda åldersgrupper som gillar Carolines låt, kanske mycket för att texten är på svenska och att Caroline i mångas ögon är både rolig, berörande och udda.

Att det skulle vara någon form av protest mot Melodifestivalen tror jag inte alls på. En sådan protest skulle väl i så fall vara om bara ett fåtal tittare ringde in och röstade. Inte bryr dom sig några andra än Christer Björkman och Melodifestival-fans om vad som kan slå i Europa.

Svenska folket gör rätt dom röstar med hjärtat. Hade folket utan inblandning av juryn fått bestämma 2008 tror jag nog att Sverige skulle klarat sig till ESC-final utan hjälp av juryn. Därmed inte sagt att det var fel att skicka Charlotte till Belgrad. Charlotte fick sin seger och Sanna vann folket genom att hänga kvar på svensktoppen många, många veckor.

Jag hoppas på en spännande final, må folkets låt vinna och Internationella juryns val "Alla" placerar sig långt ned på resultatlistan, för att visa hur fånigt det är att ta med ett bidrag till Melodifestivalfinalen som tittarna bara tyckte var snäppet bättre än "Lisa Ekdahl kopian"... ;-)

2009-03-10 @ 23:33:34
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: