Schlager-Micke

2013-02-01
23:43:15

Ingen vinnare i Karlskrona
Efter att ha lyssnat på en-minutsklippen från delfinal 1 så finns det ingen av låtarna som känns som någon vinnare. Visst, två låtar kommer ju per automatik att bli vinnare eftersom de får en plats i finalen, men det vore fel att säga att jag fått någon stark vinnarfeeling på något av bidragen. Den låt som jag skulle ha kunnat älska är startnummer 8, We´re still kids med Michael Feiner & Caisa. Anledningen är upplägget med att hooken är en saxofonslinga och det tycker jag är uppfriskande. Det är knappast unikt inom populärmusiken men i Melodifestivalen är det ovanligt och därför känns det frächt. Synd bara att själva slingan inte känns lika fräch som idén. 

David Lindgren gjorde ju succé förra året och nu gör han en ny breakdance-house i sin Skyline som låter helt okej. Här känns dock låten frächare än idén då det påminner mycket om det han själv gjorde förra året och koreografin påminner om Dannys Amazing. Men publiken får det de väntar sig och David är duktig på scen. 

Anna Järvinens Porslin har ju blivit hyllad av kritikerna och det är inte alltid lika med framgång. En-minutsklippet på hennes låt är kanske det som säger minst av alla klippen. Man kommer in mitt i berättelsen och har svårt att hänga med i dynamiken. Det är kort och gott väldigt svårt att tippa en utgång på den låten. Känslosamma och avskalade sånger är ofta livsfarliga OM artisten upplevs som genuin och går genom rutan. Men förmedlas inte den känslan återstår inte någon stor ljudvägg att falla tillbaks på. Då faller man fritt. 

Publikundersökningen som publicerades för en stund sen gav knappast någon skjuts framåt för Anna - hon blev klart sist. Så här blev sammanställningen:

Placering/Bidrag/Röster/Procent
1/ Yohio - Heartbreak hotel/404/38%
2/ David Lindgren - Skyline/341/32%
3/ Eric Gadd - Vi kommer aldrig att förlora/139/13%
4/ Michael Feiner & Caisa - We´re still kids/62/6%
5/ Coockies ´n beans - Burning Flags/53/5%
6/ Mary N'diaye - Gosa/43/4%
7/ Jay Jay Johansson - Paris/21/2%
8/ Anna Järvinen - Porslin/7/1%

Det finns framförallt tre saker man ska ha i bakhuvudet när man läser en publikundersökning i MF:
1. Ballader missgynnas
2. Två av låtarna framförs två gånger
3. Malmöpubliken har alltid fel

Det sistnämnda påverkar ju enbart publikundersökningen i Malmö så den kan vi ju bortse från men Annas siffror är skrämmande låga. 7 personer av 1070 tyckte att hon var bäst! Det är sämre än vad den sämste brukar ha. Samtidigt är det ju svårt att gå genom rutan för genrepspubliken - de sitter ju redan innanför rutan så att säga. Och känslosamma sånger har ju en annan slags kontakt med TV-tittarna. 

Det unga fenomenet Yohio vann alltså publikundersökningen och hans radiorock framstår som en stark kandidat. Rock är ju en genre som är ovanligt "safe" i de här sammanhangen. De brukar oftast gå vidare till minst andra chansen. Jay Jays märkliga försök till "chanson" anser jag vara morgondagens klaraste förlorare. 7:a i undersökningen trots att han fick spela två gånger - chanslös. 

Om jag ska våga mig på ett tips så tror jag att David Lindgren och Yohio tar finalplatserna. Andra chansen gissar jag Michael Feiner & Caisa samt.....hmmm.jo jag tror Anna Järvinen är underskattad av genrepspubliken. Andra chansen för henne också. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: