Schlager-Micke

2013-02-18
19:04:00

David Lindgren är årets "lucky bastard"
Eftersom Melodifestivalen är en tävling som avgörs av nyckfulla, illojala och humörsstyrda tittare så spelar ju tajmingen en gigantisk roll. Jag var inne på det lite i min förra analys över resultatet från i lördags men tänkte ta lite fler aspekter här. 
 
Förra året ansågs vara året då den moderna klubbmusiken på allvar etablerade sig i tävlingen med den stora framgången för låtar som Euphoria, Amazing och Shout it out. Detta var den nya "Fredrik Kempe"-schlagern som skulle dominera en evighet framöver i tävlingen tycktes det (då ska det väl tilläggas att en evighet i MF-sammanhang kan översättas till ungefär 3-4 år). Men vad är det egentligen som hänt under 2013? Den nya framgångsvågen är stendöd. Alla dansanta, välkoreograferade dansrörkare har farit all världens väg. Det har varit årets tydligaste fiaskotrend när artister som Michael Feiner & Caisa, Swedish house wives, Eddie Razaz och Janet Leon fått lämna tävlingen innan den ens börjat. Några har benådats med en Andra chansen-plats och endast en har fått en biljett till finalen - David Lindgren
 
 
Detta är knappast för att hans låt är bäst i genren eller för att hans nummer var mest nyskapande utan David har haft en osannolik tur. Han gick ut först i årets MF. Innan folk hade hunnit bli mätta på energiska dansnummer. Om David tävlat i lördags till exempel tror jag han hade rykt all världens väg och endast blivit ihågkommen som "Killen som var bra förra året". Men detta borde väl innebära att han är totalt chanslös i finalen? Nja inte säkert.

Jag tror inte att publiken plötsligt börjar avsky avancerade klubb-danslåtar bara för att det är 2013. Men man tröttnar snabbt på något som upprepas och det som känns nytt (för sammanhanget) engagerar ofta mer än det man tycker att man såg förra veckan. Men låtar är alltid beroende av sin konkurrens. Om vi nu tänker oss att inga andra låtar i Davids genre tar sig till final så har han ju plötsligt ett ganska trevligt utgångsläge. För att inte tala om de internationella jurygrupperna som varken hunnit tröttna på det ena eller andra och inte hängt med i hur snacket gått under årets MF-turné. 
 
Missförstå mig rätt nu. Jag unnar absolut David framgång i tävlingen. Jag tycker Skyline är en okej låt och David är en väldigt sympatiskt person. Jag intervjuade honom i Göteborg för P4 förra året och han var hur trevlig som helst. Och nu kan han skratta sig igenom resterande delfinaler och fokusera på finalen. Han är årets "lucky bastard"och det blir intressant att se hur långt han räcker i finalen. 


 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: