Schlager-Micke

2014-01-27
22:08:08

Dags för en ny schlagersäsong
Nu är det bara några dagar kvar till premiären av årets MF och jag är lika laddad som vanligt. På ett sätt kanske ännu mer laddad än vanligt eftersom jag i år vet mer om de tävlande artisterna än någonsin tidigare. Anledningen till det är att jag skrivit fakta om samtliga deltagande artister till årets tävling som du kan läsa om du laddar ner appen Melodislaget
 
Som ni märkt så har det inte varit mycket aktivitet på den här bloggen sen ESC i Malmö i maj. Jag bloggar ju aldrig under lågsäsong numera och faktum är att tiden blivit ännu knappare i år. Så i år kommer det att bli färre texter på bloggen under årets Melodifesitval jämfört med tidigare år. Jag kommer nog i huvudsak att blogga på helgerna för under veckan är det fullt upp. Förhoppingsvis kan jag bjuda på något ny siffer-orgie eller spekulation om hur folk kommer att rösta eller varför de röstade som de gjorde. Men texterna kommer som sagt inte att komma upp lika frekvent. 

Anledningen till det är att jag sedan några veckor har ett heltidsjobb som lärare på en gymnasieskola och undervisar i historia och religion. Lärare var faktiskt det första jag läste till i början på 00-talet innan jag bytte till journalistutbildning men jag gick aldrig klart utbildningen då. Det har jag inte gjort nu heller men jobbar som det gör jag ändå och det är ett spännande jobb att testa på. Många elever man ska lära sig namnet på och många prov och PowerPoint-redovisningar man ska förbereda. 

Om jag ska säga något inför årets festival så är jag väldigt nyfiken på vissa av debutanterna. Linus Svenning låter riktigt bra av det jag hört på Youtube, Panetoz har en bra förmåga att skapa feststämning, Dr. Alban känns om ett uppfriskande nostalgiinslag och så blir det förstås spännande att se vad Helena Paparizou kan prestera. Att en tidigare ESC-vinnare debuterar i MF hör inte till vanligheterna. Det har bara skett en gång tidigare vad jag kan minnas, när Katrina Leskanich i Katrina and the waves tävlade 2005 med låten As if tomorrow will never come. Trots ESC-segern från 1997 i bagaget så lyckades hon inte ta sig ens till final 2005. Vi får se om det går bättre för Helena.

Det är skönt att Melodifestivalen värmer i dessa kalla tider. På återhörande till helgen!

 
 

Kommentarer:
#1: Eulenspiegel

Kul att du är tillbaka igen!

Du har alltså blivit lärare (i mina favoritämnen också skall tilläggas). Är dina nya "lyssnare" mer engagerade än dem du hade i radio?

Känner själv att jag inte är så laddad. Har hållit på med så mycket annat så den här säsongen har verkligen startat utan att man riktigt har hunnit reagera.

2014-02-01 @ 01:10:57
#2: Micke

Tack! Trevligt med stammisar på bloggen :) Det är intressant jämförelse du tar upp där. För jag är så van vid att folk lyssnar på mig om de vill och tycker de att jag är tråkig så byter de kanal. Men nu måste ju eleverna lyssna på mig - även om jag är tråkig ;) Så man kan säga att det är en väldigt direkt respons man får i motsats till i radio.

2014-02-02 @ 17:57:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: