Schlager-Micke

2015-03-01
15:48:53

Måns scenshow var magnifik!
Måns Zelmerlöw gick som väntat till final med Heroes. Allt annat hade varit en skräll i Carola-klass. Att JTR skulle knipa den andra finalplatsen var inte helt oväntat men det innebär inte att jag tycker att det var välförtjänt. Building it up tycker jag är ett sällsynt menlöst musikaliskt alster. Måns låt är helt okej. Men hans scenshow är rent monstruös! Själva numret var det häftigaste jag någonsin sett i den här tävlingen då Måns klev in i en animerad film och gjorde en ren musikvideo under tre minuter på scen. 
 
 
 
Många har redan utropat Jon Henrik Fjällgren som vinnare i årets tävling. Men de glömmer lätt att tittarna bara står för hälften av poängen i finalen. Den andra hälften står den internationella juryn för och det blir intressant att se hur de bedömer Måns show. För Heroes är i första hand tre minuters fantastisk TV, inte tre minuter fantastisk musik. Men självklart ska han vara i finalen!
 
Jag tycker att Måns gör helt rätt som ställer upp med en helt annat typ av låt jämfört med sina tidigare bidrag. Att kopiera sig själv är riskabelt - i synnerhet om man har vunnit stora framgångar på det tidigare. Det bästa är att kunna visa en sida av sitt artisteri, och vara trovärdig. Eller att inte vara förknippad med en tydlig musikstil vilket gör att man har ett större musikaliskt svängrum när man tävlar. Måns kommer definitivt att vara en av dem som slåss om segern i Friends arena. 
 
Min personliga favorit igår var Caroline Wennergren. Jag tyckte att hennes soulpoppiga Black swan var riktigt stark och det var synd att den inte ens får en andra chans. Det får istället Hasse Kvinnaböske (som gick bättre än jag trodde) och Dina Nah (som inte var lika bra som jag trodde). 
 
Själva programmet var bättre igår än förra lördagen. Sanna och Robin sköter sig bra, även om jag inte är jätteimponerad av manuset. Jag saknar lite "edge" i humorn, men det är samtidigt ett näst intill omöjligt uppdrag att skriva humor för tre miljoner tittare. Men att SVT tog bort en av låtarna för att fylla ut med detta tycker jag fortfarande är obegripligt. Jag trodde att de hade en tydligare plan än så här för varför de vile göra en så radikal förändring. 
 
 

Kommentarer:
#1: Frank

Det glädjer mig verkligen att det finns någon som är så passionerad och verkligen går fullt in för detta! Har du funderat på att Vlogga? :)

2015-03-05 @ 13:28:10
#2: Micke

Nej jag har inte funderat på att vlogga, även om jag tycker att det också vore kul Jag tycker att det är roligt att leka lite mer orden i skrift och även om jag är van vd att prata i radio så tycker jag nog att det här lämpar sig bättre för text. Men tack för responsen och kul att du gillar bloggen! :)

2015-03-10 @ 23:18:20
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: