Schlager-Micke

2014-02-16
18:40:54

Oscar Zia bäst och Björn Gustafsson sämst i svag delfinal

En storfavorit som höll och en riktig skräll. Det blev resultatet av gårdagens tredje deltävling av Melodifestivalen. En deltävling som knappast kommer att gå till historien, eller så gör den det, men på fel sätt. Låtarna i Göteborg höll inte toppklass, där är jag överens med de flesta. I mitt tycke var Oscar Zias 90-tals Cheiron-flört den överlägset bästa låten och att den skulle ta sig vidare kändes självklart. Numret var snyggt och låten håller definitivt för att få Friends arena att koka om några veckor.

Däremot var frågan, vem skulle följa med Oscar Zia dit? Få trodde att svaret skulle vara Ace Wilder. Jag kan inte säga att jag är överlycklig över tittarnas val av Ace, samtidigt kan jag inte säga vem av de andra som hade förtjänat den andra finalplatsen bättre. Ace imponerade på scenen men var i mitt tycke bättre än själva låten. Samtidigt är det uppfriskande när en låt från en så pass smal genre lyckas rösta sig vidare till final. I vanliga fall brukar man behöva kompromissa mer rent musikaliskt för att nå riktigt brett.

Det var mycket snack om hårdrocksbandet Outtrigger innan tävlingen och det var ju ingen tvekan om att detta var kompromisslös heavy metal. Men jag kan inte påstå att Echo blåste mig av stolen för det. Folk verkade överraskade över att en sådan låt kan ha en riktig refräng och bara därför förtjänar en finalplats per automatik. För mig krävs det mer än så.

State of Drama var i mitt tycke bättre än förra året men kanske förlorade de på att det fanns ett betydligt tyngre rockband med i samma startfält och även en ännu tydligare fotbollsrefräng (Oscar Zia).

dr Alban och Jessica Folckers 90-talspastich förtjänade definitivt inte någon final. Alban må ha sålt hur många skivor som helst men den här låten var ju skriven med vänsterhanden. Förmodligen har han tröttnat på att bli uppringd av Christer Björkman år efter år så att han till slut svarar ”okej, jag är med då, men skyll dig själv”.

Samtidigt kan man läsa idag att Alban sågar upplägget för tävlingen då han menar att detta blivit en barntävling och inte en musiktävling. Han efterlyser 50% juryröster redan i delfinalerna. Två frågor till dig Alban.

1.     Menar du på allvar att jurygrupperna hade öst poängen över den där låten?

2.     Varför är just barnröster mindre värda än andra röster?

Det där med att skylla på en viss målgrupp för att resultatet blivit en besvikelse är en klassiker och det är alltid två målgrupper som beskylls, barn och tonårstjejer. Av någon anledning finns det en konsensus att just de personerna inte röstar efter kvalitet utan efter saker som inte har med musik att göra. Lennart, 58 och Maggan, 83 däremot behöver aldrig stå till svars för sitt sätt att rösta i de här sammanhangen.

Nu till det enda som var ännu sämre än låtarna – programmet som helhet. För själva underhållningsvärdet igår höll plågsamt låg klass. Jag tyckte Anders och Nour började lovande i det första programmet och stod för en smalare humor som var lite mer vågad. Men tyvärr har det utvecklats nu till att de inte står för någon humor alls. Skämten igår var krystade, alternativt obegripliga, och någon gång borde väl till och med göteborgare tröttna på att alltid bli förknippade med sina ordvitsar och ingenting annat.

Sämst av alla igår var dock Björn Gustafsson. Kan någon nykter människa förklara för mig vad som var roligt med hans framträdande? Vad var grejen förutom att det var Björn Gustafsson som kom tillbaka till tävlingen? Folk i ankdammen Twitter var uppenbarligen lyriska. Men jag undrar hur de definierar begreppet humor. Helt klart är att vissa personer inte behöver leverera något 2014 om man var tillräckligt rolig 2008.

Oscar Zia kommer säkerligen att komma långt i finalen. Han känns i nuläget som första utmanare till Sanna Nielsen om segern men det återstår ju åtta låtar och vi får hoppas att de håller högre klass än det som levererades i Göteborg.

 


Kommentar:
#1: Hasse

Som vanligt är det roligt att läsa dina synpunkter och analyser av programmet. Delar mycket av din uppfattning, men har några avvikande åsikter som jag delger dej här :-)
Anser inte av några av låtarna från deltävlingen platsar i Finalen men två bidrag måste väljas av tittarna.
Vilken ålder det nu är på de som ringer och röstar, jag tvivlar på att just några över 50 år röstar, än mindre några pensionärer offrar pengar på det.
Jag har inget belägg för det mer än de vänner och arbetskamrater jag talar med, om några röstar så är det deras barn. Jag litar på dom, varför skulle dom ljuga om det?
Det vore roligt om det gick att få fram detaljer om just vilka grupper som röstar och även hur dom röstar. Det är förmodligen omöjligt utan speciell registrering som typ Svensktoppen (där är rösterna hemliga)

Innan jag hörde veckans bidrag hade jag höga förväntningar på EKO, där Anna är grymt bra "live sångerska" Jag såg henne ett par gånger i huvudrollen "We Will Rock You" tillsamns med Bruno Mitchogami (säkert felstavat). Låten i Svensktoppen var OK och bättre en den i Melodifestivalen. Likväl hade jag förhoppningar på State Of Drama och Outtrigger. Dessvärre höll inga av låtarna måttet, och gillar inte growl heller.

Det fans alltså ingen låt i min smak, och om jag nu måste välja två låtar så var det SOD och Oscars bidrag, för att de båda ger lite drag i Friends Arena, och är kontraster till Sannas låt. SODs bidrag gör mej ganska glad.
Varför var alla bidrag så färglösa den här veckan? OK med några små undantag då.

Oscars låt är en vanlig dussin poplåt som vi hört både i radio och festivalen tidigare, vem som framfört det bidraget skulle inte ha någon betydelse Saade, Stjernberg, Anton, David eller någon annan av killarna som kör samma stuk pop/dans. Det som avgör om låten ska gå vidare är enligt min uppfattning sångarens personliga utstrålningen i TV tillsammans med ljussättning och koreografi. Givetvis är det en fördel om sångaren redan har en grupp fans från annat håll IDOL eller andra tävlingar.

Över till bristen humor i årets upplaga av festivalen. I lördags verkade det ett tag mer lovande än de två första deltävlingarna, Nour läste inte i manuset med nedböjt huvud hela tiden utan hade lärt sig texten utantill det var det positiva, musikalen var usel.
Johan Glans och Björn Gustafsson är duktiga komiker, men den här gången kom dom inte till sin rätt. Björns nummer var inte rappa och kvicka utan tyvärr långa och sega. Synd jag kommer ihåg Björns sång till Carina Berg som jag ser som ett av de bästa numren den säsongen.
Jag anser trots allt att det här var det minst dåliga manuset av dom tre. Det mest positiva jag kan säga om manuset, att det kan nog bara bli bättre till de resterande programmen, om någon vågar ta sig an de manus som säkerligen redan är skrivna.

JURY?
Jag kan inte se någon anledning till att ha en jury, det är skillnad på Grammispriserna som väl dessutom delas ut imorgon. Idrottsgalan etcetera där branscherna själva väljer ut sina kollegor/anställda/favoriter.
I Melodifestivalen måste grundtanken vara att TV-tittarna ska rösta fram sina favoriter, och det skiljer sig givetvis från branschens smak och egna deras ekonomiska intressen.

2014-02-18 @ 12:08:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: