Schlager-Micke

2013-05-15
14:13:00

Hur långt kan Anouk gå egentligen?
Det blev ett ganska väntat resultat i den första semifinalen av årets ESC igår. Följande länder gick vidare: Moldavien, Litauen, Irland, Estland, Vitryssland, Danmark, Ryssland, Belgien, Ukraina och Nederländerna. 

Danmark fick ett fantastiskt stöd inne i Malmö arena. Jag satt själv på sittplats strax till höger om scenen och man kände verkligen att Emmelie de Forest uppträdde så nära hemmaplan det kan bli. Det är svårt för mig att avgöra hur bra framträdande hon gjorde eftersom jag var inne i arenan men det är inget snack om att favoritskapet består för Danmark. 

Storstjärnan Anouk bröt Nederländernas långa jobbiga trend av missade finalplatser. Det är blir deras första final sedan 2004 och jag är inte det minsta förvånad. Anouk har ett speciellt tilltal i sin låt Birds. Det är mycket känsla men samtidigt lite inåtvänt och det är ingen melodi som jag själv går igång på. Men en låt som är så speciell och framförd av en så professionell artist som säkerligen får jurygrupperna att börja dregla - den kan gå riktigt långt i finalen! 

Holländska storstjärnan Anouk

Jag satte själv åtta av tio finalister. Missarna var Montenegro och Kroatien och det är anmärkningsvärt att samtliga ex-jugoslaviska länder missade final igår. Nu återstår bara Makedonien i den andra semifinalen om det ska bli något finaldeltagande därifrån. Montenegros låt är ju minst sagt speciell men jag blev faktiskt lite besviken att den missade final.
 
Jag och sångerksan Nina Zizic från Montenegro på öppningsfesten i söndags
 
Montenegro hade gärna fått ersätta Litauen som halkade vidare till final ännu en gång. Litauen har blivit det nya Makedonien i semifinalerna i ESC. Makedonien var länge det landet som ingen räknade vidare till final men alltid gick dit, och alltid med liten marginal. 2008 vände den lyckan för dem och jag hoppas att den snart vänder för Litauen för deras finalplatser är sällan välförtjänta. 

Min röst igår föll på Belgien. Love kills är den låt som har växt mest för mig under veckan och trots Robertos lite valpiga och tafatta framträdande så tycker jag att låten är riktigt bra. 

Programmet som helhet var mycket bra. Petra Mede höll helt lagom nivå tycker jag och manuset var precis lagom roligt och fyndigt för att det skulle tilltala den breda TV-publiken. Jag gillade speciellt inslaget om Australien som var gjort med mycket värme och verkligen inte var något skämt - i Australien älskar man verkligen ESC! Det fick jag bekräftat även på efterfesten igår natt när jag pratade med två australiensare som rest ända hit för ESC. De var mycket stolta över att få se deras hemland i en ESC-sändning. 



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: