Schlager-Micke

2015-05-25
21:11:00

Merci jury!
Ja det var jurygrupperna och inte tittarna som såg till att Sverige vann ESC 2015. Hos jurygrupperna var Måns överlägsen etta, hos tittarna bara trea. Jag tycker ju alltid att det finns ett problem när tittarnas vinnare inte blir totalvinnare. Jurygrupperna är, trots allt, bara vanliga människor, men betydligt färre än tittarna. Och populärmusik för mig är folkets kultur. En konstart man visserligen kan vara expert på men det är ju ändå en konstart gjord för den breda massan. Gjord för den stora publiken. 
 
Samtidigt finns det ett viktigt skäl till att det finns jurygrupper i ESC och det handlar inte i första hand om att premiera kvalitet utan för mig handlar det mer om kompensation. I ett startfält med 27 låtar så får definitivt inte alla låtar samma chans. Om man hade fått rösta under låtarna (som man får i MF) så hade det varit en sak. Men många tittare ser inte alla låtar, man minns inte vem som var vem och minnet är som bekant kort. Italien och Ryssland uppträdde några minuter innan telefonslussarna öppnades. Sverige uppträdde en timme och en kvart innan! Ett av problemen är att det är för många låtar i finalen numera. Jag tycker att det borde vara 20-22 bidrag, av både TV-mässiga och tävlingsmässiga skäl. Och om big-5-systemet måste vara kvar så får man väl minska antalet som kvalificerar sig från semifinalerna till åtta istället för tio. Tio borde inte vara en helig siffra som aldrig får röras. 
 
Det är ingen slump att vinnarna i ESC nästan alltid ligger på den andra halvan. Turkiets Sertab är den enda riktigt tidigt startande som har vunnit tävlingen sen man införde telefonomröstning i ESC 1998. Vi har haft 18 vinnare sen 1998. 13 av dem har startat på andra halvan. Bara 5 på den första. Det är ingen slump. Det finns inga heliga startnummer men det är en fördel att starta sent. Om Sverige hade fått startnummer 2-5 i lördags så är det ytterst tveksamt om vi hade vunnit. Nu gjorde vi det och även om segern hade smakat bättre om Måns varit tittarnas etta så känns Heroes ändå som en låt som kan leva vidare på ett helt annat sätt än A million voices och Grande amore. Och jag tror i ärlighetens namn inte att italienarna är så ledsna över att de blev snuvade på segern.  Frågar du en italienare har han förmodligen ingen aning om att Eurovision ens har sänts och att de själva var med och slogs om segern.... 
 
 Italiens Il Volo fick flest tittarröster och för en gångs skull räckte inte det till seger
 
Normalt sett brukar dock juryröstena och tittarnas röster spreta mer än det gjorde i år. Det fanns några låtar som delade grupperna (det gör det alltid). Norge kom topp-10 tack vare juryn och Serbien kom topp-10 trots juryn. I det fallet är jag på juryns sida helt! Lite intressant är det att juryn graderade Österrike högre än Serbien. Österrike fick 0 poäng - Serbien kom på 10:e plats! Däremot förlåter jag inte juryn att de sänkte mina favoriter Rumänien. Tittarna hade Rumänien 12:a, juryn 22:a. 
 
Om ni vill se en komplett lista över alla jury- och tittarpoäng så hänvisar jag till min bloggkollega Pierre Bengtssons sammanställning som ni kan se här:
http://www.pierresschlager.com/2015/05/mans-var-juryns-etta-och-tittarnas-trea.html
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: